کشورهای باقیمانده در برجام امروز تشکیل جلسه می‌دهند

جهان صنعت نیوز: نمایندگان ایران، آلمان، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و اتحادیه اروپا در این نشست شرکت خواهند داشت.

این جلسه در حالی برگزار می شود که ایران از ماه مه سال جاری تا کنون در اعتراض به کم کاری کشورهای اروپایی در تامین خواسته های خود در زمینه جبران نتایج خروج ایالات متحده از برجام تعهدات خود را در چند مرحله کاهش داده است.

مقامات ایرانی گفته اند که در صورتی که نتوانند از منافع مثبت برجام برخوردار شوند بازهم تعهدات بیشتری را کنار خواهند گذاشت. آنان این اقدام را در چارچوب برجام و قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت مجاز دانسته اند.

کشورهای اروپایی عضو برجام این اقدام را قابل قبول ندانسته و از ایران خواسته اند تا از کاهش بیشتر تعهداتش خودداری کند.

چند روز پیش وزیر خارجه فرانسه هشدار داد که در صورتی که ایران تعهدات خود را کاهش دهد ممکن است “مکانیسم ماشه” را به جریان اندازد.

در قطعنامه مصوب شورای امنیت روند رسیدگی به شکایات اعضای برجام در مورد نقض تعهدات یکدیگر پیش بینی شده است. این روند به شکلی است که شکایت اعضای برجام، به ویژه اگر از اعضای دایم شورای امنیت و دارای حق وتو باشد، به احتمال زیاد به بازگشت تمامی تحریم های بین المللی مصوب شورای امنیت علیه ایران منجر می شود.

همچنین، این هفته نمایندگان کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه در سازمان ملل در نامه مشترکی به دبیرکل سازمان گفتند که برنامه های موشکی بالستیکی ایران در چند مورد محدودیت های پیش بینی شده در قطعنامه ٢٢٣١ را نقض کرده است. آنان از دبیرکل خواستند تا این موضوع را در جلسه شورای امنیت برای بررسی پیشرفت قطعنامه که روز ١٩ دسامبر برگزار می شود گزارش دهد.

وزیر خارجه ایران با رد این اتهام، اروپاییان را به خاطر اینکه در حمایت از ایران به اقدامات موثرتری علیه خروج آمریکا دست نزده اند مورد سرزنش قرار داد. 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 67743
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا