چه کار کنیم که کودکمان از افراد غریبه نترسد؟

جهان صنعت نیوز| یک روانشناس گفت: ارتباط عاطفی پدر و مادر با فرزندان، موجب احساس امنیت در آن‌ها می‌شود.


زهرا امام روانشناس، در خصوص چگونگی ارتباط کودک با افراد غریبه اظهار کرد: ارتباط عاطفی پدر و مادر در تربیت فرزند موجب احساس امنیت در کودک می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی کودکان از افراد غریبه می‌ترسند، افزود: این نوع ترس، در بسیاری از کودکان شایع است و معمولا در سال‌های اول زندگی کودک دیده می‌شود.

این روانشناس گفت: کودک از حدود ۶ ماهگی علایمی از این ترس را از خود نشان می‌دهد و در هشت، نه ماهگی به اوج خود می‌رسد و باید گفت که علایم این ترس در کودکان متنوع است.

امام تصریح کرد: برخی از کودکان در حضور غریبه‌ها ساکت و گوشه گیر می‌شوند و برخی دیگر هم به شدت گریه و قشقرق به پا می‌کنند، لذا والدین باید توجه داشته باشند که برای برقراری ارتباط با غریبه‌ها نباید به کودک خود فشار بیاورند.

وی با بیان اینکه کودکان توانایی درک کلام دارند، افزود: قبل از روبرو شدن کودک با فرد غریبه، به او توضیح و اطمینان دهید تا زمانی که خود کودک نخواهد لازم نیست به فرد غریبه نزدیک شود.

این روانشناس گفت: از بزرگتر‌ها نیز بخواهید به طور ناگهانی کودک را در آغوش نگیرند و از کشیدن لپ یا زدن روی دست و پای کودک به عنوان ابراز محبت اجتناب کنند، چراکه کودک این رفتار‌ها را به معنی خشم و عصبانیت درک می‌کند.

وی افزود: در هنگام روبرو شدن با فرد غریبه احساس ترس و درماندگی کودک را نادیده نگیرید و او را تنها رها نکنید.

امام بیان کرد: مشکل را با خانواده، دوستان و آشنایان در میان بگذارید و از آن‌ها بخواهید به کودک فرصت دهند تا او نسبت به آن‌ها احساس امنیت کند و آن‌ها بکوشند با دادن شکلات یا اسباب بازی زمینه دوستی و احساس امنیت با کودک را فراهم کنند.

این روانشناس گفت: برای جلوگیری از ایجاد ترس از غریبه‌ها در کودکان سعی کنید از دوران خردسالی آن‌ها را با افراد گوناگون آشنا کنید.

عمومی
شناسه : 24346
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا