کاهش دامنه مجاز نوسان اوراق تسهیلات مسکن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در ماه گذشته اوراق تسهیلات مسکن با مبادله ۱/۳ میلیون ورقه از این اوراق به ارزش دو هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال، رشد ۱۱۳ درصدی حجم و ۲۱۰ درصدی ارزش دادوستدها را رقم زده است. این روند معاملاتی بی‌سابقه اوراق تسهیلات مسکن مسوولان فرابورس را بر آن داشته است تا راه‌حلی برای جلوگیری از ورود سفته‌بازی به بازار تسه را طراحی کنند. روز گذشته مدیرعامل فرابورس با اشاره به نوسانات غیرمتعارف قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ماه‌های اخیر، ایجاد تغییراتی در قوانین معاملاتی این بازار را ضروری دانست و گفت: به منظور حفظ قیمت‌های تعادلی در اوراق گواهی حق‌تقدم‌ استفاده از تسهیلات مسکن، موضوعاتی همچون کاهش دامنه نوسان، استفاده از حجم مبنا، تغییر در نحوه انجام معاملات و حضور بازارگردان برای این اوراق را مطرح کرده‌ایم.

همزمان با رونق بازار سرمایه و افزایش استقبال مردم از این بازار، معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز افزایش یافته است. این افزایش تقاضا برای خرید اوراق سبب بالا رفتن قیمت تسه در ماه‌های اخیر شده است. نمادهای معاملاتی زیرمجموعه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن حتی در روزهای افت بازار سرمایه نیز غالبا سبزپوش بوده‌اند. از ابتدای سال جاری تا‌کنون نرخ تسه در کانال ۵۰ هزار تا ۸۰ هزار تومانی نوسان داشته است. با این حال از آنجا که فلسفه وجودی این اوراق کمک به تامین هزینه خرید مسکن است بالارفتن نرخ آن می‌تواند بازار معاملات مسکن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در نیمه نخست خرداد امسال قیمت اوراق تسهیلات مسکن به نزدیک ۸۸ هزار تومان رسیده بود که یک شگفتی در نوع خود محسوب می‌شد. کارشناسان بازار علت افزایش قیمت این برگه‌ها را اشتباه سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای در بورس عنوان کرده‌اند. بر این اساس گفته می‌شود سرمایه‌گذاران به دلیل عدم اطلاع از محدودیت‌های خرید و فروش اوراق تسهیلات، به دلیل ایجاد هیجان در معاملات، وارد چرخه خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن شده‌اند که به دلیل افزایش تقاضای خرید، افزایش قیمت‌ها نیز به وقوع پیوسته است.

همچنین انباشت تقاضای دریافت تسهیلات مسکن در ماه‌های کرونایی که بازار مسکن را به تعطیلی کشانده بود، یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن برگه‌های تسه در نیمه نخست خرداد ماه بود. به گزارش اقتصادآنلاین، به نظر می‌رسد در این روزها نیز که افزایش ارزش معاملات در بازار سرمایه مرتبا در حال رکورد زنی است، برخی خریداران هیجانی و غیرحرفه‌ای به سمت خرید اوراق تسهیلات مسکن متمایل شده‌اند. ناظران بازار به معامله‌گران هشدار می‌دهند که تسه جای سرمایه‌گذاری و بازدهی نیست؛ بلکه ابزاری برای خرید زمان پس‌انداز منابع مالی در بانک عامل بخش مسکن و دریافت تسهیلات مسکن است.

بازار اوراق مسکن روز یکشنبه و در روز سبزپوشی بازار با رشد دسته‌جمعی قیمت به کار خود پایان داد. قیمت هر ورقه از امتیازهای دی ۹۷ همچون سایر اوراق تسهیلات طی معاملات یکشنبه بیش از چهار درصد افزایش یافته و کانال ۷۰ هزار تومانی را پس از دو هفته تصاحب کرده بود. روز گذشته نیز این اوراق توانست همچنان در کانال ۷۰ هزار تومانی باقی بماند. پیشروی «تسه»ها در حالی ادامه یافته است که دولت در ادامه سیاست‌های کنترلی خود اینبار روی حوزه مسکن انگشت گذاشته است.

گزینه بازارگردانی روی میز فرابورس

امیر‌هامونی با تاکید بر اینکه اوراق تسهیلات مسکن صرفا ابزاری‌ برای کمک به تامین مالی افراد برای خرید مسکن است و ورود سفته‌بازان به بازار این اوراق مورد رصد و پیگیری‌های فرابورس قرار دارد، اظهار کرد: با هدف کنترل هیجانات و ایجاد تعادل قیمت پایانی در نمادهای اوراق تسهیلات مسکن، دو موضوع کاهش دامنه مجاز نوسان قیمت و استفاده از حجم مبنا در این نمادها از پیشنهادهای مورد بررسی است.

وی بهبود روند معاملات و کشف قیمت بهتر اوراق تسهیلات مسکن را از اهداف اصلاح قواعد معاملاتی این اوراق دانست و افزود: به منظور تغییر در نحوه انجام معاملات این نمادها پیشنهاد شده که در آغاز بازار یک حراج ناپیوسته انجام شود و تا پایان روز، مابقی معاملات به صورت حراج پیوسته صرفا بر اساس قیمت کشف‌شده در حراج ناپیوسته ادامه یابد. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)‌، به گفته مدیرعامل فرابورس ایران همچنین حضور بازارگردان با منابع مالی لازم و کافی برای بازارگردانی در نمادهای مختلف اوراق تسهیلات مسکن، می‌تواند در کنترل هیجانات موثر باشد و به کشف قیمت مناسب‌تر در این اوراق کمک کند.

او در پایان تاکید کرد: پیشنهادهایی که برای مدیریت بهتر و تعادل قیمت‌های اوراق تسهیلات مسکن ارائه‌شده، در دست بررسی است که پس از نهایی‌شدن یک یا چند مورد از آنها، اقدامات لازم در این خصوص انجام خواهد شد. گفتنی است پیش از این نیز‌ هامونی از ضرورت ایجاد تغییرات در نحوه معاملات این اوراق در فرابورس سخن گفته بود. او هدف از اصلاح قواعد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن در بازار را دستیابی به اهدافی نظیر بهبود روند معاملات اوراق تسه و تملی، کشف قیمت بهتر این اوراق و کنترل هیجانات اعلام کرده بود.

 تاثیر افزایش نرخ تسه بر بازار مسکن

در حالی که در زمان افزایش قیمت مسکن تقاضا در بازار ملک کاهش یافته و از همین رو نرخ تسه نیز افت می‌کند اما با این حال در ماه‌های اخیر شاهد رشد نرخ اوراق تسهیلات مسکن با وجود بالا رفتن قیمت ملک بوده‌ایم. گفته می‌شود چنین روندی به دلیل بالا گرفتن جذابیت معاملات در بازار سرمایه رخ داده است. در همین حال از آنجا که وام مسکن در واحدهای کوچک‌متراژ نقش مهمی در تامین هزینه خرید خانه ایفا می‌کند، افزایش قیمت تسه می‌تواند افزایش قیمت وام مسکن را به دنبال داشته باشد و از همین رو جذابیت معاملات مسکن را کاهش دهد.

کارشناسان بازار نیز یکی از پیامدهای افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن را کاهش جذابیت دادوستد این اوراق در بازار می‌دانند. با این حال روند بازار از ابتدای سال تا‌کنون نشان داده اگرچه با اجرای برخی سیاست‌ها نرخ تسه در بازار تا کانال ۵۰ هزار تومان هم پایین آمده اما مجددا توانسته روند صعودی خود را بازیابد. با این حال کارشناسان بازارهای مسکن و سرمایه، افزایش نرخ اوراق تسهیلات مسکن را عاملی برای افزایش قیمت مسکن نمی‌دانند اما عنوان می‌کنند که افزایش بهای خرید تسه در نهایت ممکن است خواب بازار مسکن را به ویژه در حوزه واحدهای کوچک‌متراژ عمیق‌تر کند.

گفتنی است بر اساس قانون مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله می‌شود. برای ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری شود. زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند بنابراین زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. همچنین سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ۸۰ میلیون تومان رسیده که برای آن باید ۱۶۰ برگه خریداری شود. این وام برای سایر مناطق شهری ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که باید برای آن ۱۲۰ برگه خریداری شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 117974
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا