یک سانحه و ۱۰۰ حاشیه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از ادعای «یوزپلنگان وطن» و رژیم صهیونیستی گرفته تا دروغ‌پراکنی روزنامه‌های آمریکایی. مقامات ایرانی اما همه این شایعات را رد کردند و به شفاف‌سازی درباره اصل ماجرا پرداختند. بهروز کمالوندی ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در همین راستا گفت: «به‌ دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد.»

به گفته وی، این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است.

کمالوندی گفت: «از نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیرفعال بودن مجموعه ذکر‌شده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و هم‌اکنون تیم‌های کارشناسی سازمان در محل وقوع حادثه حاضر و مشغول بررسی علل این واقعه هستند.»

واکنش‌های رسمی

این حادثه اما با واکنش‌هایی همراه بود و وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که گزارش‌های مرتبط با حادثه در یک سایت هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا این حادثه را یک یادآوری به ایران برای آنچه اولویت بخشیدن به برنامه انحرافی هسته‌ای به جای رفع نیازهای مردم می‌خواند، دانست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد از گزارشات در مورد این حادثه مطلع است اما انتظار نمی‌رود این حادثه تاثیری روی فعالیت‌های راستی‌آزمایی این نهاد بین‌المللی داشته باشد.

در این بیانیه آمده است: ما در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم که این حادثه هیچ تاثیری روی فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نخواهد داشت.

مدعیان صهیونیستی

واکنش‌های رسمی و توضیح سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اما یک سوی ماجرا بود و در فضای رسانه‌ای شاهد هیاهوی بسیاری بودیم. یکی از شایعات انجام اقدام خرابکارانه از سوی رژیم صهیونیستی بود. شایعه یادشده اما از آنجایی شروع شد که ایدی کوهن [کوهین] تحلیلگر اسراییلی که طبق حساب کاربری‌اش در لینکدین بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ در دفتر نخست‌وزیری اسراییل فعالیت می‌کرد، در توئیتی به زبان عربی با تاکید بر اختصاصی بودن خبرش از منابع اطلاعاتی غربی نوشت: «اسراییل بزرگ‌ترین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بمباران و تخریب کرده است.»

وی همچنین از موارد مسمومیت‌های رادیواکتیو خبر داد و گفت که ایران از کارشناسان روس برای مقابله با آلودگی رادیواکتیو درخواست کمک کرده است. این تحلیلگر همچنین مدعی شده است که اسراییل از جنگنده اف-۱۶ در این حمله استفاده کرده است. ادعای استفاده از جنگنده اف-۱۶ با توجه به عملکرد و مشخصات فنی آن، باعث تعجب و سوال بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. با این حال زمزمه‌ها پیرامون حضور کشور ثالثی در این ماجرا از بین نرفت.

گفتنی است پیش از این هم حضور پهپادهای اسراییلی در سایت نطنز گزارش شده بود مثلا دوم شهریور ۱۳۹۳ بود که روابط عمومی کل سپاه پاسداران از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی اسراییلی توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر داد.

دروغ‌پراکنی نیویورک‌تایمز

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی جعلی به نقل از آنچه «یک مقام اطلاعاتی خاورمیانه‌ای» خوانده، دروغ‌پراکنی جدیدی در مورد آسیب دیدن یکی از سوله‌های در دست احداث محوطه باز سایت نطنز مطرح کرد.

این روزنامه بامداد جمعه در تلاش برای انحراف افکار عمومی چنین مدعی شد شواهد اولیه حاکی از آن است که این اتفاق در واقع یک خرابکاری بوده است.

نیویورک‌تایمز در عین حال نوشت: با این وجود همچنان این احتمال به قوت خود باقی است که این موضوع نتیجه یک حادثه صنعتی بوده باشد.

این روزنامه مدعی شده است: یک مقام اطلاعاتی خاورمیانه‌ای که نامش نقل نمی‌شود، گفت این انفجار ناشی از یک وسیله انفجاری بوده که در داخل تاسیسات کار گذاشته شده بود.

دیوید آلبرایت رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل نیز در مصاحبه با نیویورک‌تایمز، بدون اشاره به هیچ سند و مدرکی ادعا کرد که عواملی وجود دارد که نشان می‌دهد این مساله به احتمال زیاد یک اقدام خرابکارانه بوده است.

شایعه‌سازی بی‌بی‌سی

یکی از نخستین شایعاتی که بعد از حادثه اخیر شبکه آن سوی آبی بی‌بی‌سی فارسی هم خیلی به آن بال و پر داد این بود که ساعاتی پیش از انتشار خبر وقوع حادثه در سایت نطنز، گروهی به نام «یوزپلنگان وطن» در ایمیلی به برخی از خبرنگاران این شبکه مسوولیت حادثه یادشده را برعهده گرفت. طبق گفته بی‌بی‌سی این گروه ادعا کرده است که در دستگاه‌های امنیتی ایران نفوذ دارد. ناگفته نماند که بی‌بی‌سی تاکید کرده قادر به تایید صحت این ادعاها نیست.

ادعای آسوشیتدپرس

در ادامه حاشیه‌سازی‌ها و دروغ‌پراکنی‌های مورد اشاره، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که داده‌های جمع‌آوری شده از سوی یک ماهواره آمریکایی حاکی از آن است که آتش‌سوزی در محل حدود ساعت ۲ بامداد به وقت محلی در سمت شمال غربی مجموعه نطنز رخ داده است. شعله‌های آتش به اندازه‌ای پرنور و پر از فوران بود که از سوی این ماهواره از فضا تشخیص داده شد.

فابین هینتس، پژوهشگر مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جیمز مارتین در کالیفرنیا به آسوشیتدپرس گفت: «محل آتش‌سوزی با کارخانه تازه‌افتتاح‌شده تولید سانتریفیوژ مطابقت دارد.»

وی تاکید کرد که برای ارزیابی این موضوع موقعیت جغرافیایی عکس منتشر شده [از سوی سازمان انرژی اتمی] را با تصاویر ماهواره‌ای و یک برنامه تلویزیونی دولتی [ایران] مطابقت داده است.

یورونیوز هم با اشاره به این سخنان در گزارشی یادآور شده که «سازمان انرژی اتمی ایران در فروردین گذشته اعلام کرده بود که نسل جدید ماشین‌های سانتریفیوژ به‌زودی در نطنز رونمایی می‌شوند. البته پیش از این حسن روحانی از سانتریفیوژهای نسل جدید این مرکز دیدن کرده بود.»

تئوری‌ها مضحک

تلاش رسانه‌های بیگانه برای جنجال‌آفرینی از حادثه رخ‌داده تا آنجایی پیش‌رفت که گرد و غبار در آسمان اصفهان را هم به آن ربط دهند! تسنیم در این‌باره نوشت: «پروژه شکست‌خورده رسانه‌های معاند از جایی خنده‌دارتر شد که آنها متوهمانه به دنبال ایجاد ارتباطی میان آلودگی امروز هوای اصفهان و این حادثه برآمدند. آنها که در حال انتشار این خبر اساسا کذب در رسانه‌های وابسته به خود و شبکه‌های اجتماعی هستند خوب است بدانند آلودگی قابل مشاهده در آسمان اصفهان همان گرد و خاکی است که هرساله در چنین روزهایی از کویر با بادهای شرقی در مرکز، شمال و شرق اصفهان میهمان می‌شود؛ موضوعی که منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان نیز آن را تایید می‌کند.»

رسانه‌های ایرانی

شایعات مورد بحث اما به جد از سوی مقامات مسوول در ایران رد شده و همان‌طور که بهروز کمالوندی اعلام کرده است، مساله فقط وقوع یک حادثه در یکی از سوله‌های در دست ساخته بوده است.

لازم به ذکر است که خبرگزاری ایرنا نیز بعد از این حادثه در یادداشتی با عنوان «چرایی نحوه واکنش رژیم صهیونیستی به رخداد نطنز، پیام‌های جدید و واکنش‌های ضروری» نوشت: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون با هوشمندی و درایت راهبردی تلاش کرده ضمن دفاع از مواضع اصولی و منافع ملی خود از تشدید بحران و شکل‌گیری شرایط و موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی جلوگیری کند اما در صورتی که نشانه‌هایی از عبور کشورهای معاند به ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکا از خطوط قرمز جمهوری اسلامی که امنیت، منافع و آرامش مردم ایران است به هر شکلی بروز و ظهور یابد به طور قطع راهبرد مواجهه و مقابله با وضعیت جدید باید مورد تجدید نظر اساسی قرار بگیرد.»

در بخشی از این یادداشت نیز آمده است: «برخی مقامات رسمی از جمله نخست‌وزیر و وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی، وزیر خارجه آمریکا، برایان هوک و برخی دیگر از مسوولان سیاسی، نظامی و امنیتی آنها بارها در مورد آمادگی و قصد خود برای ضربه زدن به تاسیسات نظامی و هسته‌ای ایران به صورت صریح اظهارنظر کرده‌اند.»

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 118989
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا