کشتی‌های توقیف شده از سوی آمریکا متعلق به ایران نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز: «محمود واعظی» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره خبر ادعایی مقام‌های آمریکایی درباره توقیف چهار نفتکش ایرانی حامل نفت به مقصد ونزوئلا، گفت: این کشتی‌ها متعلق به ایران نیست، به هر صورت نفت در آب‌های بین‌المللی و درجاهای مختلف در حال خرید و فروش است، اما این که ممکن است نفت ایران باشد ما نفتی که می فروشیم و پول آن را می گیریم دنبال نمی‌کنیم.

رییس دفتر رئیس جمهوری، کشتی و محموله آن را متعلق به ایران ندانست و ادامه داد: این کشتی‌ها که با پرچم ایران نیست و محموله آن را دیگران خریده اند.

واعظی همچنین درباره رویدادهای اخیر و وقوع کودتا در مالی گفت: وزارت امور  خارجه در این زمینه در حال بررسی است و عملا پس از تکمیل اطلاعات آنها، موضع رسمی را اعلام می‌کنیم.

وی درباره برخی اخبار درباره گزارش اتفاقات آبان ماه ۹۷ گفت: اطلاع‌رسانی که قبلا اعلام شد و گزارش‌هایی که به رییس جمهوری داده شده و آماری که در آن گزارش و سایر موارد اعلامی، صحیح است.

سیاست دولت، افزایش حقوق بازنشستگان است 

واعظی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: دولت همواره تلاش بسیار زیادی کرده است که برای بازنشستگان و افرادی که حقوق پایین دریافت می‌کنند بتواند به تدریج حقوق آنها را ترمیم کند و افزایش دهد. امروز هم رییس جمهوری در جلسه دولت دستور داد این کار را از امروز آغاز و احکام آن صادر شود.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: جزییات این طرح در جلسات مختلف بحث شده و سیاست‌های  کلی رییس جمهوری و دولت این است که حقوق بگیران و بازنشستگانی که حقوق پایین دریافت می‌کنند حقوقشان به تدریج افزایش یابد.

رونمایی از نقشه اقتصادی سال پایانی دولت در هفته دولت

واعظی درباره نقشه راه و برنامه اقتصادی در سال هشتم دولت گفت: برای تهیه نقشه راه از چند ماه گذشته فعالیت گسترده‌ای انجام شده است. این سند براساس تجربیات گذشته برای یک سال آینده تدوین و درباره ابعاد آن در ستاد اقتصادی دولت بحث شده است این نقشه راه در آینده نزدیک در دولت مطرح و امیدواریم در هفته دولت از سوی رییس جمهوری رونمایی شود.

شکست دیگری برای آمریکا در راه است  

واعظی درباره ادعای نقض برجام از سوی ایران و شکایت وزیر امورخارجه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل گفت: آمریکا پس از خروج از برجام، در همه اقداماتی که در شورای امنیت سازمان ملل انجام داده با شکست روبه‌رو شده است، که آخرین آن روز جمعه گذشته اتفاق افتاد.

رییس دفتر رییس جمهوری بیان کرد: اکنون آمریکایی‌ها به اقدامی متوسل شده‌اند که هیچ پایه و اساس حقوقی ندارد، وزیر امور خارجه آمریکا از یک بند قطعنامه ۲۲۳۱ که مبتنی بر برجام است استفاده کرده و اعلام می‌کند؛ آمریکا قبلا که یکی از اعضای برجام بوده است، اما اکنون نمی‌تواند از آن بند استفاده کند.

وی افزود: این طور که شنیده‌ایم به نظر می‌رسد روسیه و چین و حتی کشورهای اروپایی با طرح این ادعای آمریکایی‌ها موافق نیستند. این اقدام آمریکایی‌ها انجام شدنی نیست و شکست دیگری برای آمریکایی‌ها خواهد داشت. 

آمریکا از سازوکار ماشه نمی‌تواند استفاده کند

واعظی گفت: آمریکایی‌ها عضو برجام نیستند و دیگر نمی‌توانند بر اساس برجام و سازوکار آن (مکانیزم ماشه) اقدام کنند، فقط اعضای برجام می‌توانند از این سازو کار استفاده کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: رییس جمهوری آمریکا علنی اعلام کرده که از برجام خارج شده است، همه دنیا می‌دانند که آنها عضو برجام نیستند و به تعهدات خود هم عمل نمی‌کند. 

اقدامات ترامپ، تبلیغات انتخاباتی است 

واعظی  با اشاره به اظهارنظر همه حقوقدانان در سراسر جهان، گفت: وضعیت ترامپ نسبت به رقیب خود در انتخابات بسیار ضعیف است و در نظرسنجی‌ها بسیار پایین است، او به دنبال یک سری کارهای تبلیغاتی است. 

وی افزود: ترامپ اخیرا هم با برقراری ارتباط امارات و رژیم صهیونیستی همین کار تبلیغاتی را انجام داد؛ می‌خواهد افکار عمومی را تغییر بدهد  که امکان پذیر نیست.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان این که «برای ایران فرقی ندارد که چه کسی رییس جمهوری آمریکا باشد» افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست اصولی خود را داشته و دارد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 131257
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا