چین به دنبال هژمونی نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رییس‌جمهور چین در سخنرانی از پیش ضبط‌شده‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل گفته است چین هرگز به دیگران حمله یا قلدری نخواهد کرد و به دنبال هژمونی نیست. شی جین پینگ بر ضرورت رشد فراگیر، همبستگی متقابل و حکومت جهانی بهتر بر اساس برابری تاکید کرد. وی گفت که دخالت نظامی در کشورهای دیگر به نام دموکراسی تنها خسارت به بار می‌آورد. وی همچنین بر لزوم همکاری‌های برد-برد بین کشورهای جهان تاکید کرد.

او سیاست چندجانبه‌گرایی کشورش را تکرار کرد و به رهبران جهان در سازمان ملل متحد گفت که اختلافات بین کشورها باید از طریق گفت‌وگو و همکاری متقابل حل و فصل شود. اظهارات او ساعاتی پس از آن صورت گرفت که جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا گفت که وی قصد راه‌اندازی جنگ سرد جدیدی را ندارد.

شی در سخنرانی از پیش ضبط‌شده خود گفته: موفقیت یک کشور لزوما به معنای شکست یک کشور دیگر نیست. جهان به اندازه کافی بزرگ است که توسعه و پیشرفت مشترک همه کشورها را در بر می‌گیرد. وی بدون اشاره مستقیم به ایالات‌متحده گفته است: مداخله نظامی از خارج و به اصطلاح تغییرات دموکراتیک چیزی جز ضرر ندارد. جهان آنقدر بزرگ است که توسعه و پیشرفت مشترک همه کشورها را در خود جای می‌دهد. ما باید گفت‌وگوی فراگیر را به جای مقابله و محرومیت دنبال کنیم.

ارسال سخنرانی شی غیرمنتظره بود. برنامه‌های قبلی سخنرانان سازمان ملل نشان می‌داد که معاون نخست‌وزیر چین بعد‌ازظهر جمعه سخنرانی می‌کند. اما تصمیم برای سخنرانی مقام اول کشور، زمان سخنرانی او را به روز اول مجمع عمومی تغییر داد.

شی جین پینگ در این نشست که به صورت ویدئوکنفرانس از پکن سخن می‌گفت تاکید کرد. وجود اختلاف و تضاد میان کشورها اجتناب‌ناپذیر است، اما لازم است گفت‌وگو و همکاری بر اساس برابری و احترام متقابل انجام شود. وی تصریح کرد: ما باید به گفت‌وگوی بدون رویارویی و تساهل و بدون انحصار پایبند باشیم، نوع جدیدی از روابط بین‌الملل را با احترام متقابل، انصاف، عدالت و همکاری برد-برد بسازیم و همگرایی را گسترش دهیم.

او با بیان اینکه امسال برابر با یکصدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین و نیز پنجاهمین سالگرد احیای کرسی جمهوری خلق چین در سازمان ملل است گفت: چین ضمن گسترش همکاری خود با سازمان ملل، خدمات بیشتری برای توسعه امور این سازمان ارائه خواهد داد.

رییس‌جمهوری چین تاکید کرده است: سران کشورها در نشست‌های سران سازمان ملل به مناسبت هفتاد‌وپنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل به همکاری در مبارزه با همه‌گیری کرونا، مقابله مشترک با چالش‌ها، پایبندی بر چندجانبه‌گرایی، تقویت نقش سازمان ملل و ایجاد آینده مشترک برای نسل‌های آینده متعهد شدند.

او گفت: پس از سپری‌شدن یک سال، انتظارات مردم کشورها درباره صلح و توسعه و عدالت‌خواهی آنها بیشتر شده و خواست‌شان برای همکاری با منافع مشترک قاطع‌تر است. شی تاکید کرد: امروز کرونا همچنان در سراسر جهان شیوع یافته و در پی آن جامعه بشری عمیقا دستخوش تغییرات شده است. هر سیاستمدار مسوول باید با اطمینان و شجاعانه به موضوعات عصر پاسخ دهد و تصمیم تاریخی بگیرد.

رییس‌جمهوری خلق چین با اشاره به ضرورت غلبه بر همه‌گیری کرونا گفته که ما باید مردم را در اولویت قرار دهیم و روح علم را ارتقا بخشیم و نگرش علمی را حفظ و قوانین علمی را دنبال کنیم.

وی بر هماهنگی جامع در جلوگیری، مهار بیماری و توسعه اقتصادی و اجتماعی تاکید کرده و گفته واکسن باید به عنوان محصول عمومی جهانی عرضه شود و منصفانه و عادلانه در سراسر جهان توزیع کنند. چین تلاش می‌کند ضمن عرضه دو میلیارد دوز واکسن در سال به جهان و اهدای ۱۰۰ میلیون دوز واکسن به برنامه کوواکس سازمان بهداشت جهانی، ۱۰۰ میلیون دوز دیگر را به کشورهای در حال توسعه اهدا کند.

به گفته وی چین همچنین ضمن ادامه حمایت و مشارکت در تحقیقات جهانی برای منشایابی کرونا، با هر گونه دستکاری سیاسی در این راستا مخالف است. رییس‌جمهوری چین در بخشی دیگر از سخنان خود بر احیای رشد اقتصاد جهانی و تحقق توسعه قوی، سبز و سالم جهانی تاکید کرده است.

شی جین پینگ در سخنان خود همچنین به ضرورت همبستگی، احترام متقابل و همکاری با منافع مشترک اشاره و تاکید کرده است: دموکراسی در انحصار معدودی از کشورها نیست، بلکه حق مردم کشورهای مختلف است، مداخله نظامی خارجی و تحمیل دموکراسی بر دیگران آسیب‌های بی‌شماری در پی دارد. چین در گذشته و در آینده به تجاوز، ظلم به دیگران، سلطه‌جویی نپرداخته و نخواهد پرداخت چین برای همیشه سازنده صلح جهان، خدمت‌کننده به توسعه جهان، حافظ نظم بین‌المللی و عرضه‌کننده محصولات عمومی بوده و همچنان با توسعه جدید خود فرصت‌های جدیدی برای جهان فراهم می‌کند.

تاکید بر چند‌جانبه‌گرایی

رییس‌جمهوری چین با اشاره به الزامات تکمیل مدیریت جهانی و اجرای چندجانبه‌گرایی واقعی تاکید کرد: جهان بر سر چهارراه تاریخی قرار گرفته، در عین حال جلوی روند توسعه و پیشرفت صلح بشر را نمی‌توان گرفت. کشورهای جهان باید ضمن تقویت اطمینان، با همکاری با تهدید و چالش جهانی مقابله کرده و برای ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک و دنیای زیباتر اقدام کنند. شی گفت: ما باید اقتصاد را احیا کنیم و توسعه جهانی قوی‌تر، سبزتر و متعادل‌تری را دنبال کنیم.

چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، دومین کمک‌کننده مالی به این سازمان و بودجه حفظ صلح بوده است و بیشترین تعداد صلح‌بانان را از پنج عضو دائمی شورا به خود اختصاص داده است.

او همچنین گفته که چین منابع مالی پروژه‌های زغال‌سنگ در خارج از کشور را متوقف می‌کند و به منبع اصلی حمایت از انرژی کثیف که به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند پایان می‌دهد.

او قول داد که تلاش‌ها را برای کمک به جهان در مبارزه با بحران آب و هوا تسریع می‌کند. او گفت: چین حمایت خود را از سایر کشورهای در حال توسعه در زمینه توسعه انرژی سبز و کربن کم افزایش می‌دهد و پروژه‌های جدید تولید نیروی زغال‌سنگ در خارج از کشور را ایجاد نخواهد کرد. ما باید محرک‌های جدید رشد را در دوران پس از کووید پرورش دهیم و به طور مشترک به پیشرفت جهشی دست یابیم و به هماهنگی بین انسان و طبیعت متعهد بمانیم.

وی همچنین وعده داده که چین تا سال ۲۰۳۰ به اوج مصرف زغال‌سنگ می‌رسد تا سال ۲۰۶۰ به کربن خنثی می‌رسد و سه میلیارد دلار برای کشورهای در حال توسعه برای کووید ۱۹ و کمک‌های اقتصادی در سه سال آینده ارائه می‌دهد. چین در نظر دارد دو میلیارد دوز واکسن کرونا را در پایان امسال در بحبوحه همه‌گیری جهانی در اختیار جهان قرار دهد و علاوه بر اهدای ۱۰۰ میلیون دلار به کوواکس چین، ۱۰۰ میلیون واکسن کرونا را در طول سال جاری به کشورهای در حال توسعه اهدا خواهد کرد.

انتقاد اردوغان از ناسیونالیسم واکسن

رجب طیب‌اردوغان در سخنرانی خود در هفتاد‌وششمین مجمع عمومی سازمان ملل به آسیب‌پذیری کشورهای در حال توسعه و بخش‌های فقیرتر جامعه در مقابل پاندمی ویروس کرونا اشاره کرد و خواهان تقویت سازمان بهداشت جهانی شد. اردوغان گفت: افزایش قدرت مجمع عمومی به او این امکان را می‌دهد برخورد موثرتری با مشکلات جهان داشته باشد.

اردوغان «ناسیونالیسم واکسن» را محکوم کرد و گفت: تنها از طریق همکاری و همبستگی جهانی می‌توان با همه‌گیری ویروس کرونا مبارزه کرد و هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه به موفقیت برسد. ناسیونالیسم واکسن وقتی که ده‌ها میلیون نفر در چنگال ویروس گرفتار هستند، مایه ننگ برای بشریت است.

اردوغان با اشاره به ترک‌تبار بودن دو دانشمندی که اولین واکسن علیه کرونا را ابداع کردند گفت ترکیه به زودی واکسن خود به نام «ترک‌واک» را نیز برای «کل بشریت» ارائه می‌کند.

رجب طیب‌اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل به مباحث مختلفی در منطقه و جهان اشاره کرد و به مبحث تغییرات اقلیمی نیز پرداخت. اردوغان یادآوری کرد ترکیه از اولین کشورهایی بود که توافق پاریس را امضا کرد و این توافق ماه آینده برای تصویب به مجلس این کشور ارائه می‌شود.

ترکیه در حال حاضر تنها کشور عضو «گروه ۲۰» و یکی از شش کشور جهان است که هنوز این توافق را تصویب نکرده؛ اردوغان گفت تقسیم ناعادلانه تعهدات، دلیل این تاخیر بوده است.

بحران پناهجویی

رییس‌جمهوری ترکیه همچنین خواهان صلح، ثبات و امنیت در افغانستان شد و گفت: ترکیه وظیفه برادرانه خود را نسبت به مردم افغانستان در این روزهای سخت انجام می‌دهد. رییس‌جمهوری ترکیه گفت جهان هنوز راه‌حلی برای بحران پناهجویانی که از افغانستان و سوریه مهاجرت کرده‌اند پیدا نکرده است.

وی در همین راستا نسبت به افزایش مهاجرت به دلیل تغییرات آب و هوایی هشدار داد. وی افزود تغییرات آب و هوایی تفاوتی بین کشورها و انسان‌ها قائل نخواهد شد و همگان از آن آسیب خواهند دید.

اردوغان گفت ترکیه همچنین میزبان بیش از یک میلیون مهاجر تحت شرایط مختلف است و با توجه به تحولات در افغانستان، در روزهای اخیر ما نیز با احتمال ورود مهاجران از این کشور روبه‌رو بودیم. اردوغان گفت ترکیه نه وسیله‌ای دارد و نه صبر برای مواجهه با موج‌های جدید مهاجرت و ترکیه کرامت بشریت را در بحران سوریه حفظ کرد.

او همچنین تاکید کرد که آنکارا الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه توسط حکومت ولادیمیر پوتین را به رسمیت نمی‌شناسد. در موضوع سوریه، اردوغان یادآوری کرد که آنکارا تنها عضو ناتو است که مستقیما و با نیروهای زمینی با داعش جنگیده است. او با اشاره به ۱۰ سال جنگ در این کشور خواهان عمل به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و حفظ تمامیت ارضی سوریه شد.

او گفت: جامعه بین‌المللی نمی‌تواند اجازه دهد بحران سوریه تا ۱۰ سال دیگر ادامه یابد. تراژدی در سوریه طی یک دهه کامل در برابر چشم جهانیان رخ داده است. ما باید اراده قوی‌تری برای یافتن راه‌حلی سیاسی برای این مشکل بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد و به نحوی که انتظارات مردم سوریه را برآورده کند، نشان دهیم.

او گفت که بحران طولانی‌مدت باعث مرگ صدها هزار نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر دیگر از سال ۲۰۱۱ شده است. سوریه از اوایل سال ۲۰۱۱، درگیر یک جنگ داخلی شدید بود و سال‌هاست که ترکیه در زمینه‌های مختلف از جمله روند آستانه و مذاکرات با روسیه، برای کاهش و حل بحران سوریه تلاش کرده است.

بحران سوریه

اردوغان گفت ترکیه نه‌تنها نزدیک به چهار میلیون سوری- بیش از هر کشور دیگری در جهان- مهاجر پذیرفته، بلکه نیروهای خود را نیز به نبرد با گروه‌های تروریستی اعزام کرده است، گروه‌هایی که به گفته وی منطقه را در خون و اشک غرق کرده‌اند.

وی تاکید کرد که علاوه بر مبارزه با گروه‌های تروریستی منطقه و داعش، حضور ارتش ترکیه در مناطق مرزی شمال سوریه از کشتار و پاکسازی قومی توسط شاخه‌های گروه تروریستی پ‌ک‌ک جلوگیری کرد. وی با اشاره به عملیات ضدتروریستی مرزی ترکیه در شمال توضیح داد: در نتیجه تلاش‌های ما و با هزینه شهدا، ما توانستیم بازگشت داوطلبانه ۴۶۲۰۰۰ سوری را به مناطقی که برای آنها امنیت ایجاد کرده بودیم، تضمین کنیم.

 وی با اشاره به توافق برای منطقه کاهش تنش با روسیه افزود: به شیوه مشابه، به لطف حضور ما در ادلب، جان میلیون‌ها نفر را نجات دادیم و مانع آواره شدن آنها شدیم. اردوغان در مورد تهدید تروریستی در مناطق سوریه در نزدیکی ترکیه گفت: من مایلم پیش از همه تکرار کنم که تمایز بین سازمان‌های تروریستی در منطقه و استفاده از آنها به عنوان پیمانکار فرعی غیرقابل قبول است.

رییس‌جمهوری ترکیه در پایان گفت: هر کسی که بیشترین آسیب را به کره زمین وارد آورده و از منابع طبیعی به طرز وحشیانه استفاده کرده است، باید بیشترین سهم را در مقابله با تغییرات آب و هوایی داشته باشد. ترکیه که در مواجه با هرگونه مشکل، بحران یا فراخوان جهانی بی‌تفاوت نبوده است، وظیفه خود را در قبال مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط‌زیست نیز انجام خواهد داد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 217451
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا