کمیته تخصیص ارز به قطعه‌سازان تشکیل می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:   با توجه به اینکه عملا از پایان سال گذشته ارز نیمایی به قطعه سازان و خودروسازان تعلق نگرفته است و مشکلات عدیده‌ای را برای قطعه سازان ایجاد کرده است، قطعه‌سازان نسبت به بازگشت خودروهای ناقص خودروسازان پیش از این بسیار هشدار داده‌اند اما اکنون مجدد تعداد خودروهای ناقص کف کارخانه‌های خودروسازان زیاد شده است.  


  به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان پس از قطع تخصیص ارز نیمایی و جایگزینی ارز اشخاص و ارزهای صادراتی برای قطعه‌سازان، بانک مرکزی در تامین این ارزها هم با قطعه‌سازان همکاری نمی‌کند؛ بنابراین با وجود اینکه اکثر قطعات وارداتی الکترونیکی هستند، خودروها به لحاظ مکانیکی روزانه تولید می‌شوند اما به دلیل نبود قطعات الکترونیکی، ناقص کف پارکینگ کارخانه باقی می‌مانند.

در این زمینه، با دستور حسین مدرس خیابانی- سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت  کمیته‌ی تخصیص ارز قطعه‌سازان به منظور بررسی نیاز آن‌ها به ارز و تامین ارز برای آن‌ها تشکیل شد که زیرمجموعه کمیته تخصیص ارز وزارت صمت بوده و برای رفع کمبودهای ارزی قطعه‌سازان در تامین مواد اولیه از محل ارز حاصل از صادرات صنایع معدنی ایجاد شده است.   قرار است تامین ارز لازم برای مواد اولیه برخی قطعات در این کمیته مورد بررسی قرار گیرد.

 طبق آخرین گزارش شرکت‌های خودروساز به وزارت صمت، قطعات لازم برای تکمیل ۴۵ هزار دستگاه خوردوی ناقص از گمرک که از جمله مهمترین آن‌ها کاتالیست بوده، ترخیص شده است. با تکمیل خودروهای ناقص، قرار است که تحویل خودروهای فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو تا پایان ماه جاری (تیرماه) به پایان برسد. 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 119206
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا