چابهار، باتلاق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

به گزارش جهان صنعت نیوز: مساله این است با اینکه بخش خصوصی به دنبال آن بوده تا در تولید داخلی پیشرفت کند و با کمک مشاوران خارجی در عرصه بین‌الملل دست به رقابت بزند اما با موانع جدی رو‌به‌رو شده است. برخی از فعالان بخش خصوصی این حوزه باور دارند با اینکه در مناطقی از کشور از جمله منطقه آزاد چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما با ظهور موانع غیرقابل پیش‌بینی از جمله لغو برجام رو‌به‌رو شده‌اند. در کنار آن اما فعالان این حوزه به مانع‌تراشی‌های داخلی اشاره دارند. در این رابطه یک فعال صنعت سنگ‌های تزئینی و ساختمانی در یک نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: از آنجا که سنگ ایران در بازار جهانی ضعیف عمل کرده و نتوانسته جایگاه مناسبی در دنیا پیدا کند در نتیجه مجموعه ما به دنبال توسعه این عرصه پیش رفت تا بتواند سنگ داخلی را در دنیا به اسم سنگ ایرانی به فروش برساند. بر این اساس در سال ۱۳۹۰ قرار شد خط فرآوری سنگ در بندرعباس را راه‌اندازی کنیم و با مشارکت خارجی‌ها دست به توسعه این صنعت بزنیم.

این فعال اقتصادی در حوزه سنگ با اشاره به همکاری شرکت خود با کشورهایی از جمله ایتالیا ادامه داد: در نهایت با جمع‌بندی داده‌ها به دنبال تعریف یک خط جهانی رفته تا بتوانیم با شرکای خارجی خود در قالب شاخص‌های بازار جهانی رقابت کنیم. تولید سنگ برای بازارهای مختلف، ایجاد خط گرانیت اسلب‌بر، کاهش ضایعات به صفر از جمله مواردی بود که باید مورد توجه قرار می‌گرفت چراکه در ایران اغلب رعایت نمی‌شد.

استقبال ایتالیا از همکاری با بخش خصوصی در چابهار

دانشمند با اشاره به فراهم کردن شرایط مناسب از سوی این شرکت خصوصی برای حضور و بازدید شرکای ایتالیایی از چابهار گفت: با گذاشتن تور بازدید شرایط را برای حضور شرکای ایتالیایی در منطقه فراهم کردیم. سپس مدارک اولیه جهت ایجاد یک واحد تولیدی به منطقه آزاد چابهار را ارائه دادیم.

وی با اشاره به اینکه چابهار منطقه مناسبی برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آمد، ادامه داد: سال‌های ۹۱ تا ۹۳ شرکت مشاور اتریشی گزارشی درباره منطقه آزاد چابهار تهیه کرد که بر اساس آن چابهار منطقه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری معرفی شد. بیشتر دلایل آن هم قیمت تمام‌شده پایین فعالیت در این منطقه و نزدیکی به سرزمین اصلی بود. بعد از آن از یک جامعه‌شناس ایرانی- ایتالیایی مشاوره‌هایی دریافت کردیم که در نتیجه آن برنامه ما به سمت تمرکز بر نیروی کار از دانشگاه‌های منطقه تغییر کرد تا هم کارآموزی را رونق دهیم و هم اگر افراد توانمندی یافتیم آنها را به عنوان نیروی دائمی استخدام کنیم.

گفتند مدارک گم شده است

این فعال بخش خصوصی با اشاره به ضعف همکاری مسوولان این منطقه از کشور با بخش خصوصی گفت: وقتی مدارک اولیه جهت ایجاد یک واحد تولیدی را در سال ۱۳۹۰ به مسوولان منطقه آزاد چابهار ارائه دادیم بعد از مدتی به ما اعلام کردند مدارک گم شده است! با این حال به کار خود ادامه دادیم به دلیل اینکه در سخن از بخش خصوصی حمایت می‌شد. به طور مثال عبدالرحیم کردی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و فرزین حقدل سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان مطرح می‌کردند که می‌خواهیم یک قطب صنعتی ساختمانی را در منطقه راه‌اندازی کنیم.

دانشمند ادامه داد: به این ترتیب در سال ۹۶ درخواست خود را به منطقه آزاد چابهار ارائه و اعلام کردیم که واحد تولیدی حداقل یک متر‌مربعی به ارزش ۵۲ میلیون یورو را با مشارکت ایتالیایی‌ها ایجاد خواهیم کرد. حدود چهار ماه بعد ۹ هکتار زمین را در اختیار ما گذاشتند. وقتی شاخصه‌های قطعه زمین واگذارشده با طرح اولیه‌مان از لحاظ ابعادی همخوانی نداشت ناچار شدیم نقشه‌ها را دوباره به ایتالیا بازگردانیم تا طرح قبلی اصلاح شود. او با اشاره به مشکلات زمین واگذار شده گفت: ۱۶۶ هزار متر‌مربع خاک از زمین استخراج کرده و در عمق ۸۰/۱ سانتی به آب شور رسیدیم. به این ترتیب حدود ۴۲ میلیارد تومان فونداسیون‌هایمان را جابه‌جا کردیم تا با مشکل آب شور رو‌به‌رو نشویم.

بلای لغو برجام

این فعال بخش خصوصی با اشاره به تاثیر لغو برجام از سوی دونالد ترامپ و قطع همکاری خارجی‌ها گفت: وقتی رییس‌جمهور سابق آمریکا با برجام این‌گونه برخورد کرد، در حالی که فکرش را نمی‌کردیم، طرف ایتالیایی انصراف داد و مطرح شد که به طور مستقیم نمی‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

دانشمند در ادامه به تغییر مکاتبات داخلی با منطقه آزاد اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه مسوولان در منطقه آزاد از شرکا و قرارداد ما باخبر بودند بنابراین از آنها درخواست کمک و حل مشکل کردیم اما جالب اینکه تا امروز با گذشت حدود چهار سال هنوز حتی پاسخ یک نامه را هم به ما نداده‌اند.

موانع داخلی بیشتر است

این فعال بخش خصوصی در حوزه سنگ ساختمانی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ با مسوولان این منطقه از کشور وارد دعوای سلیقه‌ای شده‌ایم، ادامه داد: منطقه آزاد اسناد مالی که پول‌های شرکت ما در اروپا بلوکه شده را در اختیار دارد. تنها حدود ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو پول مسدودی در کشور بلغارستان داریم. برای حل مشکل چند بار وقت ملاقات با معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه و مسوولان دیگر گرفته اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم. جالب اینکه به ما تهمت زمین‌خواری و… می‌زنند و کل طرح ما را به افراد دیگری وعده داده‌اند، بدون اینکه در جریان باشیم. به این ترتیب شاهد هستیم که موانع داخلی بیشتر از موانع خارجی است.

مشکلات وام از بانک ایرانی

دانشمند با بیان اینکه متاسفانه چک‌هایمان را برگشت زده و مطرح کرده‌اند وام داخلی دریافت کنید، ادامه داد: با اینکه هیچ روابط و ضوابطی در بانک خاصی نداریم، به دنبال این موضوع رفتیم. بانک ملی و رفاه کارگران اعلام کردند که سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را قبول ندارند. بانک کشاورزی اصلا ورود نکرد، بانک صنعت و معدن هم عدد و رقم‌ها را متوجه نمی‌شد چراکه به صراحت مطرح کردند بزرگ‌ترین کارخانه در این منطقه هفت میلیون دلار هزینه کرده. شما چطور این عدد را مطرح می‌کنید!

مدیرعامل شرکت تجارت تات و مکران در حوزه سنگ گفت: با اینکه پروژه‌ای تعریف کردیم که به توسعه کشور کمک کند اما لغو برجام از سوی آمریکا اتفاقی بود که خارج از کنترل و تصورمان بود. در ادامه توقع داشتیم در داخل حمایت شویم اما وضعیت ما تا امروز بلاتکلیف مانده است و ما را وسط راه نگه داشته‌اند! او تاکید کرد: تا زمانی که تفکر مسوولان در منطقه آزاد چابهار این است، هیچ شرکت خصوصی نباید در این منطقه سرمایه‌گذاری کند چراکه منطقه آزاد چابهار، باتلاق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

نیازمند تمدید مجوز

این فعال بخش خصوصی در حوزه سنگ در پاسخ به این سوال خبرنگار «جهان‌صنعت» که چه درخواستی از مسوولان منطقه آزاد دارید، گفت: به تازگی متوجه شده‌ایم که قراردادمان را فسخ‌شده اعلام کرده‌اند! درخواست ما این است که مجوزهای ما را تمدید کنند تا صورت‌های مالی‌مان را تصویب کنیم. همچنین قراردادمان را مشخص کنند تا وضعیت فاینانس خارجی را تعیین‌تکلیف و بتوانیم کار کنیم. در حال حاضر می‌توانیم از بانک مبلغی دریافت و ساخت زمین را شروع کنیم اما دست و پای ما را بسته‌اند. او تاکید کرد: اشخاصی را می‌شناسم که هیچ پولی به منطقه آزاد نداده‌اند اما صاحب زمین هستند و به راحتی فعالیت می‌کنند.

دانشمند ادامه داد: عمدا می‌خواهند مطرح کنند که ما نمی‌توانیم کاری کنیم تا فردی که خودشان مد نظر دارند را بر سر کار آورند. حداقل به طور واضح اعلام کنند شرکت مدنظرشان با ما شراکت کند. باز این موضوع قابل قبول است! متاسفانه تا امروز حدود ۳۱ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و تنها چیزی که عایدمان شده ۹ هکتار زمین صاف است!

بعد از اخذ مجوز چه می‌شود!

این فعال بخش خصوصی در حوزه سنگ با اشاره به مشکلات منطقه آزاد چابهار گفت: تغییر و جابه‌جایی مسوولان یکی از مشکلات جدی ماست. تا مسوولی در جریان کار ما قرار می‌گیرد عوض می‌شود و باید همه موارد را به فرد دیگری توضیح دهیم. مشکل دیگر از نظر زیرساختی منطقه است. عمران و آبادانی در یک منطقه به جاده و راه نیاز دارد. در حالی که این منطقه راه ترانزیتی ندارد! مشکلات حمل‌و‌نقل و ضعف زیرساخت‌ها مساله جدی در این منطقه است. بدون توجه به حمل‌و‌نقل به توسعه نخواهیم رسید. او همچنین به ضعف برق‌کشی، بهداشت آب آشامیدنی و ناامنی در این منطقه اشاره کرد.

دانشمند با بیان اینکه نوشتن طرح تولیدی در کشور کار چندان سختی نیست بلکه طرحی که بتواند پایدار باشد مهم است، ادامه داد: مجوز گرفتن در کشور هفت‌خوان رستم نمی‌خواهد بلکه مهم این است که بعد از اخذ مجوز چه می‌شود! او تاکید کرد: مطمئن هستم کسی اسناد و جزئیات کار ما را نخوانده است. غیر از مطالبی که در جلسات توجیهی مطرح شده، چیز بیشتری از کار ما نمی‌دانند. به این ترتیب با اینکه بخش خصوصی در کشور ثالث اعتبار دارد اما در داخل اعتباری ندارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 173826
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا