چرا گره از کلاف سردرگم فقر باز نمی‌شود؟!

جهان صنعت نیوز: حسن مسعودیان‌راد اظهار کرد: متاسفانه برخی فعالیت‌های موازی سبب می‌شود که برخی حرکت‌ها و فعالیت‌ها در حوزه محرومیت‌زدایی همدیگر را خنثی کنند.

وی بر لزوم ارائه یک تعریف جامع در خصوص فقر تاکید و تصریح کرد: فقدان برخورد علمی در این حوزه سبب شده که با وجود تلاش‌های گسترده‌ای که صورت می‌گیرد، همچنان با مشکلات زیادی در این بخش مواجه باشیم.

مدیرکل کمیته امداد امام(ره) استان سمنان در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از چهار دهه از انقلاب با وجود جدیت در عزم حاکمیت برای رفع فقر از چهره محرومان، همچنان فقر لایه‌های گسترده‌ای از جامعه را در بر گرفته گفت: بخشی از دلایل این مهم به سیاست‌های کلی حاکم بر کشور و مباحث کلانی همچون اقتصاد در ایران، نظام بانکداری و.. برمی‌گردد چرا که نظام اقتصادی و بانکداری در کشور ما میراث‌دار یک نظام سرمایه‌داری است و شوربختانه فونداسیون اقتصاد ما همچنان بر همین رویه‌ها سوار است.

وی با بیان اینکه در درون این نظام سرمایه‌ای یک فضا و مسابقه اختلاف طبقاتی و شهرگرایی مستتقر است ادامه داد: اصولا جهانی‌سازی در درون خود، شتاب زیادی به سمت شکاف طبقاتی دارد و بنابراین فعالیت‌هایی هم که در این بستر شکل می‌گیرد نیز به همین سمت سوق می‌یابد.

تک رقمی شدن فقر شهری در دهه ۸۰

مسعودیان‌راد از وجود رانت به عنوان عامل موثر دیگری در فرآیند تداوم فقر یاد کرد و افزود: اولین نکته‌ای که در هر نظام باید مورد توجه قرار گیرد، بحث عدالت است و از همین رو گام اول در جامعه اسلامی تحقق عدالت اقتصادی، عدالت جغرافیایی و عدالت آموزشی و…است و ارزش‌هایی همچون احسان و نیکوکاری و…در گام بعدی قرار دارند.

وی با اذعان به اینکه فقرزدایی با نگاه امدادی ممکن نیست اضافه کرد: اصل بر ارزش‌هایی همچون عدالت در اقتصاد، عدالت آموزشی، عدالت جغرافیایی و…است.

این مدیر مسوول به پیشینه فقر در نظام استبدادی پیش از انقلاب پرداخت و خاطرنشان کرد: در اوائل انقلاب ما ۴۰ درصد زیرفقر در کشور داشتیم و با تلاش‌هایی که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی صورت گرفت کم کم به سمت مهار این معضل حرکت کردیم.

وی با بیان اینکه کشور ما در مقاطعی در حوزه فقر خوب عمل کرد گفت: با برنامه‌ریزی و تلاشی که در جمهوری اسلامی صورت گرفت در سال‌ ۸۴ فقر شهری به ۹ درصد رسید و به نوعی در آن سال‌ها تا حدودی فقر در جامعه ما مهار شد ولی متاسفانه در ادامه با اتفاقاتی که در اقتصاد ما افتاد، شرایط دوباره به عقب برگشت.

مدیرکل کمیته امداد امام(ره) استان سمنان با بیان اینکه در گذشته دامنه اختلاف طبقاتی در جامعه کم بود اظهار کرد: در گذشته بخش‌های زیادی از جامعه از شرایط یکسانی برخوردار بودند. متاسفانه امروزه علاوه بر فقر اختلاف طبقاتی نیز بیشتر شده و همین اختلاف طبقاتی است که بیشتر آزاردهنده است

دامن زدن به شکاف طبقاتی در جامعه

وی با بیان اینکه هنوز یک تعریف علمی دقیق از فقر به دست نداده‌ایم گفت: متاسفانه در حوزه‌های علمی مواجهه با فقر و محرومیت‌زدایی نیز با نوعی فقر روبرو هستیم.

وی ادامه داد: مددکاری و محرومیت‌زدایی یک مسئله کاملا تخصصی است و برای حل آن باید به صورت تخصصی ورود و از افراد مجرب و آگاه به این حوزه بهره گرفت.

مسعودیان‌راد با بیان اینکه در گذشته جهت‌گیری دستگاه‌های حمایتی توانمندسازی نبود افزود: در مقاطعی خیریه‌ها و دستگاه‌های فعال در این حوزه به جای توانمندسازی افراد، با دامن‌زدن به فقر و ایجاد وابستگی و چسبندگی به مشکلات این بخش دامن زده و گره از مضل محرومیت باز نکردند. البته خوشبختانه چند وقتی است که نه تنها نهادهای امدادی و حمایتی که بسیاری از خیریه‌ها و مراکز فعال در بخش نیکوکاری به سمت توانمندسازی حرکت کردند و همین می‌تواند نویدبخش باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه توانمندسازی نیز همچنان تا حدودی از فقر علمی رنج می‌بریم بر ضرورت تبیین فرآیندها و ابعاد مختلف توانمندسازی تاکید کرد.

مدیرکل کمیته امداد استان از موازی‌کاری‌ها به عنوان عامل موثر دیگری در تداوم فقر و محرومیت در بخش‌هایی از جامعه امروز ایران نام برد و گفت: موازی‌کاری یکی از آفات آزاردهنده دیگر در این حوزه است که سبب شده با یک تشتت کاری در این بخش مواجه باشیم. ضمن اینکه همین رویه سبب می‌شود گاه برخی حرکت‌ها، همدیگر را خنثی کنند.

وی از وجود برخی همپوشانی‌ها در این حوزه گلایه کرد و ادامه داد: در این حوزه با یک همپوشانی زیادی روبرو هستیم به گونه‌ای که گاه یک خانواده همزمان از چند خیریه کمک می‌گیرد در حالی که خانوارهای نیازمندی هم هستند که از هیچ مرجعی حمایت نمی‌شوند.

این مدیر مسوول از آنچه شعارگرایی می‌خواند به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در این بخش نام برد و گفت: گاه در برخی دستگاه‌ها بایک مسابقه در آمارگرایی و شعارگرایی روبرو هستیم به طور مثال خیلی‌ها مدعی کمک به بیماران صعب‌العلاج هستند اما در عمل تنها یکی دو دستگاه خدماتی در این بخش ارائه می‌دهند.

مسوولان برای تحت‌پوشش قرار دادن افراد کمیته امداد را تحت‌فشار قرار ندهند

این کارشناس حوزه محرومیت‌زادیی در ادامه از بی‌توجهی به روستاها و شهرگرایی به عنوان عامل موثر دیگری در افزایش و گسترش فقر در جامعه نام برد و اضافه کرد: متاسفانه حذف مدیریت از روستاها و توسعه جاذبه‌های شهری به گسترش محرومیت و فقر در جامعه کمک کرده است.

وی بر لزوم تفکیک مددجویان تاکید و تصریح کرد: نباید از همه خانواده‌ها به یک شیوه واحد حمایت مالی کرد، اصل بر توانمندسازی است و به اصطلاح عوام باید ماهی‌گیری را به افراد آموخت.

مسعودیان راد با بیان اینکه کمیته امداد استان در همین راستا به خانوارهایی که توان کار دارند تنها خدمات اشتغال ارائه می‌دهد خاطرنشان کرد: برخی خانوارها در کمیته امداد تک خدمتی هستند و در واقع تنها زمینه اشتغال را برای آنها فراهم می‌کند و از ارائه سایر خدمات که وابستگی ایجاد می‌کند پرهیز می‌کند.

وی با ابراز نگرانی از آنچه آمار تکان‌دهنده و نگران‌کننده در حوزه فقر می‌خواند گفت: بدیهی است که کمیته امداد نمی‌تواند همه را تحت‌پوشش قرار دهد.

مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به رویکرد تخصصی این نهاد حمایتی از مسوولان خواست کمیته امداد استان را برای تحت‌پوشش قرار دادن افراد تحت‌فشار قرار ندهند.

اخبار برگزیده
شناسه : 59285
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا