پول شویی با ابزار تحریک کاذب بازار ارز

به گزارش جهان صنعت نیوز: رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به دلایل رشد نرخ ارز به توجه به کاهش چشمگیر بازار تقاضا از فعالیت سفته بازان برای ایجاد جور روانی و کسب سود خبر داده است . در واقع فارغ از اینکه این سفته بازارن و دلالان نام آشنا  با وجود عدم برخورداری از ابزارهای قانونی چگونه قادر به کنترل و تاثیر گذاری بر بازار ارز هستند جای سوال داشته و به اعتقاد کارشناسان نمی تواند  از توجیه منطقی برخوردار باشد به گفته تحلیلگران نوسانات بازار ارز متاثر از تحرک این افراد بی نام و نشان با حمایت های افراد حقوقی و حقیقی است که از این نوسانات کسب سود می کنند. به گونه ایکه با تحریک کاذب تقاضا و ایجاد جور روانی در پی رشد نرخ ارز و کسب سود از معاملات غیر قانونی خود را دارند

عبداله لطفی کارشناس بازار سرمابه در خصوص دلالان  فعال در بازار ارز به جهان صنعت نیوز می گوید:اطلاعاتی از دلالان و سفته بازانی که با در دست داشتن نقدینگی زیاد به آشفتگی بازار ارز مشغولند در دست نیست. احتمال دارد برخی افراد حقیقی و حقوقی به طور هماهنگ با هم بازار ارز را دستخوش تغییراتی کند و به طور عام این افراد دلال مسلک که تابلو و نشانی ندارند و اگر هم تابلو و نشانی داشته باشند  هر دو گروه به دنبال پولشویی هستند و در حاشیه نقدینگی فراوانی که در دست دارنددر پی  اهداف مالی خاص خود هستند.

لطفی در ادامه افزود: ما اینکه بانک مرکزی نتواند این جو ذا کنترل کند اصلا درست نیست و صحت ندارد آنان در افزا یش قیمت ارز نقش غیر قابل انکاری دارند ولی نقش اصلی را خود دولت و بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز دارد چرا که  دو فاکتور مهم نرخ بهره و تورم دست دولت و به طور خاص دست بانک مرکزی است،بانک مرکزی می تواند با کنترل تورم که  از وظایف و سیاستهای بنیادی اش است  به کنترل نرخ ارز دست یابد.

وی با اشاره به ابزارهای قانونی دولت در برابر ایسودجویان افزود: بانک مرکزی باید با جدیت بیشتری کنترل بازار  ارز را د دست گیرد و ادامه دهد .این نهاد سیاستگذاری پولی و ارزی کشور با کنترل و مدیریت نرخ بهره در واقع نرخ ارز را هم مدیریت کند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: از زمانی که آقای همتی رئیس بانک مرکزی است سیاستهای خوبی در کنترل نرخ ارز داشته است. لازم به ذکر است نرخ ارز همیشه با سفته بازی بالا و پایین نمی شود و با اجرای سیاستهای سخت هم مثل صدوربخشنامه و اقتدار دولتی هم نمی توان آن را کنترل کرد. در واقع نرخ ارز تابع شاخص‌های واقعی اقتصاد است نه اوامر و نواهی سیاسی و دستورات اداری.

وی در ادامه  افزود: سفته بازان فقط  با اقدامات روانی می‌توانند بازار نرخ ارز را به هم بریزنند البته  در دست داشتن  نقدینگی یکی دیگر از عواملی است که قدرت سفته بازارن را  در کنترل این بازار زیاد می‌کند و نوسانات را به میل آنان مدیریت می کند. طبیعتا آنان به دلیل سودآوری تمایل دارند نرخ ارز را بالاتر از این ببرند که به نفع دولت هم هست ولی باعث افزایش نرخ تورم و ایجاد موج جدید گرانی‌ها می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر:به دلیل شرایط بحرانی ناشی از بیماری کرونا تقاضا برای خرید ارز کاهش داشته و به همین دلیل شاهد یک ثبات نسبی در بازار ارز هستیم. سفته بازان در این شرایط نمی توانند تاثیری بر افزایش قیمت ارز داشته باشند و اگر تغییری ایجاد شود از سوی دولت و بانک مرکزی است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 96554
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا