گزارشی از نمایشگاه فرانکفورت: کتاب زنده و پویاست

جهان صنعت نیوز: نمایشگا کتاب فرانکفورت دیروز تمام شد و استقبال از این رویداد بین المللی و مهم نشان داد که علی رغم توسعه شبکه های اجتماعی و چرخش عمده ذائقه مردم از کتاب به مجاری اطلاع رنی جدید، همچنان این رسانه فاخر پویا و اثر گذار است. 


با این حال می توان گفت که سه شاخصه کتابهای تعاملی، انتشاراتی‌های دولتی و رسانه‌های شنیداری از جمله ویژگی های این نمایشگاه بود. 
نمایشگاه جهانی ۷۱ ساله کتاب در فرانکفورت بیش از ۳۰۰ هزار علاقه‌‌مند را از ۱۰۴ کشور به سوی خود کشاند.

امسال هفت هزار و ۵۰۲ نمایشگر از ۱۰۴ کشور، میزبان جویندگان کتاب و رسانه‌های دیگر بودند که بسیاری از آنها نسبت به سال‌‌‌‌های گذشته به کتاب‌‌‌های تخصصی، سببی، شغلی و فوق‌العاده مانند آشپزی، عکس، آموزشی و تبلیغی رو آورده اند.

تالار شماره ۳ نمایشگاه به دو بخش بزرگ تقسیم شده بود که افزون بر کتاب‌های تخصصی یادشده یک بخش آن به کتابها و رسانه‌‌‌های شنیداری اختصاص داشت.

در برخی از غرفه ها از جمله در غرفه «آدیامو» از آلمان بیش از کتاب و دفتر، سی‌دی، تبلت و دستگاه‌های شنیداری دیده می‌شد.

در جای جای این تالار نویسندگان و گویندگان حرفه‌‌ای کتاب‌هایی برای شنوندگان می‌خواندند و جایزه‌هایی به کودکان خوش‌صدا و خوش‌خوان می‌دادند. ضمن این که توجه به کودکان و جوانان امسال از سال‌‌های گذشته بیشتر جلوه می‌کرد.

بخش بزرگی از چند تالار نمایشگاه به کتاب‌‌های کودکان اختصاص داشت و چندین انتشاراتی کتاب‌‌هایی عرضه کرده بودند که میتوان آنها را “تعاملی” نامید.

ترکیب کتاب های کودکان با اسباب بازی های فیزیکی و تعاملی از دیگر شاخصه های نوین تولید  کنندگان آثار مکتوب برای کودکان بود. 

ویژگی دیگر نمایشگاه حضور چشمگیر ناشرهایی بود که زیر پوشش بخش فرهنگی سفارت‌خانه‌ها یا وزارت فرهنگ و هنر کشورهای متبوعشان شرکت کرده بودند. همچنان که از ایران هم ناشرانی گزینشی با برخی از تولیدات کم خطر در زمینه گردشگری، کودکان و امثال آن با برنامه ریزی وزارت ارشاد حضور داشتند. 

اما گویا امثال کشورهای دیگر هم به این روش روی آورده بودند و غرفه های کشورها با نظارت سفارت خانه های مربوطه جنبه رسمی تر و دولتی تری به خود گرفته بودند. 

معرفی داشته های فرهنگی و گردشگری و بومی از شاخصه های دولتی شدن غرفه های مربوط به کشورهای مختلف بود برای مثال کشور نروژ طبیعت پرجنگل و کوه و آبدره‌ها، فرهنگ آرام‌خواه و ادبیات غنی‌اش را در تالاری ویژه با تکیه بر دو عنصر سفیدی و سردی، توسط آینه‌های رودررو و میزهای فلزی به نمایش گذاشت.

ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

رسمی ایران امسال هم زیر نظر وزارت ارشاد اسلامی با ۳۰ ناشر و تشکل دیگر حضور داشت که در آن بیشتر کتاب‌های تصویری، هنری و تاریخی و کودک به نمایش گذاشته بودند که ایراد سیاسی نداشته باشند. توصیف شهر یزد و بناهای تاریخی ایران از جمله این کتابها بودند.

جامعه ناشران کودک ۲۶۵ کتاب آورده بود که بیشترشان سال گذشته هم در غرفه دیده می شدند.

کشور آلمان از جمله کشورهایی است که کتاب خوانی در آن بسیار پویاست و بر اساس آمار موسسه آمار کشور آلمان، سال گذشته ۳۰۰ هزار تن به کتابخوانان این کشور افزوده شده‌اند که از سال ۲۰۱۲ بی‌سابقه بوده است.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال با برگزاری بیش از ۶۰ نشست سخنرانی، فیلم، گفتگو، برنامه‌های تلویزیونی، اهدای جایزه‌ها و جز اینها نقش موثری در ترغیب و تشویق به کتاب و کتابخوانی داشته است به طوری که بیش از ۹ درصد به دیدارکنندگان نمایشگاه نسبت به سال گذشته افزوده شده است.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 55862
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا