کرونا بلای جان منابع آبی کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به دنبال افزایش شمار مبتلایان به بیماری کرونا مقام‌های بهداشتی جهان، شست‌وشوی کامل دست‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از ابتلا به این بیماری مرگبار برشمرده‌اند و در این میان ‌نگرانی‌ها در خصوص بحران کم‌آبی هر روز بیشتر می‌شود.


آمارهای جهانی نشان می‌دهد با تشدید بیماری کرونا، مصرف آب در کشورهای مختلف به مرز نگران‌کننده‌ای رسیده و چنانچه تدابیر خاصی در این خصوص اتخاذ نشود در آینده شاهد کمبود شدید منابع آبی در کشورهایی هستیم که با معضل کم‌آبی روبه‌رو هستند.

به گزارش ان‌بی‌سی، سازمان بهداشت جهانی بر این باور است که بیش از نیمی از جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۵ با معضل کم‌آبی روبه‌رو خواهد شد.

در این میان کارشناسان بر این باورند که مساله کم‌آبی در کشورهایی مانند ایران که روی کمربند خشک قرار دارند، در مقایسه با سایر کشورها چشمگیرتر است.

از آنجایی که از نظر جغرافیایی ایران روی کمربند خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و میزان نزولات جوی حدود یک‌سوم تا یک‌چهارم کمتر از متوسط جهانی است، ‌توجه به معضل کم‌آبی بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

طبق جدیدترین گزارش رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۹۸) تا سیزدهم تیرماه ۹۹، در مجموع حجم کل ورودی آب به مخازن سدهای کشور ۵۱ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب بوده و در این مدت حجم کلی خروجی آب از سدهای کشور به ۴۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال آبی گذشته، حجم ورودی آب به مخازن سدهای کشور ۸۳ میلیارد و ۶۳۰ میلیون مترمکعب و حجم خروجی آب از سدهای کشور نیز ۶۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون مترمکعب بوده است. به‌عبارتی، شاهد کاهش ۳۹درصدی حجم ورودی آب به مخازن سدهای کشور و کاهش ۳۴درصدی حجم خروجی آب از مخازن سدهای کشور در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال‌ آبی گذشته هستیم.

درصد پرشدگی کل سدها از ابتدای سال آبی جاری تا سیزدهم تیرماه به ۷۳ درصد رسیده که پارسال در همین بازه زمانی ۷۷ درصد پرشدگی داشتند. امسال و تا سیزده تیرماه ۲۹ سد کمتر از ۴۰ درصد پرشدگی داشته‌اند و میزان پرشدگی ۵۳ سد نیز بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد است.

در زمان حاضر حجم ذخیره آب در سدهای کشور به ۳۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان نسبت به حجم ذخیره آب در زمان مشابه سال گذشته کاهشی ۵درصدی دارد. به‌عبارتی هم‌اکنون حدود ۷۱ درصد حجم مخازن سدهای کشور پر و حدود ۲۹ درصد خالی است.

در چنین شرایطی افزایش دمای هوا و شست‌وشوهای مکرر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نیز سبب افزایش بی‌سابقه مصرف آب در کشور شده است.

در برخی از شهرها در آغاز شیوع ویروس کرونا و افزایش شست‌وشوهای ناشی از آن تا ۴۵ درصد میزان مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شد.

به‌ طور میانگین در کل کشور ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش مصرف آب داشتیم که طبق اعلام محمدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب‌و‌فاضلاب کشور با این روند خیلی زود به پیک مصرف می‌رسیم بنابراین باید سطح تاب‌آوری تاسیسات آب‌و‌فاضلاب به دلیل افزایش میزان مصرف آب در اثر شیوع ویروس کرونا و بالا رفتن دمای هوا افزایش یابد تا در تامین پایدار آب مورد نیاز مردم مشکلی ایجاد نشود.

مدیرعامل آب‌و‌فاضلاب استان تهران نیز گفته است شیوع بیماری کرونا و افزایش گرما، سبب شد افزایش مصرف غیرقابل پیش‌بینی در تهران اتفاق بیفتد به طوری که در سه ماهه نخست سال مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۵ درصدی داشته است. این افزایش مصرف، یعنی مصرف بیشتر روزانه ۶۰۰ میلیون لیتر آب که معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر بطری است.

به گفته محمدرضا بختیاری این مصرف بی‌سابقه است و در حالی که در سال‌های گذشته خرداد ماه مصرف آب تهران به حدود ۸/۲ تا ۹/۲ میلیون لیتر در روز می‌رسید خرداد امسال این رقم به ۷/۳ میلیون لیتر رسیده است. با ادامه روند گرما، پیش‌بینی می‌شود مصرف آب در تهران به چهار میلیون لیتر در روز برسد که این آستانه تحمل تاسیسات استان تهران است.

در این شرایط اهمیت مدیریت مصرف آب امری مهم و غیرقابل اجتناب است و باید از خودمان بپرسیم سهم ما برای مقابله با این بحران چیست؟ آیا می‌توانیم بدون توجه به موقعیت کشورمان هر گونه که دوست داریم از منابع انرژی به ویژه آب استفاده کنیم؟!

اخبار برگزیده
شناسه : 119540
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا