۲۰ استان کشور با کاهش بارندگی دست و پنجه نرم‌ می‌کنند

 

به گزارش جهان صنعت نیوز:  تازه ترین گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران بیانگر آن است که استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، چهارمحال و بختیاری،‌خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد نسبت به پارسال با کاهش بارندگی روبرو شده اند.

استان‌های ایلام و خوزستان در بین سایر استان‌های با بارش کم نسبت به پارسال، کاهش بیش از چهل درصدی را تجربه می‌کنند.

استان ایلام از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه۹۸) تا نهم خردادماه ۵۱۰.۶ میلیمتر بارندگی دارد که این میزان درسال آبی پارسال ۹۰۲.۲ میلیمتر بوده و اختلاف ۴۳.۴ درصدی را تجربه کرده است.

خوزستان نیز در سال آبی جاری و تا نهم خردادماه درحالی ۳۴۵ میلیمتر بارندگی داشته که پارسال این میزان به رقم ۵۷۹ میلیمتر بالغ شده بوده و اختلاف این دوسال ۴۰.۴ درصد شده است.

استان‌هایی که کمترین درصد اختلاف بارش‌های امسال و پارسال را دارند هم گیلان و مازندران هستند که میزان بارش‌های گیلان در سال آبی جاری و تا نهم خردادماه ۹۹۱.۷ میلیمتر است که پارسال ۹۷۵.۲ میلیمتر بوده و اختلاف یک و هفت دهم درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت بارش های امسال مازندران هم ۶۱۵.۲ میلیمتر تا نهم خردادماه گزارش شده درحالی که پارسال ۶۲۷.۴ میلیمتر بارندگی داشته که اختلافی ۱.۹ درصدی را دارد.

اما در بین استان‌هایی که وضعیت بارش‌های آنها نسبت به پارسال رشد مثبت دارد دو استان سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان بالاترین رشد بارش‌ها را داشته اند.

میزان بارش‌ها درسیستان و بلوچستان تا نهم خردادماه ۱۸۵ میلیمتر است درحالی که این میزان در سال گذشته ۱۱۸ میلیمتر بوده و رشد بارش به میزان ۵۶.۸ درصدی را تجربه کرده است.

استان هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری و تا نهم خردادماه ۳۷۰.۱ میلیمتر بارش دارد که این عدد پارسال ۲۲۴ میلیمتر بوده و رشد بارش‌ها به میزان ۵۱.۷درصدی را نشان می‌دهد.

میزان کلی بارش‌های کشورهم امسال نسبت به پارسال با کاهش همراه است به گونه ای که از ابتدای سال آبی جاری و تا نهم خردادماه در کل کشور ۳۰۵.۳ میلیمتر بارش اتفاق افتاده درحالی که پارسال رقم بارش ها به عدد ۳۳۰.۴ میلیمتر بالغ شده بود.

اخبار برگزیده
شناسه : 110746
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا