پیام یک رزمایش

اسماعیل کوثری * رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ که با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه خلیج‌فارس خصوصا  تنگه هرمز با رمز یا علی‌ابن‌ابیطالب برگزار شد نیز بخشی از همین رزمایش‌های معمول و با این هدف بود که هم نیروها دچار خمودگی نشده و هم با سلاح‌های جدید آشنایی پیدا کرده و ایرادات احتمالی را رفع کنند.


هدف دیگر از برگزاری رزمایش آشنایی یگان‌ها با سناریوهای احتمالی دشمن و همچنین برقراری هماهنگی عملی بین نیروها بوده است. نیروهای نظامی نیز مثل یک تیم والیبال، فوتبال و… که باید دائم تمرین کنند، باید هم را بشناسند. به اضافه اینکه در حوزه نظامی ضرورت آشنایی با تجهیزات، پشتیبانی و … نیز وجود دارد.  همه اینها برای روز مبادایی است که خدای نکرده بخواهد اتفاقی افتد. برای آمادگی در آن روز نیاز به تمرین مداوم داریم و از همین رو رزمایش برگزار می‌شود.

برگزاری رزمایش‌ اما غیر از همه این موارد به خاطر آن است که به دشمن بگوییم ما آماده هستیم. همچنین می‌خواهیم به دوستان و کشورهای همسایه نیز بگوییم که ما این توانمندی را داریم. می‌خواهیم بگوییم ما نمی‌خواهیم برخلاف شما باشیم اما برخلاف دشمنانی هستیم که می‌خواهند در منطقه باشند و ادعاهای کاذبی برای خود دارند.

برجستگی این رزمایش اخیر نیز این بود که ماکت ناو هواپیمابر آمریکا هم درست شد و هدف قرار گرفت. این اقدام به این خاطر بود که نیروها بدانند اگر اقدامی از این طریق انجام شد، چطور باید عمل کرد. به هر حال در گذشته این طور بوده که بلافاصله بعد از حرکت این ناو‌ها به سوی هر کشوری، آن کشور دست و پای خود را گم کرده و مرعوب می‌شد. اما ما می‌خواهیم بگوییم که توانمندی لازم را داریم و این ناوها برایمان ملاک نیست. ما از این ناوها ترسی نداریم و برای مقابله با آن و منهدم کردن آن طراحی می‌کنیم.

این رزمایش با واکنش‌های عملی همراه نخواهد زیرا اینها می‌دانند که ما دائما در حال تمرین توانمندی‌های عملی خود هستیم و به کشورهای دیگر نیز به هیچ وجه آسیب و خسارت نمی‌زنیم. البته شاید کشورهای همسایه بخواهند خودشان اقدام مشابهی انجام دهند و طبیعی است که هر کشوری می‌تواند در محدوده جغرافیایی خود چنین کند.

ما به این آمادگی نیاز داریم زیرا می‌دانیم دشمن ما چنان خبیث است که لحظه‌ای نتوان غافل شد. طبیعی است که اگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بخواهند به اتفاق کشورهای مدعی در منطقه رزمایش برگزار کنند ما حق داریم بپرسیم که چرا آمریکا از آن سوی دنیا بیاید و اینجا رزمایش برگزار کند. رزمایش هر کشوری در محدوده جغرافیایی خودش اما بسیار طبیعی و معمول است.

نکته دیگری که در ارتباط با این رزمایش مورد توجه قرار گرفت، عدم حضور ارتش در آن بود. این در حالی است که عزیزان در ارتش همین چند وقت قبل رزمایش خود را برگزار کردند. ضمن اینکه برگزاری رزمایش‌های مشترک بین ارتش و سپاه همیشه در برنامه ستاد کل نیروهای مسلح بوده و خواهد بود.

* جانشین سابق قرارگاه ثارالله سپاه

 

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 125983
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا