پوشاک داخلی نیازمند اعتماد

به گزارش اختصاصی جهان صنعت نیوز:اهمیت این صنعت موجب شد تا دولتی ها وعده رفع موانع پیش روی این بخش را به تولیدکنندگان بدهند و در مقابل فعالان بخش خصوصی نیز اعلام کنند که توانایی تولید صادرات محور را دارند.


اما موضوعی که این روزها به دفعات مطرح شده است به عرضه محصولات داخلی با برنده های خارجی باز می گردد؛ مشکلی که بسیاری از فعالان این بخش به آن اذعان دارند و معتقدند که کمبود اعتماد میان مردم به عنوان متقاضی موجب شده تا تولیدکنندگان داخلی اقدام به عرضه محصولات خود با برند خارجی بعضا ترکیه ای کنند.

به اعتقاد فعالان این بخش پوشاک، لوکوموتیو صنعت نساجی است و سهم بالایی از ارزش افزوده و سود آوری این صنعت را در اختیار دارد و با این شرایط باید نگاه ویژه ای به این صنعت داشت. صنعت نساجی و پوشاک از جمله صنایعی محسوب می شوند که در لیست ۱۱پیشران توسعه صنعتی کشور قرار گرفته .براساس اهداف پیش بینی شده برای این صنعت دستیابی به جایگاه سوم در منطقه و رسیدن به رتبه پنجاهم جهان با تکیه بر رقابت‌پذیری، نوسازی و سرمایه‌گذاری همراه با توسعه فناوری و ارتقای بهره‌وری عوامل تولید در افق ۱۴۰۴پیش‌بینی است.

اما سوالی که در این میان مطرح می شود این است که این صنعت هم اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد تعداد واحدهای نساجی و پوشاک در کشور به ۷۹۰۰ واحد رسیده است. بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، این صنعت سهم ۱۱ درصدی از کل صنعت را از آن خود کرده است.

از سوی دیگر کارنامه این صنعت حاکی از آن است که میزان سرمایه مجوزها به ۱۱۰ هزار میلیارد ریال رسیده است که سهم آن از کل صنعت ۵ درصد برآورد می‌شود. همچنین مطابق با آمار‌ها، ۲۶۰ هزار نفر در صنعت نساجی و پوشاک اشتغال دارند که سهم آن از کل صنعت ۱۲ درصد است.

اما آنچه در حال حاضر برای این صنعت حائز اهمیت است به بازگرداندن اعتماد میان خریداران داخلی مربوط می شود. به گفته حسن نیل‌فروش زاده دبیر انجمن صنایع نساجی ایران؛‌ پیش از همه باید مجریان دولتی به این صنعت اعتماد داشته باشند پس از آن زمینه ایجاد اعتماد میان مصرف کنندگان برای کالای ایرانی فراهم شود. دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به اینکه بسیاری از پوشاکی که با برند خارجی در بازار عرضه می شوند ایرانی هستند عنوان کرد: در یک دوره زمانی استفاده از پوشاک خارجی در کشور به شدت رواج یافت و این امر موجب شد تا ترک ها بتوانند بخش اعظمی از بازار داخلی را به دست گیرند و از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان داخلی به منظور حفظ بازار به عرضه محصولات داخلی با برند خارجی روی آورند که این امر تضعیف تولیدات داخلی را به همراه داشت.

روندی که به گفته نیل فروش در حال حاضر تغییر کرده و تولیدکنندگان داخلی توانسته اند به توانمندی لازم برسند و رابطه عرضه در بازار معکوس شده است.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به اینکه صنعت نساجی نیاز به جانمایی ندارد عنوان کرد: برخی از صنایع باید در مکان خاص و با توجه به موقعیت مکانی ایجاد شوند، اما صنعت پوشاک و نساجی می تواند در هر مکانی ایجاد شود و اشتغالزایی کند و در رده صنایع صنعت محور قرار گیرد،‌با این شرایط سرمایه گذاری در این صنعت در هر نقطه از کشور مقرون به صرفه است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 73143
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا