گمانه زنی ها درباره حضور استارتاپ ها در بورس

جهان صنعت نیوز: فیروزه پلت ، پلتفرم ویژه ارایه خدمات مالی به استارت‌آپ‌ها نیست و معامله‌ای نیز انجام نمی‌دهد، اما از کسانی که می‌خواهند سهامشان را عرضه کنند‌، تجمیع تقاضا می‌کند و امکان نقد کردن به سهام را می‌دهد.

مدیران موفق ترین استارتاپ های ایران معتقدند بازار بورس کشورمان آمادگی حضور استارتاپ ها را ندارد.

شرکت فیروزه در بورس تهران به خاطر آوردن سرمایه‌گذاران خارجی شناخته شده است؛ در فضای استارتاپی هم چندین نمونه تجربه سرمایه‌گذاری داشته است. شرکتی که بعد از چندین سال فعالیت هنوز پورتفوی چندان موفقی ندارد چگونه می‌تواند مسیر رشدی برای فضای استارتاپی ایران آن هم در شرایط سخت اقتصادی باشد؟ در حالی که فضای استارتاپی ایران تشنه سرمایه است و مسیر سرمایه‌گذاری خارجی به دلایل واضح کاملا مسدود است، رامین ربیعی مدیرعامل فیروزه در رویداد اظهار کرد مسیر خروج استارتاپ‌های ایرانی به سمت بورس هم بسته است.

به عنوان جایگزین او به استارتاپ‌ها پنجره‌ای را نشان داد که از آن طریق به جای بورس به سراغ فیروزه بیایند. ایده فیروزه این است که با ارایه پلتفرم خدمات خرید و فروش سهام استارتاپ‌ها نوعی نقش شبه بورس را برای فضای استارتاپی ایفا کند. مقامات بورس بارها از حمایت خود برای حضور استارتاپ‌های موفق ایرانی در بورس سخن گفته‌اند و انتظار می‌رود برخی شرکت‌های استارتاپی ایرانی برای مسیرهای جدید تامین سرمایه خود  به سراغ بازار سهام بروند.برگزارکنندگان رویداد برای ترغیب استارتاپ‌ها به مسیر مورد علاقه این شرکت تلاش قابل توجهی کردند تا نشان دهند استارتاپ‌های ایران زیان‌ده هستند. رامین ربیعی حتی ادعا کرد در عمل تا پنج سال آینده (استارتاپ‌ها) ضعیف‌تر شده و از بین می‌روند.

استارتاپ ها در زمره پرخطرترین کسب و کارهای جهان به شمار می روند و به ویژه در سال های اولیه فعالیتشان امکان شکست آنها بسیار زیاد است. بنابراین خریداری سهام چنین کسب و کارهایی ریسک بسیار بالایی دارد، اگر مشتری پیدا شود که این سهام ها را خریداری کند. اما پس از چندسال فعالیت و موفقیت در بازار کار، می توانند سهام های پرسودی را در بازار بورس عرضه کنند. به هرروی این پرسش مطرح می شود که اگر استارتاپ ها در پلتفرم فیروزه فعالیت کنند چه سودی برایشان خواهد داشت؟ شاید عدم شفافیت همین پرسش موجب شده بسیاری از استارتاپ های موفق حضور در این پلتفرم را نپذیرند.

بورس شما را نمی پذیرد
رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه گفت: از جمله فعالیت های گروه مالی فیروزه در این حوزه، سرمایه‌گذاری مستقیم، مشاوره به شرکت‌های استارت‌آپ‌ و تاسیس مرکز رشد کنترل‌تک است. سایز بازار ایران در بخش مالی انقدر کوچک است که می‌توان همه را در یک اتاق جمع کرد و به همین سبب بحث تضاد منافع ایجاد می شود. در فیروزه پلت کارمزد ۱۰ درصدی برای شرکت‌های کوچک داریم.

ربیعی در خصوص عرضه استارت آپ ها در بازار سرمایه اظهار کرد: سازمان بورس، ریسک زیان شرکت‌های استارت‌آپی را نمی‌پذیرد، بنابراین استارت‌آپ‌ها هنوز نمی‌توانند وارد بورس شوند.

با ورود به بورس، ترس از میان می رود

حمید محمدی در مورد تصمیم دیجی‌کالا برای ورود به بورس گفت: پروسه IPO پیچیده و زمان‌بر است و رفت وآمد بسیاری می‌خواهد تا برای ورود به بورس آماده شویم. البته خوشبین هستیم حداکثر تا سال آینده سهام خود را در بورس عرضه کنیم. چون ما از بابت شفافیت سودهای مالی، نقطه سر به سر، حسابرس معتمد بورس و استانداردهایی که باید انجام شود، کاملا آماده هستیم و دوست داریم سهام ما در بورس عرضه شود.

هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا ادامه داد: البته ورود به بورس مشکلاتی هم دارد چون شرط سوددهی کسب و کار شرط اول IPO است که به نظر من باید حذف شود. چون سوددهی را در کنار رشد باید قضاوت کرد. مشکل دوم ترس و نگرانی استارت‌آپ‌های بزرگ از ورود به بورس است. اگر اولین استارت آپ وارد بورس شود. پس از آن استارت‌آپ بعدی می‌آید و این روند ادامه خواهد داشت.

محمدی همچنین در مورد ورود دیجی‌کالا به فیروزه پلت بیان کرد: به نظر من فیروزه پلت برای دیجی‌کالا مناسب نیست. هرچند کارمندانی که ایساپ دارند می‌توانند در فیروزه پلت سهامشان را واگذار کنند.

ژوبین علاقبند،مدیرعامل اسنپ در مورد فعالیت اسنپ در فیروزه پلت اعلام کرد:  ایده‌هایی که گروه فیروزه و رامین ربیعی دارند خیلی رویایی  است اما به آنها امیدوارم چرا که تجربه گروه مالی فیروزه نشان داده است که آنها توانسته‌اند طرح‌های رویایی را محقق کنند و فعالیت آنها می تواند ترغیب کننده باشد تا افراد بیشتری وارد این اکوسیستم شوند.

وی در خصوص عرضه استارت آپ ها در بازار سرمایه گفت: فکر نمی‌کنم اکنون بورس ایران آمادگی IPO استارت‌آپ‌ها را داشته باشد.

 رشد صنعت IT در سال  گذشته

معاون وزیر ارتباطات رییس سازمان فناوری در سخنرانی که در رویداد فیروزه پلت داشت از آسیب‌شناسی حمایت‌های دولتی از اکوسیستم استارت‌آپی گفت و اینکه با وجود اینکه دولت منابع خاصی در اختیار صنعت IT نگذاشته این بخش نسبت به سایر حوزه‌ها رشد مثبت ۴/۶ درصد را تجربه کرده است.

‌امیر ناظمی با اعلام اینکه هر زمان دولت بیشترین پول را داشته رشد منفی‌ را تجربه کرده گفت: دولت باید کمترین دخالت را در اکوسیستم استارت‌‌آپی کشور داشته باشد. تجربه تاریخی ایران نشان می‌دهد دولتی که پول ندارد موفق‌تر است، البته به شرطی که روابط خارجی و هماهنگی اقتصادی هم داشته باشد.

ناظمی با اشاره به سرمایه‌گذاری در این اکوسیستم اعلام کرد: یک سرمایه‌گذار با ورود سرمایه خود به یک استارت‌آپ تنها آورده مالی‌اش را به آن شرکت نمی‌آورد؛ بلکه شبکه ارتباطی، برند، شهرت و بازار محصولات دیگرش هم به آن شرکت استارت‌آپی می‌آورد که متاسفانه این آورده‌ها دیده نمی‌شود و همه امتیازها را به آورده‌های مالی می‌دهیم.

سخن آخر

با وجود گفته های معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و البته اظهارات مدیران استارتاپ های بزرگ کشورمان، به نظر می رسد استارتاپ ها طی سال های گذشته نه تنها زیان ده نبودند بلکه رشد بسیار خوبی داشته اند. در حال حاضر نیز بسیاری از کسب و کارهای فناوری در بورس حضور دارند و از آنها استقبال می شود. در مورد حضور استارتاپ ها در بورس نیز پس از حضور آنها می توان حکم صادر کرد.

اقتصاد کلانبانک و بیمهدانش و فناوری
شناسه : 52880
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا