کلید کنترل نقدینگی

جهان صنعت نیوز| بر اساس آنچه  وزیر امور اقتصادی و دارایی می گوید، کنترل نقدینگی از مسیر بازار سرمایه می گذرد. فرهاد دژپسند که  رشد نقدینگی را در ده ماهه اول سال ۹۸ معادل ۲۸ درصد  اعلام کرده، معتقد است که باید بتوانیم در بورس مامنی برای مراجعه نقدینگی‌های سرگردان برای سرمایه گذاری، درست کنیم تا از کوچ نقدینگی سرگردان به سمت بازار سکه و ارز و بازار کالا به صورت مصنوعی جلوگیری شود.


نظر کارشناسان نیز در این خصوص آن است که دولت می تواند با کنترل نقدینگی های سرگردان و برنامه ریزی درست برای هدایت نقدینگی مردم به سمت بازار سرمایه، در حوزه  اشتغال، صنعت، کشاورزی و به طور کلی  اقتصاد تحولات مثبتی را ایجاد کند.

در همین رابطه یک کارشناس بازار سرمایه به «جهان صنعت نیوز» گفت: در حال حاضر بازار بورس داغ است و اقدام مثبتی که وزیر اقتصاد و دولت طی هفته های اخیر انجام داده اند، این بوده است که نقدینگی مردم را به سمت بازار سرمایه سوق دادند.

آرش انصاری اظهار کرد: ورود نقدینگی به بورس یکی از راه های اصلی برای کمک به صنعت و تولید کشور و همچنین دستیابی به رشد اقتصادی است.

وی اضافه کرد: علی رغم آمارهایی که اعلام می شود و آنچه مسوولان می گویند، حجم نقدینگی در جامعه به شدت بالاست . از این رو بهتر است تدابیری اتخاذ شود که نقدینگی های سرگردان به جای ورود به بازارهای غیر مولد از جمله ارز ، سکه، خودرو و ملک، به بورس هدایت شود.

نقشه دولت

انصاری بیان کرد: به نظر می رسد دولت تمام توان خود را به کار گرفته تا مردم فرصت سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد از جمله بورس را پیدا کنند که این موضوع علاوه بر اینکه از ایجاد نوسانات اقتصادی جلوگیری می کند، برای مردم نیز مزایای بهتری به همراه دارد.

وی ادامه داد: البته به شرط اینکه در پشت پرده این اقدامات هدف و نقشه ای وجود نداشته باشد و دولت مثل چند سال قبل که از طریق حوزه هایی مثل بانک و خودرو حباب درست کرد ، مشکل آفرینی نکند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، چند سال قبل مردم نقدینگی های خود را به این دو حوزه هدایت کردند اما در نهایت نقدینگی آنها در این قسمت ها قفل شد و ارزش آن پایین آمد.

انصاری بیان کرد: در سال جاری حجم پولی که وارد بورس شده، باورنکردنی بوده و همچنان نقدینگی مردم در حال هدایت به این بازار است.

وی با بیان اینکه این رشد ادامه دار خواهد بود،  اضافه کرد: البته بازار سرمایه همیشه روند مثبتی را طی می کند و در این میان اصلاحاتی وجود دارد اما زمانی که برخی سهم ها با کاهش ارزش مواجه می شوند نیز زمان خوبی برای خرید است.

شعاع پیش بینی ‌پذیری بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار بورس نسبت به بازار سکه و بازار دلار شفافیت بیشتری دارد، به «جهان صنعت نیوز» گفت: در حال حاضر  هیچ‌گونه پیش بینی دقیقی نمی‌توان از معاملات داشت و شعاع پیش بینی ‌پذیری بازار سهام به معاملات روزانه محدود شده است.

به گفته انصاری، هر کسی که در مورد بورس تحلیل انجام می دهد ، تنها ۶۰ درصد راه را برای جلو رفتن روشن می کند  و این قدرت نقدینگی و پول مردم است که اصلی ترین مسئله تاثیرگذار در این زمینه است.

وی معتقد است که بورس گزینه ای مناسب برای سرمایه‌گذاری است در حالی که سکه و ارز گزینه سرمایه‌گذاری نیستند.

گفتنی است تازه‌ترین آمار از بانک مرکزی حاکی از افزایش حجم نقدینگی کشور به ۲۲۶۲ هزار میلیارد تومان است. با این اوصاف و تخمین رویه رشد نقدینگی، احتمال رشد حجم نقدینگی کشور تا پایان سال به بیش از ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد. این در حالی است که سهم بورس از نقدینگی کشور به صورت مشخص رشد چشم‌گیری داشته است.

نگاهی به افت و خیز بورس

بازار سرمایه هفته گذشته را پرقدرت آغاز کرد و این قدرت تا میانه‌های هفته ادامه پیدا کرد اما در روز دوشنبه خلاف جهت صعود خود حرکت کرد و در روز دوشنبه شاهد ریزش این بازار بودیم. البته عمر این ریزش طولانی نبود و بعد از تعطیلی روز سه‌شنبه (۲۲ بهمن) و در روز چهارشنبه باز هم حرکت بازار بر مدار صعود بود. اما بیشترین ارزش معاملات در بورس گذشته جاری متعلق به روز شنبه بود که ارزش معاملات از ۴۸ هزار میلیارد ریال هم گذشت.

اما شاخص کل بورس تهران دیروز را با رشد نزدیک به ۷ هزار واحدی آغاز کرد اگرچه در حفظ این سطح ناکام ماند و در نهایت نیز رشد شاخص بورس تهران به ۲۹۰۹ واحد محدود شد. همچنین  ارزش معاملات خرد بورس تهران به حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

میزان ارزش معاملات فرابورس و بازار پایه نیز حدود ۱۶۴۰ میلیارد تومان بود. بر این اساس همچنان حجم محسوسی از نقدینگی در سهام مشاهده می‌شود و بر همین اساس نیز هراس آن‌چنانی از اصلاح قابل توجه مشاهده نمی‌شود.

 البته در فضایی که عمده رشد بورس فراتر از انتظارات حتی خوشبین‌ترین افراد بوده است و به نوعی معاملات از مدار منطق خارج شده است،  در نتیجه در مسیر نزولی نیز نباید چندان انتظار واکنش منطقی از سهام داشت.

در نهایت باید  به شدت مراقب بود و بدانیم تنها دلیل رشد اخیر قیمت سهام اقبال عمومی و ورود پول‌های تازه به بورس است و هر نوع تغییری در تمایلات نقدینگی می‌تواند زمینه‌ساز تغییر مسیر شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 89133
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا