کاهش ۱۰.۶ میلی‌متری بارش‌ها در کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز: تازه ترین گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد میزان بارش‌های کل کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تا یازدهم اسفند درحالی به ۱۸۳.۸ میلی‌متر رسیده که پارسال و در همین بازه زمانی ۱۹۴.۹ میلی‌متر بارندگی رخ داده بود.


کاهش میزان بارش در شرایطی رخ داده که بر اثر شیوع بیماری کرونا مصرف آب رو به افزایش نهاده است.میزان بارش‌های کل کشور در مقایسه با دوره درازمدت ۵۱ ساله (۱۵۲.۶ میلی‌متر) ۲۰درصد رشد را نشان می‌دهد.

وضعیت بارش در حوضه های ۶ گانه کشور نیز بیانگر آن است که میزان بارش ها در دو حوضه فلات مرکزی و مرزی شرق نسبت به پارسال رشد مثبت دارد اما در بقیه حوضه ها رشد منفی دیده می شود.

میزان بارش‌ها در حوضه دریای خزر در حالی تا یازدهم اسفند ماه به ۲۵۴.۲ میلی‌متر رسیده که پارسال ۳۰۵.۲ میلی‌متر بارندگی داشت.  

حوضه خلیج فارس و دریای عمان هم تا یازدهم اسفند ماه ۳۱۰.۳ میلی‌متر بارندگی داشت که نسبت به پارسال با بارش ۳۵۰ میلی‌متر رشد منفی دارد.
میزان بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه هم تا یازدهم اسفند درحالی به رقم ۱۸۷.۵ میلی‌متر رسیده که بارش‌های پارسال آن در همین بازه زمانی ۲۷۹.۳ میلی‌متر بود.

میزان بارش‌ها در حوضه آبریز فلات مرکزی در سال آبی جاری و تا یازدهم اسفند ۱۲۰.۱میلی‌متر گزارش شده که نسبت به پارسال با بارش ۱۰۷.۲میلی‌متری، رشد مثبت دارد.

حوضه مرزی شرق نیز تا یازدهم اسفند ماه درحالی ۸۴.۱میلی‌متر بارندگی دریافت کرد که پارسال میزان بارش های آن ۵۳.۲ میلی‌متر بود.حوضه آبریز قره قوم نیز تا یازده اسفند ۱۱۰ میلی‌متر بارندگی دریافت کرده در حالی که پارسال میزان بارش های آن ۱۴۰.۴ میلی‌متر گزارش شده بود.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 92006
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا