چالش جدی معدنکاران

 به گزارش جهان صنعت نیوز: با نگاهی به وضعیت حمل و نقل ریلی متوجه می‌شویم که این حوزه وضعیت چندان خوشایندی ندارد. واگن‌ها به دلیل فرسودگی و بهره از روش‌های سنتی و دستی به راحتی نمی‌توانند کار حمل و نقل، بارگیری و تخلیه را انجام دهند که در نهایت به زیان توسعه معدنکاری تمام‌ شده است.

از طرفی تاثیر تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ریال را باید در این حوزه بسیار موثر دانست چراکه باعث شده قطعات، ابزارآلات و ماشین‌آلات گران شوند و در نهایت شاهد افزایش هزینه حمل و نقل باشیم. کارشناسان در ادامه  بر اهمیت توسعه زیرساخت‌ها از جمله جاده‌، ریل، بنادر و در کل ناوگان حمل و نقل  برای کاهش هزینه حمل و نقل مواد و محصولات معدنی تاکید می‌کنند. آنها این مهم را وظیفه دولتمردان دانسته و باور دارند که برای کاهش هزینه‌های معدنکاری دولت وظیفه کلیدی دارد. به باور آنها اگر در آینده‌ای نزدیک برای این مهم به درستی برنامه‌ریزی نشود،‌ قیمت مواد معدنی به سرعت افزایش می‌یابد و این حوزه دچار چالش جدی خواهد شد.

در همین خصوص احمد مشکانی استاد دانشگاه و کارشناس معدن با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی بخش معدن، هزینه زیاد حمل و نقل مواد معدنی است به «جهان صنعت» گفت: بخشی از هزینه‌های حوزه معدن مرتبط با حمل و نقل مواد معدنی است که برای معدنکار چندان به صرفه نیست.

او با بیان اینکه بیشترین هزینه حمل و نقل در بخش معدن مرتبط با مواد خام است، تصریح کرد: مواد معدنی در کشور ما اکثرا به صورت خام جا‌به‌جا شده و کمتر به شکل کنسانتره و فرآوری شده هستند. در این روند از آنجا که هر معدنکاری نمی‌تواند به راحتی دست به فرآوری بزند، ماده خام ارزش کلی کمی دارد. به هر حال این موضوع بر هزینه‌های بالای حمل و نقل تاثیری نداشته است. اما مساله این است که گاهی این هزینه‌ها آنقدر گزاف بوده که با  قیمت ماده معدنی برابری می‌کند.

حمل و نقل ریلی ضعیف به ضرر توسعه معدنکاری

مشکانی با اشاره به انواع حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی گفت: یکی از چالش‌های موجود امروز جامعه معدن قیمت تمام‌شده حمل و نقل است.  اغلب حمل و نقل داخل کشور از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد که همه وضعیت آن را می‌دانیم. اما در مورد حمل و نقل ریلی و دریایی باید گفت که شرایط می‌تواند خیلی بهتر از این باشد. امروز حمل و نقل ریلی در کشور بسیار ضعیف است که این مهم به زیان توسعه معدنکاری تمام شده است. در حالی که این وضعیت باید از حالت نیمه‌سنتی به الکترونیکی تغییر کند.

این کارشناس حوزه معدن خاطرنشان کرد: اگر خطوط ریلی را به کشورهای مختلف باز کنیم و بتوانیم بارگیری و تخلیه مناسبی انجام دهیم، ارزآوری خوبی خواهیم داشت. برای این مهم باید به مواردی همچون تخلیه و بارگیری اتوماتیک و  داشتن خطوط ریلی قوی توجه کرد. ضمن اینکه مواردی همچون کاهش تعرفه برای بارهای معدنی در نظر گرفته شود.

لزوم تقویت اسکله‌ها

مشکانی در ادامه با اشاره به لزوم تقویت اسکله‌ها نیز گفت:‌ به حمل و نقل دریایی باید بهتر از اینها توجه شود. اسکله‌ها باید تقویت شوند تا کشتی‌های بزرگ بتوانند در آنجا لنگر انداخته و دست به بارگیری یا تخلیه بار بزنند. اگر بتوانیم ناوگان دریایی را قوی کنیم و حمل و نقل دریایی را توسعه دهیم و محصولات معدنی را صادر کنیم، شاهد خواهیم بود که قیمت تمام‌شده مواد معدنی کاهش یافته و ارزآوری بسیار خوبی را ملاحظه می‌کنیم. او با بیان اینکه اینها استراتژی میان‌مدت هستند و دولت باید بر آن تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: همه این موارد بر بخش معدن و قیمت ماده معدنی تاثیر بسزایی دارد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که برای رونق معدنکاری چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید، گفت: باید هر چه بیشتر به تقویت حمل و نقل ریلی کشور توجه شود تا بارگیری و تخلیه مواد معدنی به راحتی صورت گیرد. متاسفانه این مهم در کشور به خوبی انجام نمی‌شود. واگن‌ها به دلیل فرسودگی و بهره از روش‌های سنتی و دستی به راحتی نمی‌توانند حمل و نقل، بارگیری و تخلیه را انجام دهند. این در حالی است که در دنیا بارگیری و تخلیه مواد معدنی به صورت اتوماتیک است.

تاثیر تحریم‌ها بر گرانی قطعات و ماشین‌آلات

مشکانی با تاکید بر اینکه باید سرعت بارگیری و تخلیه بالا رود تا قیمت تمام‌شده کاهش پیدا کند، به بحث تحریم اشاره کرد و گفت: متاسفانه تحریم‌ها باعث شده قطعات و ماشین‌آلات گران شوند. با توجه به این مهم و همچنین افزایش نرخ ارز از جمله دلار هزینه‌های جانبی ماشین‌آلات افزایش یافته و باعث شده قیمت حمل و نقل نیز افزایش پیدا کند. در این بین اگر دولت دلار را به صورت تعرفه‌ای برای حمل و نقل مواد معدنی تعریف کند تا فعالان این حوزه بتوانند ماشین‌آلات حمل و نقل معدنی را با قیمت مناسب وارد کشور کنند و سوخت نیز برای بخش معدن با قیمت بهینه‌ای در نظر گرفته شود، در نتیجه قیمت مواد معدنی کمتر خواهد شد.

تغییر قیمت‌ها در کنترل معدنکار نیست

این کارشناس حوزه معدن با بیان اینکه با افزایش هزینه حمل، قیمت ماده معدنی نیز افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: همان‌طور که مشخص است تغییر قیمت‌ها به هیچ وجه در کنترل معدنکار نیست و تعیین‌کننده آن بازار‌ها هستند. در این بین اگر قیمت ارز به شدت افزایش پیدا کند و نقل و انتقال ماده معدنی نیز با مشکل رو‌به‌رو شود، بعید نیست که دولت به سمت واردات ماده معدنی پیش برود. او تصریح کرد: این در حالی است که اگر بتوانیم در بهبود حمل و نقل مواد معدنی گام برداریم‌، راهکاری برای معدنکاران ایجاد خواهیم کرد که هزینه تمام‌شده کاهش یابد و سود بیشتری عاید معدنکاران شود.

مشکانی خاطرنشان کرد: البته چنین رفتاری را در میان دولتمردان نمی‌بینیم و همچنان حمل‌ونقل تابعی از نرخ ماشین‌آلات، قطعات و سوخت خواهد بود. هرچند این موارد با تحریم در ارتباط است اما باید بدانیم اگر در آینده برای این مهم به درستی برنامه‌ریزی نشود،‌ قیمت مواد معدنی به سرعت افزایش خواهد یافت و این حوزه دچار چالش جدی می‌شود.

او تاکید کرد:‌ اگر قیمت حمل و نقل و دلار همچنان افزایش یابد، حمل و نقل به یکی از چالش‌های بزرگ معدنکاران تبدیل خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 177898
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا