کاهش ۲۰ درصدی خرید خانه با استفاده از تسهیلات صندوق مسکن‌یکم

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: ابوالقاسم رحیمی انارکی »صبح امروز در نشستی خبری که در ساختمان مرکزی این بانک برگزار شد ضمن تسلیت به دلیل شهادت هموطنان در سانحه سقوط پرواز اوکراینی و با بیان اینکه این حادثه شک بزرگی به ملت ایران بود به تشریح فعالیت های ۴۰  ساله بانک مسکن در آستانه ۸۱ سالگی این بانک برخواست.

وی با بیان اینکه این بانک در ۸ دهه فعالیت خود در تامین مالی بخش مسکن برای خانواده متوسط نقش مهمی داشته است، گفت: خرید و احداث  ۱۰ میلیون واحد مسکونی در طول ۸ دهه فعالیت این بانک تأمین مالی شده است که یک میلیون واحد در دوران قبل از انقلاب و بقیه آن که معادل ۹ میلیون واحد مسکونی است در ۴۱ سال اخیر ساخته شده است.

رحیمی انارکی به عملکرد بانک مسکن در پرداخت تسهیلات اعطایی از اول فروردین تا ۱۴ دی ماه اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات تا روز ۱۴ دی ماه پرداخت کرده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک درصد افزایش داشته و از این رقم ۱۷۵ هزار میلیارد آن در بخش مسکن  پرداخت شده که چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشتیم .

وی علت کاهش پرداخت تسهیلات در بخش مسکن را رکود شدید در حوزه مسکن دانست.

رحیمی انارکی خبر داد که این بانک در بخش تسهیلات مشارکت مدنی، ۳۳ هزار میلیاردریال تسهیلات برای ساخت مسکن پرداخت کرده است که بیش از۵۴ درصد نسبت به دورره مشابه افزایش داشته و ۵۶ هزار واحد مسکونی با این تسهیلات احداث شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵ درصدی داشته است.

مدیر عامل بانک مسکن گفت: در بخش تسهیلات خرید نیز در این مدت ۵۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا کردیم که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد از لحاظ مبلغ تسهیلات کاهش داشت و ۱۱۵ هزار واحد مسکونی با این تسهیلات خریداری شد که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین آمار تسهیلات پرداختی در بخش جعاله مسکن  را اینگونه تشریح کرد: ۲۴ هزار میلیارد ریال وام جعاله پرداخت شده است که  از لحاظ ارزش ریالی، این تسهیلات ۱۵ درصد افزایش داشت و به ۱۲۴ هزار واحد تسهیلات جعاله پرداخت شده است.

رحیمی انارکی به ارائه گزارشی از روند نقدینگی و پرداختی‌های صندوق پس انداز مسکن یکم پرداخت و گفت: تعداد واحدهایی که با تسهیلات این صندوق از ابتدای امسال تا ۱۸ دی ماه خریداری شده است ۱۴۰ هزار واحد است که معادل ۱۰۹ هزار میلیارد میلیارد تومان تسهیلات اعطایی صندوق مسکن یکم است.

وی خبر داد تعداد واحدهایی زوجین در این آمار  ۶۰ هزار واحد مسکونی است که معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان تسهبلات اعطایی صندوق است.

مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد: با این حال تاکنون ۱۰۸ هزار نفر حساب صندوق پس انداز مسکن یکم را ترک کردند و از سرمایه گذاری در بانک مسکن برای خرید خانه خارج شده اند؛ ۱۱۰ هزار واحد نیز واجد شرایط دریافت این تسهیلات نبوده که از سایر تسهیلات بانک مسکن استفاده کرده‌اند. اکنون ۳۵۰ هزار فقره حساب فعال داریم و مجموع مانده حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم چهار هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان است.

بر اساس اظهارات رحیمی انارکی در ۱۰ ماهه گذشته ۲۰ درصد از تعداد واحدهای مسکونی که از محل این صندوق تأمین مالی شده است‌، نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته کاهش داشته‌ است بدین معنی که واحدهای خریداری شده با استفاده از وام صندوق پس انداز مسکن یکم ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: البته به نسبت معاملات مسکن این رقم قابل قبول است .

رحیمی انارکی به تشریح  وضعیت تسهیلات پرداختی این بانک در پروژه مسکن مهر پرداخت و گفت: در این دوره به بیش از دو میلیون و ۳۸۰ هزار واحد مسکن مهر تسهیلات دادیم  که یک میلیون و ۹۲۶ هزار واحد فروش اقساطی شده است و تعداد واحدهای تعیین تکلیف شده که بدهی خود را تسویه کرده اند بیش از ۸۹ هزار واحد است.

مدیرعامل بانک مسکن خبر داد: ۳۷۳ هزار واحد مسکونی هنوز پرداخت اقساط آنها تعیین تکلیف نشده که ۳۲۸ هزار واحد آن شهری و ۳۵ هزار واحد مسکن مهر روستایی است.

رحیمی انارکی به برنامه جدید بانک مسکن برای اعطای تسهیلات از محل اوراق پرداخت و گفت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، تسهیلات خرید یا ساخت مسکن انفرادی در تهران از ۶۰ به ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوجین از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است و این تسهیلات به واحدهایی که تا قدمت ۲۵ سال دارند، پرداخت می‌شود.

وی گفت: همچنین در مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار جمعیت این تسهیلات از ۵۰ میلیون به ۸۰ میلیون برای انفرادی ها و برای زوجین از ۸۰ میلیون به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق برای واحدهای مسکونی ۲۵ تا ۳۰ ساله نیز افزایش داشته که در تهران  قبلا سقف وام ۴۵ میلیون تومان بود اکنون به ۸۰ میلیون تومان برای متقاضیان انفرادی افزایش یافته است. هم چنین برای  زوجین از ۸۵ میلیون به ۱۶۵ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر از ۴۰ به ۶۰ میلیون نفر برای متقاضیان انفرادی و از ۷۰ به ۱۲۰ میلیون تومان برای متقاضیان زوجین افزایش یافته است.

رحیمی انارکی ادامه داد: در سایر شهرها از ۳۵ به ۴۰ میلیون تومان برای متقاضیان انفرادی و از ۵۰ به ۸۰ میلیون تومان برای زوجین افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: در مصوبه جدید در بخش تسهیلات مشارکت مدنی، افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی به تصویب رسیده که تا ۳۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی به سازنده از محل اوراق تسهیلات مسکن، وام داده می شود.

مدیرعامل بانک مسکن به مشارکت این بانک در طرح مسکن ملی اشاره کرد و گفت: ۱۴۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد طرح ملی مسکن را بانک مسکن تأمین اعتبار می کند و  تاکنون برای پرداخت تسهیلات ساخت به ۲۵ هزار واحد طرح ملی مسکن با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و ۵۰ هزار واحد با بنیاد مستضعفان تفاهمنامه داشتیم و پردات آن به ما ابلاغ شده است.

وی خبر داد که قرار است تفاهمنامه‌هایی نیز پس از تعیین سهمیه شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن به بانک مسکن ابلاغ شود.

رحیمی انارکی  خبر داد که در طرح ملی مسکن به ازای هر واحد، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهیم و واحدهایی نیز که بنیاد مسکن احداث می‌کند، ۷۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 81707
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا