گرهی کور‌تر از قبل

 به گزارش جهان صنعت نیوز: گام‌های غیرتحریمی آمریکا از جمله صرف‌نظر از فعال‌سازی مکانیسم ماشه ، کاهش موانع تردد دیپلمات‌های آمریکا و پذیرش حضور در کمیسیون مشترک برجام برای ایران کافی نیست و انتظار ما برای اقدامات عملی طرف آمریکایی و لغو تحریم‌ها بیشتر می‌شود.

رد پیشنهاد اروپا

تلاش آمریکا و فرانسه برای صدور قطعنامه در شورای حکام و حمایت سایر کشورهای اروپایی به جای خود اما با توجه به اینکه طرف غربی مکالمه سازنده را بر صدور قطعنامه ترجیح داد، می‌توان گفت که تازه‌ترین عامل پیچیده شدن موضوع هسته‌ای همین دست ردی است که ایران به سینه اروپا زد. یکشنبه بود که اعلام شد ایران پیشنهاد جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری یک نشست غیررسمی با حضور آمریکا برای گفت‌وگو درباره برجام را رد کرده است. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز توضیح داد: «با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ‌کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.»

وی تاکید کرد: «هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه‌تنها سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است. اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام موضوع مذاکره و بده‌بستان نیست و همه بده‌بستان‌ها پنج سال پیش انجام شده است. مسیر پیش‌رو بسیار روشن است؛ آمریکا باید به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد و نه به قطعنامه در شورای حکام!»

این دیپلمات ارشد کشورمان لحن خود را قدری تندتر و اضافه کرد: «جمهوری اسلامی ایران عمل را با عمل پاسخ خواهد داد و همان‌گونه که متناسب با رفع تحریم‌ها، به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت، به اقدامات و رفتارهای خصمانه نیز به همان شکل پاسخ خواهد داد.»

حال باید دید تاکید خطیب‌زاده بر اینکه «ایران به رایزنی‌های نزدیک خود با کشورهای عضو کنونی برجام و نیز با آقای بورل به عنوان هماهنگ‌کننده برجام به صورت دوجانبه و چندجانبه ادامه خواهد داد» بعد از آنکه پیشنهاد آنان رد شده است، چقدر فایده دارد و چه کمکی به حل‌و‌فصل این ماجرا می‌کند.

واکنش آمریکا

نکته مهم‌تر اما این است که آمریکا بعد از رد این پیشنهاد از سوی ایران، چه اقدامی می‌کند؟ آیا از افزایش اقدامات خود صرف‌نظر کرده و سراغ صدور قطعنامه در شورای حکام علیه ایران می‌رود یا اینکه گام‌های بیشتری به سوی ما برداشته و برای راضی کردن ایران بیشتر تلاش می‌کند؟!

واکنش سخنگوی کاخ سفید به رد دعوت اتحادیه اروپا از سوی ایران نشان می‌دهد که آمریکا گزینه دوم را انتخاب کرده است، چراکه روزنامه فایننشال‌تایمز پس از رد شدن دعوت اتحادیه اروپا برای مشارکت در نشستی با حضور اعضای اصلی توافق هسته‌ای و آمریکا از سوی ایران، به نقل از یک مقام ارشد ناشناس آمریکایی نوشت: «ما فکر نمی‌کنیم که باید اقدامی برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره انجام دهیم.» فایننشال‌تایمز افزود که این مقام آمریکایی رد کردن این دعوت از سوی ایران را بخشی از «یک رقص دیپلماتیک» تلقی کرده و گفته است: «فکر نمی‌کنم که در (مذاکره) بسته است.»

خط و نشان تهران

رد درخواست بورل در ایران اما تنها عامل پیچیده‌تر شدن مساله برجام نیست و نباید از اقدامات اخیر اروپا و آمریکا در راستای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نیز غافل شد. اقدامی که به قول ظریف موجب به‌هم‌ریختگی شرایط کنونی می‌شود. وزیر امورخارجه کشورمان با در نظر گرفتن همین نکته در پی حضور خود در جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که «حرکت غلطی را اروپایی‌ها با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث به‌هم‌ریخته شدن شرایط خواهد شد. به‌هم‌ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.»

درست است که شورای حکام در جلسه دیروز قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نکرد اما این معنی تمام شدن ماجرا نیست و با توجه به اظهارات گروسی و تاکیدش روی ضرورت برقرار ماندن دسترسی‌های آژانس باید منتظر ماند و دید که طرفین چطور کار را پیش می‌برند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 174968
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا