کارگران را سهامدار کارخانه ها کنید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فتح اله بیات درباره واگذاری سهام کارخانجات دولتی در بورس ابراز عقیده کرد و گفت: ما باید از تجربه گذشته و کارگرانی که در بسیاری از شرکتها و کارخانجات سهامدار بودند استفاده کنیم.وقتی کارگران سهامدار شوند با دلگرمی به کار می پردازند و بهره وری و روحیه کارشان بالا می رود.

وی ادامه داد: سهامدار کردن کارگران کارخانجات باعث می شود تا از لحاظ اقتصادی یک پس انداز میان مدت یا بلند مدت برای آنها ایجاد شود، به نحوی در آینده و در دوران بازنشستگی هم می توانند از آن بهره مند شوند. در حال حاضر هستند کارگران بازنشسته ای که سهام خود را دارند و سود جزیی دریافت می کنند و هر زمان که نیاز داشتند بخشی از آن را فروخته و به زخم زندگی زده اند بنابر این سهامدار کردن کارگران به سود آنها خواهد بود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: پول نقد سال به سال ارزشش پایین می آید ولی اگر سهام در جایی خریداری شود که رو به رشد باشد قطعا افزایش می یابد و یک ارزش سرمایه گذاری مفید را به دنبال دارد.

بیات در ادامه درباره دستور رئیس دیوان محاسبات برای تحقیق و تفحص از شرکت نیشکر هفت تپه اظهار کرد: هر اقدام زیرساختی و زیربنایی برای نجات کارخانجات و شرکتها در بحث واگذاریها و نقل و انتقال سهام که به نیت باز شدن گره مشکلات و رفع دغدغه کارگران باشد، ارزشمند است و جامعه کارگری از آن استقبال و حمایت می کند.

وی تصریح کرد: نباید کارگری که تمام عمر و زندگی خود را در کارخانه گذاشته، زیر گرمای ۵۰ درجه عرق ریخته و ماهها حقوق نگرفته از یاد ببریم.این کارخانه ها زیان ده نیستند و می توانند بیشتر از پرسنل خود تامین نیاز کنند ولی متاسفانه به علت رانتخواری، باندبازی و واگذاری ناصحیح به این روز افتاده اند و لازم است که در هنگام واگذاری ها به اهلیت مدیران آن توجه کنیم.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت کار و وزارت صمت، لیست شرکتها و کارخانه های بحرانی را در اختیار دارند و باید به سرعت به آنها ورود و مشکلاتشان را برطرف کنند، سپس به مرور زمان به شرکتهای پایین دست که مشکلات کمتری دارند ، رسیدگی کنند و نگذارند مثل نیشکر هفت تپه شود و به فکر راه چاره بیفتند. 

پیرو دستور رئیس دیوان محاسبات، تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری و نظارت بر واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به منظور احقاق حقوق کارگران آن آغاز شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 127512
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا