۲۸۰ پروژه گردشگری و بوم‌گردی روستایی در دولت تدبیر و امید توسعه یافت

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: سعیدرضا جندقیان افزود: از ابتدای فعالیت نهاد دهیاری ها در روستاها از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ ، ۲۸۶ پروژه گردشگری و بوم گردی روستایی ایجاد یا توسعه یافته بود.

وی ادامه داد: در مجموع نیز از ابتدای تشکیل نهاد دهیاری ها در روستاها تا شهریور سال جاری ۵۶۶ پروژه گردشگری و بوم گردی روستایی در کشور ایجاد یا توسعه یافته است.

جندقیان خاطرنشان کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی در روستاها را مدنظر قرار داده‌ایم و در راستای توسعه گردشگری روستایی، اکوتوریسم، بوم‌گردی و بسترسازی برای توسعه مشاغل دانش‌بنیان و روستاها اقداماتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ساختار نظام مالی دهیاری‌ها با رویکرد مدیریت هزینه، کاهش هزینه‌های غیرضروری و کاهش وابستگی به کمک‌های دولت در راستای استقلال مالی و کاهش بار مالی دولت اصلاح شده و همچنین با حمایت دیگر دستگاه‌ها، شناسایی و معرفی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و کمک به تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری در روستا اتفاق افتاده است.

جندقیان ادامه داد: با توجه به رویکردها و سیاست‌های دولت دوازدهم در تقویت اقتصاد روستایی، توجه به ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری‌ها و اشتغالزایی در روستا، کمک به اجرای طرح‌های توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های مربوطه در دستور کار قرار گرفت و به اجرا درآمد.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه همگام با ارتقای وضعیت روستاها، اصالت آنها را نیز باید حفظ کنیم، گفت: فقط با حفظ اصالت و ظرفیت های اصیل روستایی می توان به توسعه صد در صدی روستاها دست یافت.

جندقیان افزود: گرچه در امر توسعه، آبادانی روستاها و ارائه خدمات به روستاییان گام های مثبتی برداشته ایم اما نتوانسته ایم ظرفیت های اصیل روستایی را حفظ کنیم و برای رسیدن به توسعه در روستاها نیازمند تغییر رویکردها در سطوح کلان، ملی، منطقه ای تا سطوح خرد هستیم.

معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری ها افزود: ضرورت دارد که با نگاهی به قوانین و مقررات کلان درباره درآمدهای ملی و محلی، به ارائه راهکارهای جذب، بالفعل سازی و تنوع بخشی منابع درآمدی روستاها اقدام شود و این امر تفاوت در مکان ها، نقش ها و منابع درآمدی برای دهیاری ها را در پی خواهد داشت.

چند سالی است که در کشور برنامه‌ای با عنوان روستاهای هدف گردشگری مطرح شده که در این طرح با معرفی روستاهایی با شرایط خاص، آنها را به‌ عنوان مناطق هدف گردشگری مشخص کرده و در رشد و گسترش امکانات روستا به روستاییان یاری می‌دهند تا بتوانند با جذب گردشگر به توسعه خود کمک کنند.

گردشگری روستایی تنها شامل گردشگری کشاورزی نمی‌شود، بلکه همه‌ فعالیت‌های روستایی را دربرمی‌گیرد و از انواع گردشگری روستایی می توان به گردشگری طبیعی، فرهنگی، اکوتوریسم و مزرعه اشاره کرد.

اخبار برگزیده
شناسه : 73678
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا