کوله‌بری برای قداست نظام خوب نیست

جهان صنعت نیوز: نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با جهان صنعت نیوز با اشاره به تصمیم دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی اظهار داشت: حذف این چهار صفر در این شرایط چه معنی دارد؟ وقتی ما در جنگ اقتصادی هستیم و تمام تلاش ما باید اصلاح وضعیت اقتصادی باشد چرا باید انرژی صرف ریال و تومان شود؟ آیا این باعث نمی‌شود که ما از هدف اصلی که مبارزه با استکبار دور شویم؟

او افزود: در حال حاضر در اکثر گمرکات رسوبات فراوانی داریم ؛ بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه کارخانه‌ها در گمرکات کشور مانده‌اند. بسیاری از این‌ها به دو دلیل عمده قابل ترخیص نیستند: اول ثبت سفارش و دیگری حل این موضوع که پول خرید این کالا را از کجا آوردید!

این عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: ما چند گروه واردکننده در کشور داریم که از خارج کالا آورده‌اند. گروهی که در خارج کشور پول داشتند و قصد واردکردن سرمایه خود به داخل ایران داشتند، اما چون نمی‌توانستند، پس با مواد اولیه سرمایه خود را وارد کرده که الان در گمرک مانده است. گروهی هم داریم که معاملات جهانی دارند و اجناس خود را به ایران می‌آورند که تبدیل به سرمایه داخل کنند. اما بانک‌مرکزی می‌گوید که منشا این پول کجاست؟ ما خسته شدیم از بس گفتیم به شما چه ربطی دارد که منشا پول کجاست؟

قاضی‌پور عنوان کرد: این برخوردهای بانک مرکزی با واردکننده‌ها کاملا اشتباه است با کسی که به هر دلیل در این شرایط ارز وارد کشور می کند، نباید برخورد کرد. خصوصا کسانی که با مواد اولیه آمده‌اند. آن‌ها به قصد تولید و صادرات کالا وارد کرده‌اند. در این مقطع حساس، باید جلوی واردات بی‌رویه کالاهایی که مشابه داخلی دارند گرفته شود نه کالاهایی که نیاز کشور است.

نماینده مردم ارومیه خاطرنشان کرد: مجلس در سال جاری اجازه هزینه‌کرد ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی به دولت داده است، اما هنوز گزارش مکتوبی به نمایندگان نرسیده که نشان بدهد که این کالاهای واردشده کجاست. ما که ندیده ایم! واقعا به عنوان نماینده سئوال من از دولت این است که سهم تولید داخلی از این ۱۴ میلیارد دلار چیست؟

او افزود: چرا کوپن توزیع نکرده‌اند که روستاییان کشور به طور متوازن از این کالاهای وارداتی بهره‌مند شوند؟ دولت می‌گوید ما این پول را صرف واردات گوشت و برنج کردیم، اما کدام روستایی یک کیلو گوشت یا برنج دریافت کرده؟ گزارش آن کجاست؟

قاضی‌پور گفت: دولت ادعا می‌کند که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاهای اساسی توزیع کرده است. اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای فقط در شهرهای بزرگ هستند، در روستاها و بخش‌ها و نقاط محروم فروشگاه زنجیره‌ای وجود ندارد. آیا مردم روستاها و شهرهایی که فروشگاه زنجیره‌ای ندارند، جز ما نیستند؟ کشاورزان خونشان کمرنگ‌تر از شهرنشینان است؟

این عضو اصولگرای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که اقتصاد ما بر پایه مردم بنا نهاده شده، گفت: دولت باید حق مردم را بدهد. در توزیع یارانه‌ها گفتیم که دهک‌های بالا را حذف کنید، آقایان این‌کار را نکردند. ما انتظار داریم سازمان هدفمندی شفاف، روشن و آشکار اعلام کند که چرا این‌کار را انجام نمی‌دهد. آقای وزیر بهداشت در جلسه اصولگرایان و در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان می‌گوید از ۱٫۲ میلیارد دلار که سهم وزارت بهداشت برای واردات دارو در سه ماهه اول امسال بوده، هیچ اطلاعی ندارم. معلوم نیست که چه کسی وارد کرده و کجا توزیع شده است؟

نماینده ارومیه هم‌چنین با اشاره به ورود کالای قاچاق به کشور تصریح کرد: البته نیروهای مسلح مرزی ما پوشش بسیار خوبی برای مقابله با قاچاق کالا دارند. این نیروها به دلیل پوشش مناسبی که برای حفاظت از شهرها دارند، مانع از ورود قاچاق می‌شوند.

او هم‌چنین در پاسخ به سئوال جهان صنعت نیوز درباره وضعیت کوله بری در استان‌های مرزی کشور هم گفت: ما حساب کوله‌بری را از قاچاق کالا جدا می‌دانیم. تا امروز هیچ کوله‌بری در آذربایجان‌غربی حتی زخمی نشده است.از میان کسانی که در معابر تعیین شده و در ساعت مشخص یعنی ۸ صبح تا ۵ بعداظهر در جوار بازارچه‌های مرزی کار می‌کنند، یک مورد زخمی نداشته‌ایم.

قاضی‌پور با بیان این‌که در استان آذربایجان‌غربی کوله‌برها ساماندهی شده اند، عنوان کرد: کوله‌برها در آذربایجان‌غربی ساماندهی شده و وزارت‌کشور هم مجوز داده است. من شخصا با کوله‌بری مخالفم، زیرا  شخصیت ایرانیان را زایل می‌کند. کوله‌بری برای قداست نظام خوب نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسیگفت‌وگو
شناسه : 41220
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا