کرونا قاتل گردشگری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سازمان جهانی گردشگری (WTO) در گزارش خود از کاهش بیش از ۷۰درصدی ورود گردشگران بین‌المللی در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۰ به سبب محدودیت‌های سفر، کاهش اعتماد مسافران و چالش جهانی ویروس کرونا خبر داده تا در مجموع بدترین سال ممکن در تاریخ گردشگری بین‌الملل به ثبت برسد.

بر اساس آمار و ارقام منتشرشده از سوی سازمان جهانی گردشگری، مقاصد بین‌المللی در فاصله زمانی ژانویه تا اکتبر امسال، پذیرای ۹۰۰ میلیون توریست کمتر در مقایسه با آمار مشابه سال ۲۰۱۹ بودند که این به معنای از دست دادن ۹۳۵ میلیارد دلار درآمدهای صادراتی حاصل از گردشگری بین‌الملل است.

این رقم بیش از ۱۰ برابر بیشتر از زیانی است که صنعت گردشگری در سال ۲۰۰۹ به سبب بحران جهانی اقتصاد متحمل شده بود.

زوراب پولولیکاشویلی دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در این ‌باره توضیح داد: «از زمان آغاز  این بحران، سازمان جهانی گردشگری اطلاعات قابل اعتمادی را درباره تاثیرات بی‌سابقه همه‌گیری ویروس کرونا بر گردشگری جهانی در اختیار دولت‌ها و کسب‌و‌کارها قرار داده است. گرچه خبرهای کشف واکسن کرونا موجب تقویت اعتماد گردشگران شده اما تا بهبود این شرایط راهی طولانی در پیش داریم. بنابراین باید تلاش‌های‌مان را برای باز کردن ایمن مرزها و حمایت از مشاغل و کسب‌و‌کارهای وابسته به گردشگری مضاعف کنیم. بیش از پیش روشن است که صنعت گردشگری یکی از بخش‌هایی است که بیشترین آسیب‌ها را بر اثر این بحران بی‌سابقه متحمل شده است.»

بر اساس شواهد موجود، سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی می‌کند، میزان ورود گردشگران بین‌المللی در کل سال ۲۰۲۰ با کاهش ۷۰ تا ۷۵ درصدی همراه باشد که در این صورت گردشگری جهانی عقبگردی ۳۰‌ساله به آمارهای سال ۱۹۹۰ خواهد داشت و در مقایسه با سال گذشته یک میلیارد نفر گردشگر کمتر و ۱/۱ تریلیون دلار کاهش در سود خود را تجربه خواهد کرد.

آسیا‌پاسیفیک به عنوان اولین منطقه‌ای که تحت تاثیرات منفی شیوع ویروس کرونا قرار داشت و بیشترین محدودیت‌های سفری را تا به امروز تجربه کرده، طی ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۰ با ۸۲ درصد شاهد بالاترین نرخ کاهش ورود گردشگران بین‌المللی بوده و پس از آن منطقه خاورمیانه نزول ۷۳ درصدی را به ثبت رسانده است. آفریقا نیز از ژانویه تا اکتبر سال جاری میلادی ۶۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کمتر پذیرای گردشگران بین‌المللی بوده و این میزان کاهش برای مناطق اروپا و آمریکا هر کدام ۶۸ درصد بوده است.

کاهش ۲/۱ میلیاردی گردشگران

سازمان جهانی گردشگری در اواخر سپتامبر ۱۹۷۹ تصمیم به جانمایی روزی تحت عنوان روز جهانی جهانگردی در تقویم گرفت و مراسم این روز برای اولین بار در ۲۷ سپتامبر ۱۹۸۰ برگزار شد. این تاریخ هم‌زمان با سالگرد تصویب اساس‌نامه سازمان جهانی گردشگری در ۲۷ سپتامبر ۱۹۷۰ بود. سازمان جهانی گردشگری بر این باور است که این تاریخ بسیار مناسب است زیرا این تاریخ مصادف با پایان فصل گردشگری در نیم‌کره‌شمالی و شروع فصل گردشگری در نیم‌کره‌جنوبی است.

برای اولین مرتبه در تاریخ ۴۰ ساله روز جهانی جهانگردی، جشن رسمی سال ۲۰۲۰ به میزبانی گروهی از کشورها و نه‌تنها یک کشور عضو UNWTO برگزار می‌شود. همکاری فرامرزی کشورهای مرکوسور (بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی) شامل آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه و شیلی به‌ عنوان ناظر نشان‌دهنده نیاز کنونی به همبستگی و همکاری بین‌المللی است. این میزبانی مشترک بیانگر روحیه همبستگی بین‌المللی است که از طریق پاسداشت ارزش گردشگری صورت می‌گیرد و سازمان جهانی گردشگری آن را برای بهبود وضعیت توریسم ضروری می‌داند.

چهل و یکمین مراسم روز جهانی گردشگری در شرایطی برگزار می‌شود که عدم اطمینان ناشی از تحولات بیماری همه‌گیر کووید۱۹ همچنان وجود دارد و پایان آن نیز مشخص نیست. این همه‌گیری منجر به کاهش شدید تحرک و گردشگری شده است.

تعلیق پروازهای بین‌المللی، بسته شدن فرودگاه‌ها و مرزها، تصویب محدودیت‌های شدید سفر از جمله سفرهای داخلی در بسیاری از بخش‌های مربوط به صنعت گردشگری باعث ایجاد بحران بی‌سابقه‌ای شده است.

محدودیت سفر و کاهش ناگهانی تقاضای مصرف‌کننده، منجر به کاهش بی‌سابقه تعداد گردشگران بین‌المللی شده که به ‌نوبه خود، منجر به کاهش درآمدهای اقتصادی حاصل از آن و از دست دادن مشاغل شده است.

زنان، جوانان و کارگران اقتصاد غیررسمی (فعالیت‌های اقتصادی که برخلاف اقتصاد رسمی، مالیات نمی‌پردازند و تحت نظارت دولت نیز انجام نمی‌گیرد) در معرض بیشترین خطر برای از دست دادن شغل در بخش گردشگری و تعطیلی مشاغل ناشی از بیماری همه‌گیر قرار گرفته‌اند. در عین ‌حال مقاصدی که بیشترین وابستگی شغلی و رشد اقتصادی آنها به گردشگری است، احتمالا بیشترین آسیب را خواهند دید.

همچنین بحران گردشگری تهدیدی برای ابتکارات حفاظت از حیات‌وحش و حفاظت از میراث فرهنگی جهان است. سقوط ناگهانی درآمدهای گردشگری بودجه برای حفظ تنوع زیستی را از بین برده است.

برگزاری روز جهانی گردشگری در زمانی که بحران شیوع بیماری کووید۱۹ بیداد می‌کند، فرصتی برای بازنگری در آینده بخش گردشگری است تا از طریق ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مرتبط با آن به اهداف توسعه پایدار کمک کنیم.

تعطیلی ۹۰ درصد از سایت‌های میراث جهانی به دنبال همه‌گیری باعث شده میراث فرهنگی بشریت در تمام نقاط جهان در معرض خطر قرار گیرد. داده‌های سازمان جهانی گردشگری(UNWTO)   نشان می‌دهد که ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون شغل گردشگری به‌ طور مستقیم در معرض خطر است.

همچنین کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد(UNCTAD)  ضرر ۵/۱ تا ۸/۲ درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی را پیش‌بینی کرده است.

جهانگردی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد جهان است. شاید از هر ۱۰ نفر، یک نفر در این بخش شاغل شود اما می‌تواند معیشت صدها میلیون نفر دیگر را تامین کند. در برخی از کشورها بیش از ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی از این بخش حاصل می‌شود.

ترس از این است که در پایان سال ۲۰۲۰ در بدترین حالت، کاهش گردشگران که اکنون ۸۵۰ میلیون نفر است، به ۲/۱ میلیارد گردشگر بین‌المللی افزایش یابد و ضرر اقتصاد جهانی نیز حدود ۲/۱ تریلیون دلار باشد. در کل این به معنای از دست دادن حدود ۱۰۰ میلیون شغل در بخش گردشگری است.

بازگشایی مجدد جهان به روی گردشگران می‌تواند در نجات مشاغل، محافظت از معیشت و ایفای نقش حیاتی در ایجاد توسعه پایدار موثر باشد.

گردشگری آمریکا

پیش‌بینی می‌شود گردشگری نیویورک که تحت تاثیر کرونا متلاشی شده و یکی از عوامل تاثیرگذار بر حیات تئاتر «برادوی» است تا سال ۲۰۲۵ به شرایط پیش از شیوع کرونا بازنگردد.

بر اساس پیش‌بینی جدید یکی از ارگان‌های مربوط به گردشگری شهر نیویورک «NYC & Company» اعلام شد شمار کلی بازدیدکنندگان از این شهر در سال ۲۰۲۰ تا ۶۶ درصد کاهش خواهد داشت.

در سال ۲۰۱۹ رکورد بازدید ۶/۶۶ میلیون بازدیدکننده از نیویورک به ثبت رسید و قرار بود در سال جاری این رقم افزایش پیدا کند، اما پیش‌بینی جدید نشان می‌دهد شمار بازدیدکنندگان امسال یک‌سوم سال گذشته خواهد بود.

متلاشی شدن صنعت گردشگری مهم‌ترین عاملی است که سبب شده اقتصاد نیویورک در مقایسه با سایر شهرهای مهم ایالات متحده با مشکلات اقتصادی جدی‌تری مواجه شود. صدها رستوران که اغلب آنها به بازدیدکنندگان خارجی متکی هستند به همراه چندین هتل بزرگ در پی این مشکلات اقتصادی برای همیشه تعطیل شدند.

پیش از تعطیلی سراسری ماه مارس، صنعت گردشگری در نیویورک حدود ۴۰۰ هزار شغل را دربر می‌گرفت.

بر اساس این پیش‌بینی جدید حتی با پایان همه‌گیری ویروس کرونا، روند بازگشت بازدیدکنندگان خارجی که مدت طولانی‌تری در شهر اقامت دارند و بیش از گردشگران داخلی هزینه می‌کنند بسیار کُند خواهد بود.

انتظار می‌رود شمار گردشگران خارجی نیویورک، تا سال ۲۰۲۵ به شمار گردشگران خارجی ۲۰۱۹ نرسد.

در حوزه سرگرمی و هنر این شهر، تئاتر، اپرا، موسیقی زنده و کمدی به شدت دچار خسارت شده‌اند.

در این بین تئاتر «برادوی» بیش از موارد دیگر به گردشگران متکی است. با آغاز سال ۲۰۲۰ و با انتشار آمار و ارقام توسط مسوولان «برادوی» مشخص شد حدود ۸/۲ میلیون گردشگر بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ از اجراهای «برادوی» بازدید کرده‌اند.

اروپا

بر اساس مطالعه جدید کمیسیون سفر اروپا (ETC)، میزان ورود گردشگران اروپایی در کل سال ۲۰۲۰ می‌تواند تا ۶۱ درصد کاهش داشته باشد. نتایج این مطالعه نشان داد، برای هشت ماه اول سال ۲۰۲۰، ورود گردشگران بین‌المللی به سراسر اروپا ۶۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش‌ یافته و با محدودیت‌هایی که اخیرا افزایش ‌یافته است، هرگونه بهبودی (آزادی رفت‌و‌آمد) که در تابستان مشاهده شد، لغو خواهد شد.

بر اساس این مطالعه، قبرس با کاهش ۸۵ درصدی و مونته‌نگرو با کاهش ۸۴ درصدی بیشترین ضربه را از کاهش ورود گردشگر داشتند زیرا وابستگی زیادی به مسافران خارج از کشور دارند. رومانی با کاهش ۸۰ درصدی، ترکیه با کاهش ۷۷ درصدی و پرتغال و صربستان با کاهش ۷۴ درصدی نیز در میان کشورهایی هستند که بیشترین آسیب را دیدند. از طرف دیگر اتریش کمترین سقوط را با کاهش ۴۴ درصدی به دلیل فصل سفر زمستانی قبل از شیوع ویروس کرونا در چند ماه اول سال تجربه کرد.

ادواردو سانتاندر مدیر اجرایی ETC اظهار کرد: از آنجا که موج دوم بیماری همه‌گیر کووید۱۹ اروپا را پیش از فصل زمستان درب رگرفته است، اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است که ملت‌های اروپایی برای توافق در مورد راه‌حل‌های مشترک با یکدیگر متحد شوند، نه‌تنها برای جلوگیری از شیوع ویروس بلکه برای حمایت از بهبود پایدار گردشگری، بازگرداندن اعتماد به ‌نفس مسافران و از همه مهم‌تر محافظت از میلیون‌ها تجارت، مشاغل و شرکت‌هایی که در معرض خطر هستند، بنابراین آنها می‌توانند از عواقب اقتصادی به‌خوبی عبور کنند.

وی ادامه داد: بهبود اقتصادی در سراسر اروپا به میزان قابل‌توجهی به بهبود بخش گردشگری بستگی دارد؛ بخشی که نزدیک به ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تولید می‌کند و بیش از ۲۲ میلیون شغل را تشکیل می‌دهد.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که سفرهای داخلی و سفرهایی با مسافت کوتاه در سال ۲۰۲۱ با کاهش محدودیت‌های سفر و خطرات کمتر دیده‌شده به عنوان عوامل اصلی در بهبود، سریع مانند سابق بازمی‌گردند.

علاوه بر این، ETC  انتظار دارد روند تابستانی گردشگرانی که به‌جای مراکز شهری پرجمعیت به دنبال مکان‌های روستایی و ساحلی هستند همچنان ادامه یابد.

این گزارش معتقد است که می‌تواند برخی از نقاط محبوب توریستی را در نظر بگیرد که قبلا برای مقابله با تقاضای سفر بیش‌ از حد تلاش می‌کردند و به گسترش منافع اقتصادی گردشگری به‌طور مساوی در داخل کشورها کمک کند.

همچنان که فصل گردشگری در اروپا به پایان خود نزدیک می‌شود، شرکت‌های هواپیمایی و برگزارکنندگان تورهای گردشگری خسارت‌هایی را که در این مدت متحمل شدند برآورد می‌کنند. در این بین در حالی که برخی از کشورها امیدوارند خسارت‌ به ‌وجود آمده را در فصل زمستان جبران کنند، برخی دیگر باید به دنبال راه‌های دیگری برای کاهش خسارت‌ها در حوزه گردشگری باشند.

به گزارش ایسنا و به نقل از یورونیوز، کمیسیون اروپا اعلام کرده «خسارت‌های به وجود آمده برای هتل‌ها، رستوران‌ها، گرداننده‌های تورهای گردشگری، شرکت‌های هواپیمایی و قطار در نیمه اول ۲۰۲۰ حدودا ۸۵ تا ۹۰ درصد بوده است.»

اروپا مهم‌ترین مقصد گردشگری جهان محسوب می‌شود و از آنجایی که صنعت گردشگری ۱۰ درصد از تولیدات ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را دربر می‌گیرد حوزه‌ای حیاتی برای اقتصاد اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، از این‌رو اتحادیه اروپا سعی دارد از شرکت‌های کوچک و بزرگی که به دلیل محدودیت‌های سفری ناشی از ویروس کرونا دچار خسارت شده‌اند، حمایت کند.

حدود ۴/۲ میلیون کسب‌و‌کار در اروپا به گردشگری مربوط هستند که در این بین ۹۰ درصد از این آمار کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط را دربرمی‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود از بین ۲۳ میلیون شغل مرتبط با گردشگری در این اتحادیه، حدود شش میلیون شغل به دلیل بحران کرونا از بین رفته باشند.

در ماه «می»، اتحادیه از مجموعه‌ای تمهیدات برای احیای کسب‌و‌کارهای وابسته به گردشگری خبر داد.

با این‌حال رسیدگی به نیاز شدید مالی چیزی است که اعضای پارلمان اروپا خواهان آن هستند.

کلودیا مونتریو از اعضای پرتغالی پارلمان اروپا در گفت‌وگو با «یورو نیوز» بیان کرد: کمیسیون اروپا باید هر چه زودتر به منظور رسیدگی به نیازهای حوزه گردشگری که به شدت دچار خسارت شده است، به اعضای اتحادیه کمک مالی ارسال کند.

او افزود: بازگشت به شرایط پیش از شیوع ویروس کرونا برای صنعت گردشگری در دو سال آینده بسیار دشوار خواهد بود.

در حالی که فصل تابستانی گردشگری  امسال برای کشورهای وابسته به گردشگری خوشایند نبوده این دوره برای مسافران نیز چندان بدون دردسر نبوده است.

کشورهایی با آمار بالای ابتلا به ویروس کرونا در طول فصل گردشگری امسال با محدودیت‌های مسافرتی از سوی اعضای اتحادیه اروپا مواجه شدند.

برخی کشورهای اتحادیه اروپا همچون مجارستان اخیرا مرزهای‌شان را به روی گردشگران خارجی کشورهایی که از وضعیت نارنجی به قرمز تغییر کرده‌اند، بستند.

مطمئنا صنعت گردشگری پس از دوران کرونا با تغییراتی مواجه خواهد شد و به نظر می‌رسد چند سال سخت را پیش رو خواهد داشت.

آفریقا

بر اساس پیش‌بینی‌های شورای جهانی سفر و گردشگری، کسادی صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰، ۵۳ تا ۱۲۰ میلیارد دلار خسارت در تولیدات ناخالص داخلی برای آفریقا به دنبال خواهد داشت.

بر اساس برآوردهای شورای جهانی سفر و گردشگری، کنیا در سال جاری با ۶۰ درصد کاهش و آفریقای جنوبی با ۷۵ درصد کاهش در درآمد حاصل از گردشگری روبه‌رو خواهد شد.

در آفریقای‌جنوبی تاکنون ۲/۱ میلیون شغل مرتبط با گردشگری تحت تاثیر رکود گردشگری قرار گرفته‌اند. اکنون از بسته بودن مرزهای آفریقای‌جنوبی شش ماه گذشته و تاکنون هیچ اثری از بازگشایی مرزها دیده نشده است.

محدودیت‌های ناشی از بیماری کووید۱۹، آنچه را که پیش‌تر مرکز گردشگری آفریقا محسوب می‌شد تعطیل کرده است: سیاحت در آفریقا یا سافاری. پیش‌بینی می‌شود بهبود گرشگری سافاری در آفریقا سه سال زمان ببرد.

«رینو بولز» کسی است که بلافاصله پس از آن‌که کسب‌و‌کار وابسته به گردشگری از ماه مارس در آفریقای جنوبی کساد شد، اتوبوسی را که از آن برای حمل‌و‌نقل گردشگران استفاده می‌کرد فروخت و به سراغ دامداری رفت.

«بولز» امیدوار است در ماه نوامبر یعنی آغاز فصل گردشگری در آفریقای جنوبی شاهد بازگشت گردشگران باشد. اگر گردشگران خارجی که ۸۰ درصد از درآمد او را در برمی‌گرفتند تا پایان فصل گردشگری امسال بازنگردند او باید به ناچار با درآمد حاصل از دامداری زندگی‌اش را بگذراند.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 162545
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا