پیشنهاداتی که مایه تمسخر است!

جلال جلالی‌زاده * رییس مجلس تغییر نگرش وزارت امور خارجه از بحث‌های سیاسی و امنیتی به موضوعات اقتصادی و سیاسی را اولویت این وزارتخانه دانسته و حتی تاکید کرده است که «وزارت خارجه» می‌تواند به «وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل» تغییر نام دهد.

این پیشنهاد جای تعجب دارد چرا که تاکنون نشنیده‌ایم در هیچ جای دنیا وزیر خارجه کشوری، وزیر تجارت بین‌الملل باشد. این حرف‌ها فقط از نمایندگان مجلس یازدهم و رییس این مجلس برمی‌آید و در قبال آن باید گفت هر دم از این باغ بری می‌رسد/ تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد!

این اظهارات به خوبی نشان می‌دهد که مجلس یازدهم به کلی از موضوعات سیاسی دور است و از اقدامات و اتفاقاتی که در دنیا می‌گذرد بی‌خبر است و اطلاعی ندارد. درست است که سفیرها در کشورهای مختلف خارجی بخش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی دارند و وزرای خارجی می‌توانند با ایجاد ارتباط تجارتی و بازرگانی موثر باشند. وزارت خارجه در این کشورها وزارتخانه‌ای فعال و کاراست که سفرا در بهبود مسائل دیپلماسی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می‌توانند نقش زیادی در این امور داشته باشند. ولی وزارت خارجه کشورمان چون شرایط آن کشورها را ندارد و وزیر خارجه ما در بسیاری از مسائل نقشی ندارد، این پیشنهادات برای ما کارایی ندارد. مجلس قصدش تغییر در وزارت خارجه است در حالی که وضعیت و شرح وظایف وزارت خارجه کشورمان سال‌ها مشخص است.

از آنجا که مجلس یازدهمی‌ها کار خاصی ندارند و وظایف خود را فراموش کرده‌اند یا شرح وظایف خود را نمی‌دانند، پس به آنها نمی‌پردازند و به اموری مشغولند که اصلا جزو وظایف‌شان نیست و با این حرف‌ها موجبات خنده دیگران را فراهم می‌کنند.

اگر قرار باشد وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل یکی باشد، سیاست بین‌الملل و مهاجرت و دیگر بخش‌ها را هم به آن اضافه کنند. مجلس یازدهم با این اعمالی که انجام می‌دهد، نشان می‌دهد که توانایی و سطح سواد و معلومات کافی برای تسلط بر امور مختلف را ندارد و هم خودشان و هم مشاوران‌شان از وضعیت جامعه بین‌الملل بی‌اطلاعند. بنابراین چون از این توانمندی برخوردار نیستند، دست به اقداماتی می‌زنند و پیشنهاداتی می‌دهند که مورد تمسخر دنیا قرار بگیریم.

تغییر نام وزارت خارجه به وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل مثل این است که بگوییم وزارت کشور و سیاست داخلی! پس مجلسی که هر روز طرح‌هایی را تصویب می‌کند که باری سنگین بر دوش دولت و مردم است، به دنبال حل مشکلات مردم نیست و با مباحث حاشیه‌ای فقط برای کشور هزینه‌تراشی می‌کند. البته این سخنان آقای قالیباف به عنوان رییس مجلس صرفا مصرف داخلی و سیاسی و گروهی دارد و می‌خواهد مثلا نشان دهد که صاحب ایده و فکر و قدرت است و کسی نمی‌تواند در مقابلش مخالفتی داشته باشد.

پس تا زمانی که منتقدان نتوانند حرف‌شان را بدون لکنت بزنند، با چنین مجلسی مواجه خواهیم شد که کار کارشناسی بلد نیست و باید مجلسی دیگر بیاید که ضعف‌ها و نقص‌ها و خساراتی که این مجلس با طرح‌ها و مصوباتش به کشور وارد کرده است را اصلاح کند؛ خسارتی که برای کشور سنگین است و ادامه آن باعث درجا زدن ما می‌شود و باید فکری برای آن کرد.

* ‌‌نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 166524
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا