کره‌جنوبی را آسان از دست ندهیم

به گزارش جهان صنعت نیوز: رهبران احزاب کره‌شمالی قاعده دموکراسی برای اداره کشور را پذیرفته‌اند و با استفاده از این روش آزادی‌های اقتصادی و سیاسی را نهادینه کرده و در ردیف کشورهای نیرومند اقتصادی قرار داده‌اند. در حال حاضر اقتصاد کره‌جنوبی اقتصاد یازدهم دنیا از نظر اندازه است و در برخی از صنایع از کشورهای درجه یک به حساب می‌آید. کره‌جنوبی در سال‌هایی که رژیم تحریم ایران از سوی آمریکا اعمال نشده بود یکی از شرکای اصلی  تجاری ایران بود و حجم تجارت قابل اعتنایی با ایران داشت.

رییس‌جمهور وقت کره‌جنوبی از معدود رهبران جهان بود که بعد از عقد قرارداد برجام به ایران آمد و ضمن اینکه خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری برای ایران باز کرد سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری برای بخش‌های مختلف اقتصادی ایران را تعریف کرد و برخی از پروژه‌ها حتی به مرحله اجرایی نیز رسید. کره‌جنوبی در کنار ژاپن و چین و هند یکی از وارد‌کنندگان اصلی نفت‌‌خام ایران بود.

رهبر کره‌جنوبی بر پایه احساس خطر از کره‌شمالی و از دهه ۱۹۵۰ به بعد از متحدان درجه اول آمریکا بوده و در سیاست خارجی خود با آمریکا بسیار هماهنگ است. به همین دلیل است که پس از اعمال رژیم تحریم دوباره آمریکا از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ شرکت‌های کره‌ای به سرعت از ایران رفتند و منابع ارزی ایران را نیز بلوکه کردند. البته کره‌جنوبی تنها کشوری نیست که به دلیل تحریم‌ها منابع ارزی ایران را نگه داشته و ایران را در شرایط سخت قرار داده است. با این همه به نظر می‌رسد برخی از مقام‌های ایرانی مثل رییس بانک مرکزی و برخی دیگر از مقام‌ها در این یک سال تازه سپری‌شده بیشترین فشار را روی کره‌جنوبی آورده و بارها بر عهدشکنی کره‌جنوبی تاکید کرده‌اند. اتفاقی که اکنون رخ داده است و کشتی تحت مالکیت کره‌جنوبی از سوی ایران به استناد مقررات زیست‌محیطی به بنادر ایران منتقل شده است نباید سنگ بنای تخریب ابدی مناسبات با کره‌جنوبی باشد.

کره‌جنوبی می‌توانست در صورت مداراجویی دوطرفه تهران– سئول راه ورود و انتقال تکنولوژی روز دنیا به ایران باشد. همچنین می‌توانست و می‌تواند در این دنیای پر از رقابت برای فروش نفت‌‌خام هنوز خریدار نفت ایران بماند. مدیریت بحران پیش آمده باید به‌گونه‌ای باشد که پس از رفع تحریم‌ها ایران بتواند بازار نفت کره‌جنوبی را به مثابه یک بازار بالنده در اختیار داشته باشد. کره‌جنوبی در صنعت پتروشیمی،  فولاد، کشتی‌سازی و سایر صنایع گام‌های بلندی برداشته و نباید به سادگی با این کشور به جایی برسیم که نخواهیم با هم مناسبات سیاسی و اقتصادی داشته باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 163414
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا