گامهای مشترک کیش و مالزی در عرصه صنعت گردشگری

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا:  این موافقتنامه چهارشنبه شب همزمان با سفر رییس جمهوری کشورمان به مالزی در مراسمی با حضور غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و “وونگ کونگ یو ” مدیرعامل گروه اورینتال میس و مجری گروه طرح ملی گردشگری سلامت و زیبایی مالزی در جزیره کیش امضا شد.


همکاری و سرمایه گذاری مشترک در زمینه توسعه صنعت گردشگری سلامت، آموزش نیروی انسانی در حوزه گردشگری، تقویت زیرساختهای سلامت و درمان، ارائه خدمات درمانی، جذب گردشگران سلامت و تبدیل کیش به کانون جذب گردشگران در منطقه خاورمیانه از مهمترین محورهای این توافقنامه عنوان شده است. 

 همچنین همکاری در احداث و راه اندازی و بهره برداری از اولین شهرک سلامت و تندرستیِ سبز در جزیره کیش که شامل بیمارستان تخصصی، کلینیک جراحی زیبایی و درمانی، مرکز آموزش هتلداری با گرایش گردشگری سلامت، هتل بیمارستان، مرکز خرید،تجارت و برگزاری همایش است؛ از جمله محورهای موضوعی این توافقنامه است.

بر اساس این موافقتنامه، سرمایه گذار نسبت به ارائه طرح مفهومی و مطالعات اولیه اقدام می کند و پس از تائید آن از جانب سازمان منطقه آزاد کیش، نسبت به تهیه و ارائه چهار گزارش شامل مطالعات امکان سنجی، ارایه برنامه اقتصادی، اعلام زمانبندی کلی و مطالعات اثرات زیست محیطی توسعه وارد مراحل اجرایی می شود.

در آیین امضای این سند، مدیرعامل منطقه آزاد کیش  اعلام کرد: در قالب این همکاری مشترک، استفاده از تجربه های موفق کشور مالزی در زمینه توسعه گردشگری سلامت و تندرستی در منطقه کشورهای آسیای جنوب شرقی و منطقه شرق آسیا در توسعه زیرساختهای گردشگری جزیره کیش در بخش سخت افزار، نرم افزار، آموزش نیروی انسانی، بازاریابی و جذب گردشگر مد نظر قرار دارد.

 غلامحسین مظفری افزود: مطالعات اولیه این قرارداد یکسال قبل آغاز شده و اکنون همزمان با سفر رییس جمهوری کشورمان به مالزی امضا می شود و این اتفاق را به فال نیک می گیریم و امیدوارم هستیم که برای اجرایی کردن این قرارداد زمان زیادی را سپری نکنیم .

وی اضافه کرد: فرصت ها و ظرفیت های بسیار خوبی برای همکاری مشترک در این حوزه هست و من مطمئن هستم که با اراده طرفین و مطالعاتی که قبلا صورت گرفته و خواهر خواندگی کیش با یکی از جزایر مالزی از یکسو و تعاملاتی که با کشورهای عضو اکو جریان دارد از سوی دیگر، این توافقنامه نقطه آغازی برای همکاری های گسترده تر منطقه ای و فرامنطقه ای است. 

مظفری تصریح کرد: جزیره کیش دارای ظرفیت های خوبی است ولی بخشی از آنها به فعلیت نرسیده و هنوز کارهای زیادی دارد لذا نیازمند به زیرساخت های بیشتری در حوزه آموزش، تجهیزات و امکانات است و در بخش نرم افزار به رغم دانش پزشکی پیشرفته کشور، تخصص لازم در حوزه جذب گردشگر سلامت و مدیریت این بخش نیاز به آموزش داریم.

غلامحسین مظفری با ابراز خوشحالی از انتخاب منطقه آزاد کیش به عنوان منطقه پایلوت و محوری خاورمیانه در حوزه گردشگری سلامت، ابراز امیدواری کرد که با همکاری و استفاده از تجربیات مالزی، زمینه بهره برداری هرچه بیشتر از این ظرفیتها برای رشد و  توسعه صنعت گردشگری این منطقه و جذب گردشگران از کشورهای منطقه و حوزه اکو فراهم شود.

همچنین مدیرعامل گروه اورینتال میس مالزی به عنوان طرف امضا کننده این توافقنامه ، جایگاه و موقعیت جزیره کیش را از نظر جغرافیایی، اقلیمی و ظرفیتهای گردشگری کم نظیر توصیف کرد و افزود: طبق بررسیهای یکساله ما، ظرفیت گردشگری در این منطقه آزاد بسیار زیاد است و زمینه برای جذب گردشگران سلامت از نقاط مختلف جهان وجود دارد اما با توجه به اینکه فقط یک بیمارستان در کیش فعالیت می کند، تقویت زیرساختها ی این بخش کاملا ضروری به نظر می رسد. 

وونگ کونگ یو افزود: تردیدی نیست که  توریست های زیادی مایلند برای درمان و استفاده از جاذبه های گردشگری به کیش سفر کنند، اما این بیمارستان ممکن هست که پاسخگوی آنها نباشد و امیدواریم که با سرمایه گذاری که در این زمینه  تعریف شده بتوانیم با همکاری مشترک این زیر ساختها را برای توسعه صنعت گردشگری کیش فراهم کنیم. 

در این زمینه  متخصصان و فعالان صنعت گردشگری در مالزی و ایران می‌گویند: ایران دارای ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه گردشگری در زمینه‌های مختلف بویژه گردشگری سلامت و تندرستی در منطقه خاورمیانه است.

به گفته این متخصصان در صورتی که این صنعت بتواند سرمایه گذاران خارجی را  جذب کند و از تجارب کشورهایی مانند مالزی نیز استفاده نماید، این صنعت رشد می‌یابد، درآمدهای غیرنفتی افزایش یافته و کشور به هاب گردشگری سلامت و تندرستی در منطقه تبدیل خواهد شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 72991
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا