گشایش اقتصادی با شراکت مردم در درآمدهای نفتی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   «سید حمید حسینی» امروز (شنبه) ضمن تاکید بر اینکه طرح فروش نفت به مردم که در روزهای گذشته توسط رییس جمهوری مطرح شده، کاملا عملیاتی است و با توجه به شرایط اقتصادی این طرح مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح از نظر اقتصادی در مقایسه با سایر بازارها مطمئن‌تر است،‌ افزود:‌ ریسک این خرید و فروش نیز به مراتب پایین‌تر است.

حسینی با اشاره به اینکه در بازار جهانی نفت تا ۱۰ برابر حجم واقعی نفت،‌ نفت کاغذی خرید و فروش می‌شود، گفت:‌ این موضوع متداول است تا از محل پیش فروش درآمدهای آتی، تامین منابع مالی برای اجرای طرح‌های نفتی و افزایش تولید محقق شود.

به گفته سخنگوی  اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، ایران کمتر از این ابزار استفاده کرده و به نظر می‌رسد این اقدام گشایش اقتصادی برای دولت به شمار می‌رود و علاوه بر آن مردم را در درآمدهای نفتی کشور شریک خواهد کرد.  

حسینی تاکید کرد:‌ برای حفظ ارزش پول با توجه به نوسان بازارهای مختلف، خرید بشکه نفت بهترین وسیله است و این معاملات معاف از مالیات است و در عین حال ریسک نگهداری دلار نیز در این شرایط دیگر وجود ندارد.

سخنگوی  اتحادیه مزبور افزود: پایه معاملات در این طرح،‌ افزایش قیمت دلار در نظر گرفته می‌شود و ‌با توجه به اینکه اغلب کارشناسان معتقدند قیمت دلار در ماه‌های آینده با رشد همراه خواهد شد، ‌ریسک خرید نفت بسیار پایین است و از سوی دیگر افزایش قیمت دلار نیز به عنوان یکی از عوامل سوددهی این اقدام به شمار می‌رود.

به گفته حسینی،‌ قیمت نفت از ابتدای سال آینده میلادی با رشد همراه خواهد شد، زیرا با خروج بسیاری از تولیدکنندگان و کاهش عرضه، همچنین کنترل کرونا، اقتصاد جهانی بهبود پیدا می‌کند.  

وی با بیان اینکه با خرید این اوراق علاوه بر نفع شخصی،‌ به اتمام پروژه‌های نفتی نیز کمک خواهد شد،‌ افزود: باید منابع حاصل از این طرح برای تکمیل پروژه‌ها مصرف شود و منبعی برای جبران کسری بودجه و هزینه‌های جاری نباشد.

حسینی تاکید کرد:‌ اکنون با توجه به شرایط اقتصادی دستیابی به درآمد هفت  تا هشت میلیارد دلاری از این محل قابل پیش‌بینی است و می‌تواند ۴۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت و یا ۲۰۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی و پتروشیمی کشور اضافه کند.

به گفته این فعال صنفی، چنانچه تحریم‌ها ادامه پیدا کند و امکان صادرات نفت محدود باشد، ‌باز هم نفت تولید شده امکان تبدیل به فرآورده‌های نفتی را دارد و از آن محل صادرات انجام خواهد شد.  

وی با اشاره به اینکه این اقدام علاوه بر آنکه برای دولت درآمدزایی دارد،‌ برای حل مشکل اقتصاد نیز راهگشاست و با فعال‌شدن پروژه‌ها، پیمانکاران بیشتری مشغول به کار می‌شوند و نقدینگی از سطح جامعه جمع می‌شود و تورم کاهش خواهد داشت.

حسینی افزود: ‌بنابراین دولت نیاز به تضمین سود ندارد و باید قیمت فعلی نفت را تضمین کند، زیرا معاملات با ریال انجام شده اما در سررسید با قیمت روز دلار و قیمت روز نفت تسویه می‌شوند. از سوی دیگر پیش از پایان سررسید،‌ امکان معامله در بورس نیز وجود دارد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 130063
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا