کرونا مانع برقراری تعادل در بازار نفت

به گزارش جهان صنعت نیوز: ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت خواسته ای است که حالا همه کشورهای جهان بر سر آن به توافق رسیده اند. بر همین اساس خبرنگار المیادین در مسکو از توافق رسمی روسیه، آمریکا و عربستان در مورد کاهش میزان تولید نفت خبر داد.

 پیش از این نیز وزاری عضو گروه ۲۰ مذاکراتی را در خصوص ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت و تعیین سرنوشت نهایی توافق جهانی کاهش تولید نفت در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا صورت داده بودند به طوری که  گروه اوپک پلاس در نشست روز پنجشنبه خود بر سر کاهش تولید نفت به میزان ۱۰ میلیون بشکه در ماه‌های مه و ژوئن توافق کردند .

همچنین وزیران نفت و انرژی گروه ۲۰ با تأکید بر نقش حیاتی بازارهای انرژی با عملکرد پایدار، باز، شفاف و رقابتی در تقویت فعالیت و رشد اقتصادی، به تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر ضعف اقتصادی و نبود تعادل بین عرضه و تقاضای انرژی، افزایش بی‌ثباتی بازار انرژی و تأثیر مستقیم بر بخش نفت و گاز و دیگر صنایع اشاره کردند و متعهد شدند با همکاری به حمایت از بهبود اقتصادی جهانی و بازارهای انرژی بپردازند و ثبات بازار را تضمین کنند.

این در حالی است که از زمان فروپاشی اتحاد اوپک و متحدانش در اوایل ماه مارس، قیمت نفت به پایین ترین حد طی  ۱۸ سال گذشته رسیده است. به طوری که عرضه اضافی نفت به بازار و همزمان شدن آن با همه گیری ویروس کرونا و تاثیر آن بر تقاضای جهانی نفت، این کاهش قیمت را شدیدتر کرده است.

بر همین اساس با وجود تمام بحث هایی که پیش از این بین قدرت های نفتی جهان وجود داشت، سرانجام بر سر کاهش تولید نفت توافق حاصل شد. از این رو حال آنچه قابل توجه است این است که از این پس چه آینده ای پیش روی بازار نفت وجود دارد و آیا این بازار به دنبال توافقات اخیر به تعادل خواهد رسید یا خیر.

 

تلاش برای کاهش ضرر شرکت های آمریکایی

در همین خصوص نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به «جهان صنعت نیوز» گفت: کاهش قیمت نفت برای روسیه و عربستان که به طور کامل متکی به درآمد‌های نفتی هستند، بسیار گران تمام شد. به همین دلیل شاهد کوتاه آمدن آنها از مواضعشان بودیم به طوری که این دو کشور حاضر شدند کاهش تولید نفت را در پیش بگیرند.

حمیدرضا صالحی با بیان اینکه علاوه بر شیوع کرونا در دنیا و کاهش تقاضای جهانی، عدم توافق در کاهش تولید نفت بین عربستان و روسیه باعث شد تا  قیمت طلای سیاه با کاهش بسیار زیادی روبرو شود، افزود: به دلیل کاهش تقاضا برای خرید نفت به علت شیوع ویروس کرونا  و همچنین برنامه افزایش تولید از سوی برخی از کشور‌ها، بازار عرضه و تقاضا در حوزه نفت به هم ریخت به طوری که در نهایت قیمت‌ها تا ۴۵ درصد افت کرد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه شرکت‌های نفتی آمریکایی با کاهش  تولید نفت موافق هستند، بیان کرد: بر همین اساس ترامپ دست به کار شده و قصد دارد جلوی ضرر بیشتر از شرکت‌های نفتی آمریکا را بگیرد.

نمی توان توقع داشت قیمت ها متعادل شود

 به گفته وی، آمریکا تولید نفت شل را در دستور کار خود قرار داده و به این واقعیت پی برده است که کاهش بیش از حد قیمت نفت به نفعش نیست . این در حالی است که این موضوع تولید نفت شل را برای این کشور مقرون به صرفه نمی‌کند.

صالحی معتقد است که تولید و استخراج نفت شل دارای تکنولوژی خاص و منحصر به فردی است و هزینه استفاده از آن زیاد است. از این رو در صورتی که قیمت‌ها خیلی کاهش پیدا کند، تولید آن به صرفه نخواهد بود.

وی اظهار کرد: با توجه به توافقات پیش آمده، می توان انتظار داشت که بازار نفت تا حدی به تعادل برگردد. اما در مورد قیمت ها باید این واقعیت را پذیرفت که تا زمان پابرجا بودن کرونا در جهان، نمی توان توقع داشت قیمت ها متعادل شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران بیان کرد: قرار است تولید نفت به میزان ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز کاهش پیدا کند. اما متاسفانه به دلیل افزایش شیوع کرونا در جهان، اوضاع بازار نفت مناسب نیست و نمی توان منتظر افزایش قابل توجه تقاضا در این بازار بود.

صالحی با پیش بینی آینده بازار نفت در ماه های پیش رو گفت: با توافقی که بین کشورهای ناهماهنگ پیش آمده، تا حدی تعادل در این بازار حاکم خواهد شد اما با توجه به وود کرونا، نمی توان انتظار داشت قیمت نفت مثل سابق شود.

 

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 99615
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا