کمبودی در ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی نداریم

به گزارش جهان صنعت نیوز: « حسن عباسی معروفان » با اشاره به عدم تخصیص ارز برای ترخیص بار کشتی‌های نهاده‌های دامی افزود: حدود ۸۰ روز استکه بانک مرکزی، ارزی را برای واردات نهاده های دامی به خصوص ذرت اختصاص نداده و از سوی دیگر کشتی های بخش خصوصی در بنادر منتظر تخصیص ارز هستند.

به گفته وی، در صورت تخصیص ارز، فروشنده‌های نهاده، اجازه ترخیص بار از کشتی را صادر می کنند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: در صورت نرسیدن بار ذرت بخش خصوصی به بازار، تاوان آن را دولت و شرکت پشتیبانی امور دام باید بپردازند، همان‌طور که در یک ماه اخیر هم از ذخایر استراتژیک بیش از ۳۰۰ هزارتن نهاده دامی در کشور توزیع شده است در حالی که چنین تکلیفی را نداشتیم.

عباسی معروفان افزود: از آن جایی که تولیدکنندگان جوجه‌ریزی داشتند و ممکن بود در کشور با کمبود مرغ مواجه شویم، مجبور به ورود شدیم تا مشکل بخش خصوصی برای توزیع نهاده دامی را تعدیل کنیم.

وی درباره محموله نهاده دامی مانده در کشتی ها تصریح کرد: ۹۰ درصد این نهاده‌های دامی ذرت بوده و مقادیری هم جو و کنجاله سویا است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی اموردام کشور اظهارداشت: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذرت در بنادر است که با بقیه اقلام به بیش از دو میلیون تن می‌رسد که همچنان در بنادر دپو شده و ارز آن تخصیص نیافته است.

وی با اشاره به مزایای سامانه بازارگاه ادامه داد: سامانه بازارگاه یک سامانه کنترلی در زمینه قاچاق و دپوی کالا در انبارها است که مانع این اقدام واردکنندگان و تولیدکنندگان می شود.

عباسی معروفان افزود: این سامانه به کنترل و تسریع امور کمک خواهد کرد و به افرادی که هنوز در این سامانه ثبت نام نکرده اند فرصت داده می شود در آن عضو شوند.

وی گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی به واسطه توزیع در بازارگاه صحت ندارد و این سامانه تنها، سامانه شفاف‌سازی برای کنترل قیمت ها و موجودی انبارها است و نظارت کاملی بر روی آن وجود دارد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 93789
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا