گفتگوی روحانی با جانسون و رئیس شورای اروپا

به گزارش جهان صنعت نیوزحسن روحانی، رئیس جمهور ایران، مکالمه‌ای تلفنی با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا داشته است و بنا به اعلام دفتر نخست‌وزیری بریتانیا آقای جانسون در گفتگو با آقای روحانی ایران را به پایان اقدامات خصمانه فراخوانده است.

بوریس جانسون به حسن روحانی گفته که بریتانیا به حفظ برجام متعهد است. شارل میشل، رئیس شورای اروپا هم در گفتگویی تلفنی با آقای روحانی موضع مشابهی داشته و برجام را ابزاری برای حفظ ثبات منطقه دانسته است.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه از قدرت‌های اروپایی خواست تا بپذیرند باید توافق هسته‌ای را رها کرد. ترامپ در عین حال گفت آمریکا از کشورهایی که به دنبال صلح باشند استقبال می‌کند.

همزمان ایالات متحده در نامه‌ای به سازمان ملل گفته “آماده است تا برای مذاکرات جدی بدون پیش‌شرط با ایران تعامل کند.”

این تماس‌های دیپلماتیک پس از آن انجام شده که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد نیروهای این کشور در حمله موشکی ایران تلفاتی نداشته‌اند.

کارشناسان نظامی بر مبنای تصاویر ماهواره‌ای منتشرشده می‌گویند موشک‌های ایرانی با دقت بالا نقاطی را در پایگاه عین الاسد زده‌اند.

آمریکا در نامه‌ای به سازمان ملل این اقدام را دفاع از خود توصیف کرده است. ایران هم در نامه‌ای به سازمان ملل حمله موشکی خود را به دلیل مشابهی موجه دانسته است.

حسن روحانی، گفتگو با نخست‌وزیر بریتانیا گفته: “اگر آمریکا مرتکب خطای دیگری شود ،پاسخ بسیار خطرناکی دریافت خواهد کرد.”

به گزارش وبسایت ریاست جمهوری روحانی به آقای جانسون گفته اگر اقدامات قاسم سلیمانی نبود “شما امروز در لندن آرامش نداشتید.”

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، در گفتگو با آقای روحانی بر اراده جدی اتحادیه اروپا بر تعامل با طرفین برای کاهش تنش تاکید کرده است.

آقای میشل ابراز امیدواری کرده که با موضع روز چهارشنبه رهبران ایران و آمریکا اقدام دیگری برای تشدید تنش در منطقه روی ندهد.

بنا به اعلام دفتر آقای میشل آقای روحانی گفته اتحادیه اروپا نقش مسئولانه‌ای در خاورمیانه داشته و ایران آماده همکاری نزدیک با اروپا است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 81470
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا