چک‌های برگشتی داروخانه‌ها در ۲ ماه کرونای

به گزارش جهان صنعت نیوز: دکتر سیدعلی فاطمی با اشاره به تضعیف توان اقتصادی داروخانه‌ها در بحران کرونا، گفت: یک تصور اشتباهی که به وجود آمده این است که از آنجایی که داروخانه‌ها در دوران قرنطینه باز بودند، احتمالا درآمدشان دچار آسیب نشده است. در حالی که برعکس است. به طوری که بسیاری از مشاغل زمانیکه مشاهده کردند که درآمد کافی ندارند، توانستند ببندند، اما داروخانه‌ها در ایام اوج اپیدمی کرونا که با قرنطینه هم مواجه بودیم، مجبور بودند که داروخانه‌هایشان را باز نگه دارند، درحالیکه چیز زیادی برای عرضه نداشتند.


وی افزود: در دوران قرنطینه مطب‌ها بسته بودند و بر همین اساس دارویی تجویز نمی‌شد که قرار باشد نسخه‌ای پیچیده شود و داروخانه گردش مالی داشته باشد. در عین حال در هفته‌های ابتدایی شیوع کرونا که در نیمه اول و دوم اسفند ماه بود، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده هم در دسترس نبود و داروخانه‌ها از فروش این مواد و فروش ماسک و دستکش هم منع شدند.

فاطمی ادامه داد: این موضوع باعث شد که داروخانه فقط برای فروش داروهای معمولی و داروهای اورژانسی مردم باز ماندند و نسخه‌ای برای پیچیدن نبود و در عین حال کالاهای حفاظتی در برابر کرونا را هم برای عرضه در اختیار نداشتند. بنابراین عملا داروخانه‌ها مجبور بودند نزدیک دو  ماه را بدون اینکه درآمدی داشته باشند، باز باشند تا مردم سرگردان نشوند و بتوانند داروهای اورژانسی مورد نیازشان را تامین کنند.

وی با بیان اینکه این شرایط فشار زیادی به داروخانه‌ها وارد کرد، گفت: با وجود این شرایط، هزینه‌های ثابت داروخانه‌ها پابرجا بود. هزینه‌هایی مانند اجاره محل، هزینه‌های پرسنلی و… وجود داشت. از طرفی داروخانه‌ها برخلاف فروشگاه‌های معمولی باید مسئول فنی داشته باشند که حقوق می‌گیرد و کارکنانی باید در داروخانه حاضر باشند، اما درآمد چندانی وجود نداشت. بر همین اساس در اسفند و فروردین ماه داروخانه‌ها از نظر اقتصادی واقعا تحت فشار بودند.

نایب رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه بر همین اساس اکنون شاهدیم که اقتصاد داروخانه‌ها بسیار ضعیف‌تر شده است، اظهار کرد: تصور می‌شود که داروخانه‌ها از دوران قرنطینه آسیب ندیدند. در حالی که آسیب داروخانه‌ها بیش از مشاغلی بوده که در دوران قرنطینه تعطیل بوده‌اند. بر همین اساس بسیاری از داروخانه‌ها تعداد چک‌های برگشتی‌شان افزایش یافته است. شرکت‌های پخش آماری را از داروخانه‌هایی که چک برگشتی دارند، ارائه می‌دهند می‌بینیم که چک‌های برگشتی داروخانه‌ها رو به صعود است و در ماه‌های اسفند و فروردین رکوردی را در این زمینه داشتیم.

فاطمی ادامه داد: متاسفانه شرکت‌های پخش هم داروخانه‌هایی را که چک برگشتی دارند، در لیست سیاه قرار می‌دهند در ارائه دارو به آن‌ها محدودیت‌هایی را قائل می‌شوند. بنابراین داروخانه‌ها نه پولی دارند که بخواهند چک‌هایشان را پاس کنند و نه می‌توانند به دلیل بدحسابی، از شرکت‌های پخش دارو دریافت کنند؛ چراکه شرکت‌های پخش محدودیت‌هایی را برای عرضه دارو به داروخانه‌هایی که چک‌های برگشتی داشته‌اند، قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه از دولت تقاضا کردیم که در ستادی که تحت نظر معاونت ستادی ریاست جمهوری ایجاد شد، داروخانه‌ها به صورت مجزا جزو مشاغل آسیب‌پذیر از کرونا محسوب شوند، اظهار کرد: به صورت کلی به موسسات پزشکی به عنوان مشاغل آسیب‌دیده از کرونا اشاره شده است که داروخانه‌ها هم جزو مشاغل پزشکی است، اما ما درخواست داریم که به صورت مجزا هم داروخانه‌ها را ببینند. باید از نظر مالیاتی نیز برای داروخانه‌ها معافیت‌هایی تعلق گیرد. در عین حال اگر طی این مدت چک‌های برگشتی داشته‌اند، این موضوع باعث سوءسابقه داروخانه‌ها نشود و قرار نباشد که بانک‌ها حساب داروخانه‌ها را بلوکه کنند و تحت عنوان مشتریان بد حساب قرار نگیرند.

اخبار برگزیده
شناسه : 103142
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا