چرا تعاونی ها توسعه پیدا نمی کنند؟

جهان صنعت نیوز| جمشید عدالتیان- امروز جذب نیروهای جوان و کارآمد در تعاونی بسیار ضعیف است چراکه به دلیل کمبود افراد متخصص در این بخش کلیدی‌، استارت‌آپ‌ها استقبالی برای حضور در تعاونی‌ها ندارند‌.

در تعاون‌ها خلاقیت و نوآوری به چشم نمی‌خورد و برخلاف سایر کشورها در ایران صرفا برای بخش کشاورزی و مصرفی راه‌اندازی می‌شوند که این خیلی مورد علاقه نخبگان و کارآفرینان نیست‌.

رقابت ضعیف در زمینه فعالیت این بخش آهنگ رشد تعاون را ضعیف‌تر کرده است هرچند دولت باید با قوانین و ایجاد مسیر حرکت در جهت توسعه برای این بخش اقداماتی انجام دهد اما تاکنون در اجرای وظیفه کم‌کاری‌ها صورت گرفته است‌.

عملکرد ضعیف بخش تعاون

براساس ماهیت این بخش که به دور از دولتی و خصوصی بودن‌، نوعی عدالت اجتماعی را در خود نهادینه دارد اما متاسفانه در کشور به دلیل گرایش تعاون به بخش دولتی و به نوعی حاکمیت نامحسوس دولت بر این بخش کمتر استارت‌آپی تمایل برای فرصت‌گذاری و کارآفرینی نشان می‌دهد‌.

در کشور افراد متخصص و کارآمد به سراغ شرکت‌های دانش‌بنیان می‌روند در صورتی که این مراکز سهام خاص و عام هستند و از بدنه تعاون به کلی دور می‌باشند‌. بخش تعاون در فرصت‌شناسی و چابکی ضعیف عمل می‌کند و برای گسترده‌تر شدن فعالیت ناگزیر است با تغییر و تحول و ایجاد نظم نوین در ساختارش شرایط جذب نخبگان را فراهم کند‌.

 اکنون کشور به دلیل فروش پایین نفت به سمت ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی رفته است؛ از فروش ارزهای دیجیتالی گرفته تا تولیدات صادرات‌محور که امروز بهترین زمان برای فراهم‌سازی بستر تقویت توسعه بخش‌های مختلف تعاون است‌.

 باید داوری در بین تعاون بیشتر و ملموس‌تر شود چراکه این روش می‌تواند سرمایه‌های کار جوانان را به علت سبد تنوع و همچنین فضای کسب و کار مطمئن به سمت خود جذب کند‌. به هر حال نمی‌توان از توسعه این بخش به راحتی گذشت چراکه مشارکت مردم در اقتصاد از حضور هر بخش دیگری مستدام‌تر و قابل اطمینان‌تر است‌.

عضو اتاق بازرگانی تهران

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدنیادداشت
شناسه : 33350
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا