چگونگی بهبود شاخص‌های رفاهی

آلبرت بغزیان * در این شرایط کشورهایی که توانسته‌اند از نظر اقتصادی بیشتر رشد کنند و برنامه‌های رفاهی متنوع‌تر و پرثمرتری داشته باشند، در جایگاه بهتری نسبت به سایر کشورها قرار می‌گیرند.

در عین حال می‌توان به ارکان و مواردی نیز اشاره کرد که برخی شاخص‌های بین‌المللی در تبیین جایگاه رفاهی کشورها مدنظر قرار می‌دهند. در این خصوص می‌توان به وضعیت کشور از نظر امنیت، فضای کسب و کار و دیگر موارد مدنظر موسسه‌ای همچون لگاتوم اشاره کرد.

این شاخص اگرچه به مواردی جز تولید ناخالص داخلی و رشد درآمد سرانه برای بررسی وضعیت رفاهی کشورها می‌پردازد، با این حال آنچه در خروجی این ارکان مدنظر قرار می‌گیرد قدرت خرید جامعه، امکانات موجود در کشور و میزان دسترسی افراد به این امکانات از طریق بسته‌های اعتباری است.به نظر می‌رسد دولت در طول این سال‌ها برای افزایش میزان دسترسی افراد به امکانات موجود در کشور تلاش بسیاری کرده.

با این حال شرایط تحریمی وضعیت بانک‌های کشور و میزان دسترسی به امکانات و تسهیلات بانکی را به سختی ممکن کرده است.در همین زمینه می‌توان به خدشه‌های وارد شده در توان خارجی ایران و کاهش توان صادراتی کشور و محدودیت در نقل و انتقال پول اشاره کرد.

این موضوع می‌تواند به کاهش توان رقابت‌پذیری کشور با دیگر رقبا منجر شود که با تنزل جایگاه ایران در میان سایر کشورها و اقتصادهای جهان همراه می‌شود.بنابراین تحریم‌های اعمال شده آزادی عمل را به میزان زیادی از دولت گرفته و وضعیت اقتصاد را خدشه‌دار کرده است.

با این حال آنچه اهمیت دارد این است که دولت‌ها در طول این سال‌ها چقدر توانسته‌اند از محدودیت‌های موجود بعد از اعمال تحریم‌ها درس عبرت بگیرند.اما هرچند تحریم‌ها در کوتاه‌مدت وضعیت اقتصادی کشور را به کل تغییر می‌دهند، اما دولت می‌تواند با اتخاذ برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت اثرات تحریم‌ها را به میزان زیادی محو سازد و مزیت رقابتی‌اش را برای حفظ جایگاه اقتصادی خود در میان سایر کشورها مورد استفاده قرار دهد.

* اقتصاددان

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 70457
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا