کاهش ۲۰ درصدی ارزبری در صنعت لوازم خانگی میسر شد

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: «نوید ایزدپناه» امروز (سه شنبه) در نشست خبری افزود: هرچند ذات تحریم ها، تهدید است اما فرصت هایی نیز برای صنعت لوازم خانگی کشور به دنبال داشته است.


به گفته این مقام صنفی، واحد یاد شده با همکاری سازندگان داخلی، موفق به داخلی سازی برخی قطعات داخلی موتور محصولات لوازم خانگی بدون افت کیفیت محصولات شد.

وی بیان داشت: در عین حال تحریم ها با خروج شرکت های خارجی از کشورمان، بازار داخلی را به شدت کوچک کرد و همچنین بر توان خرید مصرف کنندگان تاثیر منفی گذاشت.

ایزدپناه ادامه داد: تحریم ها با افزایش محدودیت انتقال وجه و هزینه های حمل، افزایش هزینه های تولید و رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت ها را به دنبال داشت، اما شرکت های بزرگ ایرانی با توسعه مقیاس اقتصادی تولید و دپوی به موقع مواد اولیه مورد نیاز، همچنین توسعه داخلی سازی، از آن یک فرصت ساختند.

وی خاطرنشان کرد: برخی واحدهای بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی کشور، با تولید محصولات کیفی در کلاس اقتصادی و با قیمت های پایین تر، به یاری اقشار متوسط و ضعیف شتافتند که بیشتر در زمینه هود، اجاق گاز و سینک ظرفشویی بود.

عضو هیات مدیره انجمن لوازم خانگی کشور گفت: بهره گیری این شرکت ها از واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) قوی با شناسایی نیازها و عمل بر مبنای ترجیحات مصرف کنندگان، دستیابی به یک بلوغ فناورانه در محصولاتی نظیر سینک ظرفشویی و اجاق گاز را رقم زدند، به طوری که برخی از این محصولات اکنون با بهترین محصولات اروپایی برابری کرده و در مواردی حتی از آنها با کیفیت ترند.

ایزدپناه در عین حال، از دست رفتن بازارهای صادراتی شرکت های بالغ از نظر فناوری را از جمله آفات تحریم برشمرد که شرکت ها با توسعه بازارسازی و مطالعه بر بازارهای جدید از جمله حوزه CIS به مقابله با آن شتافته اند؛ در این راستا، برقراری تعرفه های ترجیحی با این کشورها بسیار اثرگذار خواهد بود.

پیش شرط های حضور قدرتمند در بازار سایر کشورها

وی تاکید کرد: حضور قدرتمند در سایر بازارها و رقابت با محصولات خارجی نیازمند سه ابزار اساسی گفت وگوی راحت با طرف خارجی، سیستم مالی قدرتمند و حمل و نقل مناسب است؛ در این راستا ضعف دیپلماسی صادراتی موجب ضربه دیدن صادرات می شود.

این مقام صنفی، همچنین طرح شناسه کالا را یک گام اساسی به جلو در راستای جلوگیری از کالاهای جعلی و تقلبی برشمرد و گفت: دستکم ۷۰ درصد کالاهای لوازم خانگی خارجی موجود در بازار، با استفاده از قطعات بی کیفیت در برخی شهرهای غربی کشور سرهم بندی می شوند، اما مصرف کننده به اشتباه فکر می کند کالای با قیمت مناسب خریداری کرده است.

وی افزود: مطابق قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نصب لوازم خانگی در سراسر کشور رایگان است، اما کمتر کسی از آن مطلع است و ساز و کار شناسه کالا کمک می کند مشتریان از حقوق خود مطلع شوند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 74768
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا