گرانی در آستانه محرم

به گزارش جهان صنعت نیوز:   ممنوعیت فصلی برنج در حالی قرار است از ابتدای شهریور ماه اجرایی شود که آمارها نشان می دهد به دلیل محدودیت های کرونا و همچنین تعلل بانک مرکزی در تخصیص ارز مربوط به واردات برنج، واردات این کالا طی ۵ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.  این در حالی است که کاهش واردات برنج در شرایط کنونی، آشفتگی هرچه بیشتر بازار برنج را به دنبال خواهد داشت.

بی فکری دولت

چند وقتی می شود که به دلیل محدودیت های ایجاد شده در مورد برنج های وارداتی و همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات این کالا، قیمت انواع برنج خارجی با افزایش حدود ۲.۵ تا ۵ برابری روبرو شده است. در این میان قیمت برنج ایرانی نیز متناسب با افزایش قیمت های موجود در حوزه برنج وارداتی افزایش پیدا کرده و حتی در برخی نمونه ها قیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان را نیز پشت سر گذاشته است.

اما با این وجود اگرچه بازار برنج با کمبود و افزایش قیمت قابل توجه روبرو است، دولت برای سر و سامان دادن به این بازار هیچ فکری نکرده است. بر این اساس شاهد این هستیم که بانک مرکزی نه تنها خلف وعده می کند بلکه موجب ایجاد هزینه های قابل توجه برای واردکنندگان برنج شده است. موضوعی که به طور حتم باید مصرف کننده هزینه آن را از جیب خود پرداخت کند.

تعلل بانک مرکزی

در شرایط فعلی تورم و گرانی به معضلی همیشگی برای مردم تبدیل شده است به طوری که بیشتر آنها توان خرید برنج با کیفیت ایرانی را ندارند و باید با خرید برنج خارجی روزگار بگذرانند. اما با این حال بانک مرکزی چندان توجهی به این موضوع ندارد و با تعللی که در این رابطه با خرج می دهد موجب کمبود و افزایش قیمت برنج خارجی و در نهایت برنج ایرانی شده است.

نکته قابل تامل اینکه چیزی به آغاز ماه محرم و افزایش تقاضا در بازار برنج باقی نمانده و ممنوعیت فصلی واردات برنج نیز نزدیک است. بنابراین بعید نیست که آشفتگی و گرانی در بازار برنج تا هفته آینده بیشتر شود.

در همین خصوص دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج با بیان اینکه بانک مرکزی باید به روند تخصیص ارز سرعت دهد تا واردات برنج و تامین بازار بیش از این با مشکل مواجه نشود، به «جهان صنعت نیوز»  گفت: کد تخصیص برای واردات حدود ۵۰ هزار تن برنج خارجی داده شده است اما بانک مرکزی هنوز نتوانسته ارز لازم برای این منظور را تامین کند.

۵۰ هزار تن برنج به بازار نمی رسد

مسیح کشاورز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ممنوعیت واردات برنج  از ابتدای شهریور چه تاثیری بر بازار خواهد داشت، بیان کرد: معاون فنی و امور گمرکی گمرک از اجرای مجدد ممنوعیت فصلی ترخیص برنج از ابتدای شهریورماه خبر داده است در حالی که اگر این اتفاق بیفتد و ما ممنوعیت برنج خارجی را داشته باشیم، به این معنا است که عملا ۵۰ هزار تن برنجی که منتظر تخصیص ارز است  نیز به بازار نمی رسد.

وی با بیان اینکه در این صورت دیگر در ماه محرم برنج خارجی ای نیست که به بازار عرضه شود، افزود: البته با توجه به اینکه کرونا همچنان در کشور وجود دارد، شرایط ماه محرم نیز تغییر کرده و مردم به جای اینکه نذری دهند بیشتر به سمت کمک های بلاعوض و مواردی از این دست خواهند رفت اما به هر حال افزایش تقاضا برای خرید برنج به طور حتم در ماه محرم افزایش پیدا خواهد کرد.

گرانی برنج ایرانی

به گفته دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج، در صورت کمبود برنج خارجی در بازار قیمت برنج ایرانی افزایش پیدا می کند و بی منطق بالا می رود. در واقع این روزها با توجه به محدودیت موجود در مورد واردات برنج خارجی، شرایط خوبی برای گرانی برنج ایرانی به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه گرانی برنج ایرانی آغاز شده است، گفت: در مجموع شرایط خوبی برای بازار برنج وجود ندارد و در صورتی که ممنوعیت دو ماهه واردات نیز اعمال شود، بازار با التهاب بیشتری روبرو می شود.

دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج بیان کرد: واردات برنج در ۵ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به سال قبل درصد کاهش داشته است. این در حالی است که اگر ممنوعیت فصلی واردات برداشته شود، می توان بخشی از این کاهش واردات را برای جلوگیری از التهاب بیشتر بازار جبران کرد.

افزایش هزینه های دموراژ

کشاورز با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید در تخصیص ارز همکاری بیشتری داشته باشد، گفت: هرچه روند تامین ارز برای واردات برنج کندتر باشد، هزینه‌های انبارداری و دموراژ برای واردکننده  بالاتر می‌رود و منجر به افزایش قیمت کالا می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ارز برنج نیمایی شده است، قیمت این کالا حدود سه تا چهار برابر شده و در صورتی که سایر هزینه‌ها هم به آن اضافه شود، توان مصرف کنندگان برای خرید بیشتر کاهش پیدا می کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 129778
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا