راهکارهای نجات معدنکاران از بحران کرونا

جهان صنعت نیوز| شیوع ویروس کرونا در کشور، معدنکاران و فعالان اقتصادی این بخش را نسبت به آینده اقتصاد معدن در ایران نگران کرده‌است.


در حالی که بخش معدن سهم بالایی در سبد صادرات غیرنفتی کشور دارد و به گفته فعالان این حوزه، معدنکاری در ایران در مقایسه با سایر صنایع، از گزند تحریم‌ها در امان مانده‌است، این نگرانی از سوی صاحبان کسب‌و‌کار معدن در ایران احساس می‌شود که با پاندمیک شدن کرونا در جهان و رکود اقتصادی که در حال حاضر در بازارهای جهانی حاکم شده، اقتصاد معدن در ایران با تهدیدهای جدی مواجه شود.

 

 

در همین راستا، رییس خانه معدن ایران، با یادآوری اینکه در حال حاضر بسیاری از معادن بزرگ در جهان و شرکت‌های بین‌المللی تدابیر محتاطانه را در پیش گرفته و دست به توقف موقت یا اعمال محدودیت‌ها در فعالیت‌های خود زده‌اند، گفت: بسیاری از شرکت‌های بزرگ معدنی در جهان با توجه به شرایط بحرانی پیش آمده، با ناامیدی از چشم‌انداز برنامه‌های برای سال ۲۰۲۰ یاد می‌کنند به طوری که گزارش‌های بین‌المللی حاکی از افت شدید نمودارهای بورسی و روند کاهشی تقاضا برای تولیدات معادن در جهان و افت قیمت‌هاست.

تدوین سناریوهای کاهش لطمات

محمدرضا بهرامن از تدوین سناریوهای کاهش لطمات کووید-۱۹ بر پیکره اقتصاد معدن کشور از سوی خانه معدن ایران و فعالان و صاحبان صنایع این بخش خبر داد و تصریح کرد که راهکارهای پیشنهادی برای عبور از بحران کرونا در بخش معدن، از سوی بخش‌ خصوصی این حوزه در اختیار وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه توسعه معادن و صنایع معدنی صرفا با اجرای نقشه راه معدن، از برنامه‌های کلیدی وزارت صمت در سال جهش تولید است، از جمله راهکارهای ارائه شده از سوی بخش ‌خصوصی را اصلاح دقیق سیاست‌های صادراتی در بخش معدن و صنایع معدنی کشور عنوان کرد.

بهرامن با اشاره به اینکه کاهش تولید و کاهش خرید از جدی‌ترین پیامدهای شیوع ویروس کرونا در بخش معدن است، افزود: پیشنهاد مشخص بخش‌ خصوصی این است که تمامی موانع در مسیر صادرات کالاهای معدنی به طور موقت و طی یک پروسه حساس تا پایان سال ۱۴۰۰ در راستای روان‌سازی امر صادرات، حذف شود و از آنجایی که سهم بخش معدن و صنایع معدنی در حال حاضر بیش از یک‌پنجم سهم کل صادرات غیرنفتی در کشور است، سازمان برنامه و بودجه در همین راستا، بودجه‌ای معادل یک‌پنجم صادرات غیرنفتی کشور برای اعطای وام کم‌بهره برای صادرکنندگان، تولیدکنندگان و کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در بخش معدن و صنایع معدنی در نظر بگیرد.

لزوم تخصیص ۱۰ درصدی تشویق صادراتی

بهرامن در ادامه به راهکار دیگر خانه معدن ایران در مواجهه با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: از دیگر پیشنهادهای ارائه شده به وزارت صمت این است که نسبت به تخصیص ۱۰ درصدی تشویق صادراتی برای محصولات بخش معدن و صنایع معدنی برای حفظ اشتغال و تولید واحدهای تولیدی و تامین ارز مورد نیاز کشور، بلافاصله پس از ارائه مستندات ارز وارداتی خود به ریا ل اقدام شود.

وی در عین حال، ایجاد تسهیل در ورود تجهیزات و ماشین‌‌آلات معدنی و تامین مالی فعالیت‌های معدنی از طریق هدایت ورود سرمایه‌های داخلی و خارجی به بخش معدن را از دیگر راهکارهای فوری مطرح کرد.

بهرامن با اشاره به کاهش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو آمریکا برای دومین مرتبه طی دو ماه اخیر و تاثیرپذیری آن بر صنایع معدنی در جهان، افزود: در حال حاضر می‌توان از تهدید کرونا، فرصت ساخت و با اتخاذ سیاست‌های صحیح در داخل، سرمایه‌های خارج شده از بانک مرکزی آمریکا را به سبب کاهش سود، به بخش معادن کشور سوق داد.

تشویق بانک‌ها به تعدیل شیوه بازپرداخت وام‌ها

بهرامن در ادامه به برخی از سناریوهای مشخص از سوی خانه معدن ایران و بخش ‌خصوصی این حوزه اشاره کرد و یادآور شد که متولی بخش معدن کشور می‌تواند برای هر سناریو در این بخش سیاست‌های مشخص را تدوین و توسعه دهد.

وی در همین رابطه، تشویق بانک‌ها به تعدیل شیوه بازپرداخت وام‌ها، افزایش دوره سررسید وام‌ها و امکان تامین مالی مجدد و استمهال وام‌های بانکی برای صنعتگران معدنکاری را یکی از سناریوهای پیشنهادی عنوان کرد و افزایش تضمین‌های صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی حداقل تا میزان ۳ هزار میلیارد تومان، فریز شدن قراردادهای تسهیلات ارزی و ریالی واحدهای تولیدی در بخش معدن و صنایع معدنی، معافیت بنگاه‌های کوچک و متوسط از پرداخت حق بیمه کارفرما در بازه زمانی فروردین تا پایان شهریور ماه سال جاری، حذف حق بیمه سهم کارفرما برای شرکت‌های بزرگ و نیز معافیت تمام بنگاه‌های معدنی فعال از پرداخت حق بیمه در استان‌هایی که بیشترین آسیب را در اثر کرونا دیده‌اند طی این بازه زمانی را از دیگر سناریوهای پیشنهادی این بخش دانست.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین، تعلیق دریافت حقوق دولتی از بنگاه‌های کوچک و متوسط معدنی که طی این مدت تعدیل نیرو نداشته‌اند، تشویق و حمایت ویژه از استارت‌آپ‌های نوآور معدنی، اعمال معافیت مالیاتی تا پایان نیمه نخست امسال برای تمامی واحدهای تولیدی در بخش معدن و صنایع معدنی و رفع تعهدات مالی دولت نسبت به پیمانکاران معدنی را از دیگر سناریوهای پیشنهادی بخش‌خصوصی معدن در دوره شیوع کرونا در کشور و عبور صنایع معدنی از این بحران برشمرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنگفت‌وگو
شناسه : 99145
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا