گزارش مشکلات توزیع نهاده ها در سامانه بازارگاه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با توجه به مشکلاتی که در مسیر تامین و تخصیص ارز وجود دارد و بالا بودن میزان هزینه نقل و انتقال ارزهای نامرغوب جهت واریز به حساب فروشندگان خارجی برخی از محموله های کالاهای اساسی بیش از یکسال است که با تحمیل هزینه دموراژ و انبارداری همچنان در صف تخصیص ارز هستند.

کالای رسوبی شده در معرض خطر فسادپذیری و از دست قابلیت مصرف در صنایع دام وطیور هستند و آن بخش از کالاهای اساسی  که به صورت اعتباری و یا تخصیص ارزهای نامرغوب امکان ترخیص یافته اند به دلیل عدم صدور مجوز جهت توزیع در سامانه بازارگاه و یا تاخیر در این فرآیند امکان دارد با از دست رفتن مهلت دو ماهه تعیین شده از سوی شورای امنیت ملی جهت توزیع کالا در بازار در لیست کالاهای متروکه قرار گرفته و امحاء شود و این در حالیست که فعالان صنایع دام و طیور برای ادامه تولید آن هم جهت عرضه کالا با نرخ مصوب نیازمند دریافت نهاده های دامی با نرخ مصوب هستند.

متاسفانه در ماههای اخیر بازار نهاده های دامی به دلیل مشکلاتی که در روند تامین و تخصیص ارز، انتقال مدیریت بازار نهاده ها از وزارت صمت به وزارت جهاد، عدم اقدام وزارت جهاد جهت معرفی واردکنندگان به بانک مرکزی و تخصیص ارزهای نامرغوب دچار تنش های جدی شد.

دلایل مذکور موجب شد تا از یک سو دامداران و مرغداران ناچار به خرید نهاده به نرخ آزاد شوند واز سوی دیگر واردکنندگان با پذیرش هزینه های سنگین دموراژ، انبارداری و مخدوش شدن اعتبارشان نزد فروشندگان خارجی هزینه های مالی و اعتباری را در بازار داخلی و خارجی متحمل شوند.

یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات در بازار نهاده های دامی عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در سامانه بازارگاه در صدور مجوز توزیع و فرآیند تخصیص نهاده های دامی به خریداران است که این امر موجب شده تا تنظیم بازار نهاده های دامی بر هم بریزد ولی همچنان انگشت اتهام واردکنندگان را نشانه بگیرد.

۱۴۰۰ تن ذرت را امحاء کردیم

ایمان رنگی، یکی از واردکنندگان نهاده های دامی درباره مشکلات فعالان این صنف می گوید: متاسفانه عدم صدور مجوز از سوی متولیان سامانه بازارگاه جهت توزیع نهاده های دامی اظهارشده در گمرک و یا صدور با تاخیر این مجوزها کالاهای اساسی موجود در بنادر و گمرکات پس از طی شدن مدت زمان قانونی دو ماهه در لیست کالاهای متروکه قرار گرفته و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می گیرد که این مساله علاوه بر افزایش میزان زیاندهی واردکنندگان بازار نهاده های دامی را بر هم می ریزد.

وی افزود: در تاریخ ۸ آذر ماه سالجاری معاونت توسعه صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی مجوز خروج کالاهای شرکت ما را از گمرک و در تاریخ ۲۴ آذر ماه از سوی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی مجوز عرضه محموله ذرت شرکت ما در سامانه بازارگاه صادر شد.

رنگی ادامه داد: براساس مجوز معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی محموله ذرت شرکت ما باید در گیلان عرضه شود و این درحالیست که معاونت امور دام این استان اعلام می کند چنین مجوزی را دریافت نکرده است و همین امر موجب شده تا ۸۰۰ تن ذرت که خوراک یکسال مرغداری ۳۰ هزار راسی مرغ  مادر است در انبارها بماند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: با توجه به اینکه محموله فوق به صورت اعتباری ترخیص شده و مدت زمان عرضه  کالاهایی که به صورت اعتباری ترخیص می شوند ۷ روز است بنابراین از گمرک اخطاریه جهت متروکه اعلام شدن کالا دریافت کرده ایم و تا این لحظه موفق به رفع اشکالی سامانه بازارگاه که منجر به عدم رویت مجوز صادر شده از سوی معاونت امور دام در گیلان می شود، نشده ایم.

عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران تصریح کرد: بروکراسی و اشکالات سامانه بازارگاه موجب شده تا هم تولیدکنندگان صنایع دام و طیور و هم مصرف کنندگان نهایی کالا و واردکنندگان ضرر و زیان های بسیاری را متحمل شوند اما همچنان انگشت اتهام برای بر هم خوردن تنظیم بازار نهاده های دامی به سمت واردکنندگانی گرفته شود که گرفتار مشکلات فرآیند توزیع کالا در بازار هستند.

رنگی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز به دلیل طولانی شدن روند توزیع نهاده های دامی در بازار و فاسد شدن ۱۴۰۰ تن ذرت دامی در روی کشتی ناچار شدیم تا این میزان ذرت را امحاء کنیم.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط به نحوی است که کالاهای اساسی تامین ارز شده و یا آن بخش که واردکنندگان به دنبال ترخیص اعتباری هستند امکان توزیع به موقع را ندارند و بر همین اساس اگر واردکنندگان معطل دریافت مجوز توزیع کالا از وزارت جهاد کشاورزی شوند به دلیل از دست رفتن مدت زمان قانونی کالاهای آنها متروکه اعلام می شود و اگر بخواهند کالا را بدون اخذ مجوز از گمرک ترخیص کنند که اموال آنها در لیست کالای قاچاق قرار می گیرد.البته امکان ترخیص کالا بدون اخذ مجوز از وزارت جهاد وجود ندارد.

تخصیص نهاده ها به استان هایی که نیاز ندارند

عباس جزنی عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران نیز درباره مشکلات واردکنندگان برای توزیع کالاهای اساسی در بازار گفت: طولانی شدن فرآیند تامین و تخصیص ارز تا توزیع نهاده های دامی در بازار ضریب فسادپذیری و از میان رفتن این کالاها را همواره افزایش می دهد.

وی افزود: اشکالات مذکور موجب شده تا تامین کننده، تولیدکننده و مصرف کننده کالای نهایی با مشکلات بسیاری مواجه شوند.عدم تامین و تخصیص به موقع ارز و توزیع کالا برای واردکنندگان هزینه تامین کالا را برای واردکنندگان افزایش داده و عدم توزیع به موقع کالا در بازار فرآیند تولید را دچار اختلال کرده و هزینه تولید را افزایش داده و منجر به کاهش ظرفیت تولید و از میان رفتن فرصتهای شغلی می شود. در نهایت مصرف کنندگان نیز در بازار پدیده گرانی و یا کمبود کالا را تجربه می کنند.

جزنی با اشاره به مشکلاتی که سامانه بازارگاه در فرآیند تامین و مصرف کالاهای اساسی ایجاد کرده است، تصریح کرد: پیش از ایجاد سامانه بازارگاه پروسه توزیع نهاده های دامی بین یک هفته تا ۱۰ روز طول می کشید اما اکنون این مهلت به بیش از سه ماه رسیده است.

وی با انتقاد از تخصیص نهاده ها در سامانه بازارگاه به استان و یا دامداری هایی که نیازی به  نهاده ندارند، خاطرنشان کرد: یکی از محموله های شرکت ما به استان های سیستان و بلوچستان و کرمانشاه تخصیص داده شده و این درحالیست که بر اساس اعلام دامدارانی که سهمیه به آنها تخصیص داده شده، در حال حاضر نیازی به نهاده ندارند.

جزنی ادامه داد: مکررا وزارت جهاد کشاورزی برای تغییر تخصیصی ها مکاتبه کردیم اما بر اساس اعلام وزارت جهاد باید سه هفته منتظر باشیم تا امکان تغییر در تخصیص ها برای ما میسر شود که این مساله مهلت قانونی ما برای توزیع نهاده های دامی را از بین برده و کالای موجود می تواند در لیست اموال متروکه قرار بگیرد.

این فعال اقتصادی گفت: از دیگر اشکالاتی که در فرآیند توزیع نهاده های دامی در سامانه بازارگاه وجود دارد، این است امکان اصلاح ثناژ محصولات عرضه شده وجود ندارد؛ به عنوان مثال یکی از محموله های شرکت ما به وزن ۲۵ تن برای مشتری ارسال اما ۲۵۰ تن ثبت شده است و ما ناچار به رفع تعهد ارزی بر مبنای ۲۵۰ تن هستیم زیرا امکان اصلاح در سامانه بازارگاه وجود ندارد.برای رفع این مشکل بارها به راهداری و وزارت جهاد کشاورزی مراجعه کردیم اما اصلاح این اشکال میسر نشده است.

سوء مدیریت ها از اعتبار تاجران ایرانی در دنیا می کاهد

سید جلال طیبا طیبا عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران نیز درباره دلایل بروز مشکل در بازار نهاده های دامی گفت:ریشه اصلی مشکل مشکلات ایجاد شده  در بازار نهاده های دامی را باید در محدودیت عرضه کالا جستجو کرد.

وی افزود: بسیاری از واردکنندگان نهاده های دامی مورد نیاز کشور را از حدود یک سال قبل کالا را وارد کرده اند اما به دلیل عدم تخصیص ارز و یا نبود امکان انتقال ارزهای نامرغوب برای فروشندگان خارجی نتوانسته اند کالای خود را ترخیص کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران تصریح کرد: از ابتدای سالجاری نه میلیون تن نهاده وارد کشور شده اما بخشی از این کالا به دلیل عدم تخصیص در گمرکات مانده و آن بخشی که به صورت اعتباری ترخیص و توزیع شده ولی همچنان ارز به آنها تخصیص داده نشده است.

طیباطیبا با بیان اینکه بروکراسی زیاد است، تصریح کرد: طولانی بودن مدت زمان صدور مجوز برای توزیع کالا هزینه واردات را افزایش داده و تاخیر در روند تامین، تخصیص و انتقال ارز از اعتبار واردکنندگان در عرصه بین المللی تجارت می کاهد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 161453
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا