پشت پرده روند کاهشی قیمت در بازار دلار

جهان صنعت نیوز: سپیده سادات خرمگاه- نرخ دلار که در سال گذشته روند افزایشی به خود گرفته بود، حالا در مسیر کاهشی قرار دارد و در حال نزدیک شدن به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

البته از ابتدای افزایش قیمت دلار در بازار ، رییس کل بانک مرکزی قول ثبات در بازار ارز را به فعالان اقتصادی داده بود اما با این حال هر هفته شاهد افزایش قیمت نرخ دلار و یورو در بازار بودیم . تا اینکه در نهایت در طی یکی دو هفته اخیر با کاهش نرخ دلار روبرو شدیم . کاهشی که روز گذشته به اوج خود رسید و نرخ بی سابقه ای از کاهش قیمت دلار را در سال ۹۹ به ثبت رساند.

در واقع دلار از دوشنبه هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته است اما در روز گذشته قیمت این ارز به کمترین میزان سال‌جاری رسید تا جایی که حتی پیش بینی می شود نرخ آن به ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان هم نزدیک شود. اگرچه برخی از صاحبنظران اقتصادی معتقدند که دولت به صورت دستوری و تصنعی در حال تثبیت بازار ارز است در حالی که تا چند هفته دیگر دوباره با افزایش نرخ ارز روبرو خواهیم شد.

کاهش قیمت تحت تاثیر عرضه سهام

در همین خصوص یکی از فعالان بازار ارز، سکه و طلا به «جهان صنعت نیوز» گفت: قیمت دلار نسبت به روزهای گذشته افت چشم گیری داشته است و در حال حاضر در محدوده ۱۵۶۰۰ تومان قرار دارد.

محمد امیری در مورد علت افت قیمت دلار اظهار کرد: یکی از دلایل کاهش قیمت دلار به دلیل عرضه سهام شرکت ها و هلدینگ های دولتی مانند شستا در بازار بورس است که به دنبال آن صف های خرید ۲ میلیون نفری تشکیل شد. به این ترتیب بسیاری از سرمایه ها از بازار سکه و دلار به سمت بازار سرمایه روانه شد.

امیری با اشاره به تاثیر سامانه نیما بر بازار ارز نیز افزود: در حال حاضر دولت در سامانه نیما  عرضه خاصی ندارد و قیمت ها در این سامانه همچنان بالا است . این در حالی است که اگر قیمت ها به همین صورت باقی بماند،  شاهد افزایش قیمت مجدد در بازار ارز خواهیم بود.

تاثیر بازگشایی بازار دبی بر افزایش نرخ دلار

این کارشناس همچنین در مورد تاثیر بازگشایی بازار دبی و جدی‌تر شدن معاملات درهم بر بازار ارز ایران گفت: این موضوع نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند موجب افزایش نرخ ارز شود. در واقع افزایش واردات از طریق این کشور می تواند به افزایش قیمت دلار در بازار دامن بزند.

وی با بیان سازوکار دولت در به ثبات رساندن نرخ ارز نیز که یکی دیگر از دلایل مهم افت قیمت دلار است، گفت: در شرایط فعلی دولت قیمت طلا را پایین تر از نرخ جهانی نگه داشته است و با فروش سهام در بازار، طلا جایگزین میکند. سپس از طریق صادرات طلا، ارز وارد کشور می کند و در نهایت باعث ثبات قیمت دلار و کاهش آن می شود.

خطر هنوز رفع نشده است

 در این میان برخی دیگر از فعالان بازار ارز نیز بر این باورند که تقاضا در بازار کاهش یافته است و افزایش قیمت در چنین شرایطی منطقی نیست. از طرفی در زمانی که بازار سرمایه با رشد قابل توجه ارزش سهام روبرو است و رکورد جدیدی را به ثبت رسانده، انتظار می رود که تمام سرمایه ها از سمت بازار ارز و سکه به سمت بازار سرمایه روانه شود.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که بازار سهام و قیمت دلار در سامانه نیما جزو متغیرهای تاثیرگذار بر بازار ارز هستند.  در روزهای اخیر قیمت دلار و یورو در سامانه نیما افزایش یافته و به بازار آزاد ارز نزدیک شده است.  طبیعی است که هر چقدر این قیمت‌ها به هم نزدیک‌تر باشند، تمایل صادرکنندگان برای عرضه ارز در سامانه یاد شده بالاتر خواهد رفت. در چنین شرایطی بانک مرکزی نیز می‌تواند منابع خود را ذخیره و در زمان شوک‌ها یا سفته بازی دلالان از آن استفاده کند.

در کنار این، معامله‌گرانی که باور دارند افزایش قیمت دلار و سکه تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در ایران و نگرانی‌های ناشی از آن بوده است معتقدند که خطر همچنان رفع نشده است و در نتیجه می‌تواند بازارهای داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.  گروهی از کارشناسان نیز بر این باورند مشکلاتی که برای یک صرافی در سامانه نیما ایجاد شده است، کمی فضای بازار آزاد را تحت تاثیر قرار داده است و تا زمانی که آن مشکل مرتفع نشود، نمی توان توقع ثبات در بازار ارز را داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 101415
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا