گزینه‌های پیش روی ایران برای انتقام سخت

دکتر صلاح‌الدین هرسنی*در این ارتباط پای این پرسش به میان می‌آید که تهران برای پاسخ متقابل و اجرایی‌سازی انتقام سخت از واشنگتن، چه گزینه‌هایی پیش‌رو دارد؟ در پاسخ به پرسش مطرح‌شده باید گفت گزینه‌هایی پیش روی تهران در اجرایی‌سازی انتقام سخت ، بسته به به‌کار‌گیری روش‌ها و ظرفیت‌های موجود است. بنابراین تهران می‌تواند روی طیف متنوعی از ظرفیت‌ها و گزینه‌ها برای انتقام سخت از واشنگتن حساب باز کند.در این ارتباط راه‌حل‌های دیپلماتیک و سیاسی، واکنش هسته‌ای، اجرای عمق استراتژیک به همراهی جریان‌های مقاومت و سرانجام درگیری مستقیم از جمله گزینه‌های پیش روی ایران در اجرایی‌سازی انتقام سخت از واشنگتن است.


شکی نیست که اجرای هر یک از گزینه‌های پیش رو، مطلوبیت و محدودیت‌هایی را به همراه دارد. اما ایران با محاسبه سود و زیان باید گزینه‌ای را در اجرایی‌سازی انتقام سخت به کار گیرد که واجد بیشترین مطلوبیت و فاقد کمترین محدودیت باشد.

در این ارتباط به نظر می‌رسد که به‌کار‌گیری عمق استراتژیک به همراه جریان‌های مقاومت نسبت به سایر گزینه‌ها، متضمن بیشترین مطلوبیت و کمترین محدودیت خواهد بود.در این روش البته به سیاق جنگ‌های نامتقارن، ایران عملا با آمریکا درگیر نمی‌شود اما در واقع مبادرت به جنگ نیابتی در کانون بحرانی خواهد کرد که می‌تواند برای آمریکا پرهزینه و پرمخاطره باشد.همان‌گونه که می‌دانیم، ارتش آمریکا یک ارتش کلاسیک است و ممکن است در یک جنگ متعارف و متقارن پیروز شود، اما هیچ تخصصی در جنگ نامتعارف و نامتقارن نداشته و بر همین اساس از نیروهای مقاومت منطقه حتما ضربه خواهد خورد.

در شرایط حاضر جریان‌هایی چون حشدالشعبی در عراق، جریان مردمی در سوریه، حزب‌الله در لبنان و انصارالله در یمن، عمق استراتژیک ایران در هندسه ژئوپلیتیک غرب آسیا محسوب می‌شوند و هر یک از این جریان‌ها نیز هیچ موافقتی با حضور آمریکا در منطقه ندارند به ویژه آنکه آنها از اقدام واشنگتن در ترور سردار سلیمانی سخت عصبانی و ناراضی هستند. حال همین وضعیت می‌تواند به فرصتی برای اجرایی‌سازی انتقام سخت برای ایران و گروه‌های مقاومت و از سوی دیگر متضمن به چالش گرفتن بیشترین منافع واشنگتن در محیط‌های ژئوپلیتیکی و استراتژیکی باشد.

* کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 79916
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا