۱۵۰ هزار تن روغن خوراکی برای نوروز تامین شده است

 به گزارش جهان صنعت نیوز: «سعید صارمی» امروز (پنجشنبه) با بیان اینکه هم‌زمان با نزدیک شدن به شب عید تامین و توزیع کالاهای اساسی نیز آغاز شده است، اظهار داشت: بخشی از مدیریت بازار نوروز بر عهده دولت است که آن را حتی با استفاده از ذخایر به بازار تزریق خواهد کرد.


وی افزود: تاکنون ۴۰ هزار تن میوه و مرکبات از باغداران خریداری شده تا برای عید نوروز  به وفور در بازار توزیع شود و مردم در تهیه آن با مشکلی مواجه نشوند.

این مسوول خاطرنشان‌کرد: همچنین تامین ۵۰ هزار تن برنج تایلندی، ۱۵۰ هزار تن روغن مایع و نیمه‌جامد، ۱۰۰ هزار تن شکر و ۱۰ هزار تن گوشت مرغ برای تامین بازار شب عید نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است.

صارمی با بیان اینکه از اول اسفند ماه توزیع کالاهای مربوط به شب عید در سراسر کشور آغاز شده است، گفت: مشکلات شرکت‌های تولیدی برای پخش روغن جامد و نیمه‌جامد رفع شده است و این کالاها همراه با شکر از محل ذخایر دولت تامین و توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه سالیانه در کشور ۶۰ میلیون تن کالا مصرف می‌شود، تاکید کرد: این میزان کالا که ۳۵ میلیون تن آن از تولیدات داخلی و ۲۵ میلیون تن نیز از طریق واردات است، در سال جاری به طور کامل تامین شده است.

معاون دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای تامین کالاهای اساسی شب عید هیچ مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان‌کرد: در یک سال اخیر با وجود مشکلات تحریم و شیوع گسترده ویروس کووید ۱۹ در زمینه تامین و توزیع کالای اساسی با موفقیت عمل کردیم و تاکنون نه تنها با مشکل مواجه نشده ایم بلکه در ماه‌های پیش رو نیز در زمینه کمبود کالا نگرانی وجود ندارد.

صارمی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان در فروردین ماه، گفت: این ۳۰ روز یکی از مناسبت‌های مهم ملی و مذهبی کشور محسوب می شود که برنامه ریزی ها برای تامین بازار انجام شده است.

 پیش از این نیز «عباس قبادی» دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود که امسال به دلیل افزایش نرخ ارز، صادرات سیب و پرتقال افزایش یافت و قیمت ها را دچار نوسان کرده است اما با توجه به میزان ذخایر کافی میوه، برای تامین و توزیع این کالا برای ایام عید مشکلی وجود ندارد.

به گفته قبادی، اقلام پرمصرف این ایام، با قیمت مناسب و به مقدار کافی در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.

وی همچنین درخصوص کمبود روغن نیمه جامد در ماه های اخیر نیز گفته بود: در کشور روغن به اندازه کافی تولید می‌شود و مردم از بابت تامین روغن و دیگر مایحتاج عمومی خود در ایام پایانی سال و همینطور ماه مبارک رمضان اطمینان خاطر داشته باشند.

بسیاری از نگرانی‌های جامعه درخصوص تهیه اقلام و کالاهای مورد نیاز، ناشی از شایعات، اخبار غیر مستند و ایجاد بحث‌های روانی است و مردم نباید نسبت به کمبود کالاهای اساسی نگرانی داشته باشند.

مصرف روغن خام کشور ماهانه ۱۰۰ هزار تن است و برای تعادل‌بخشی به بازار، واردات و تولید افزایش یافته و روند توزیع این محصول نیز سرعت بیشتری یافت.

همچنین به دلیل وابسته بودن تولید روغن خوراکی به واردات مواد اولیه آن، امسال برنامه اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای روغن خام وجود دارد که باید ۱.۹ میلیون تن واردات روغن خام انجام شود تا بازار این محصول تنظیم شود.

بخشی از روغن مورد نیاز از محل دانه‌های روغنی وارداتی و تولید داخل تامین می‌شود و از حدود سه میلیون تن دانه روغنی وارداتی، ۱۸ درصد تبدیل به روغن خام شده که می تواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند.

همچنین در هفت ماهه امسال میزان تخصیص ارز برای روغن خام ۹۳۳ میلیون دلار بوده و در این مدت ۷۷۳ میلیون دلار نیز برای دانه های روغنی تخصیص ارز شده است.

۷۴۱ میلیون دلار تامین ارز برای روغن خام و ۶۶۴ میلیون دلار تامین ارز برای دانه‌های روغنی در هفت ماهه امسال انجام شده است و این تامین ارزها با یک وقفه یک ماهه تبدیل به کالا می شود و بوسیله گمرکات ترخیص و وارد کشور خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 174139
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا