پرونده کلیات بودجه جنجالی بسته شد

به گزارش جهان صنعت نیوز: با وجودی که تنش بودجه‌ای میان مجلس و دولت شدید بود، بالاخره دولت پذیرفت که بودجه را در فرصت دوهفته‌ای قانونی اصلاح کرده و به مجلس بفرستد. نمایندگان هم با پذیرش هفت اصلاحیه بودجه در دولت، آن را پیروزی مجلس قلمداد کرده و روز گذشته در صحن علنی به کلیات این بودجه جنجالی رای دادند.


دولت با وجود همه مخالفت‌ها، در حالی حاضر به پذیرش اصلاح بودجه ۱۴۰۰ شد که زمان زیادی تا اتمام کار آن باقی نمانده و صحبت از بودجه سه‌دوازدهم به میان آمده بود، اما به منظور تعیین‌تکلیف بودجه سال آینده تن به اصلاح آن داد. اگرچه پیش از این محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور بودجه ۱۴۰۰ را کارشناسی و متناسب با شرایط کشور می‌دانست، اما روز گذشته که در غیاب روحانی به مجلس آمده بود، پس از تحویل اصلاحیه بودجه به مجلس با بیان اینکه «از بازگشت بودجه به دولت کراهت داشتیم» در عین حال گفت که اصلاحیه بودجه آثار مثبتی دارد که باعث می‌شود دولت و مجلس با همدلی سال ۱۴۰۰ را با قوت آغاز کنند.»

گفتنی است، روز گذشته اهالی بهارستان پیش از تشکیل جلسه علنی، دور از چشم خبرنگاران و دوربین‌ها به ریاست محمدباقر قالیباف، جلسه غیررسمی بودجه‌ای تشکیل دادند. بعد از آن احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس نامه رییس‌جمهور را قرائت کرد و اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ در دستور کار مجلس قرار گرفت. در نهایت هم بعد از شنیدن اظهارات نمایندگان مخالف و موافق و صحبت‌های محمد نوبخت، کلیات لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ به رای مجلس گذاشته شد که با ۲۱۱ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر به تصویب بهارستان‌نشینان رسید؛ بودجه‌ای که یکی از جنجالی‌ترین بودجه‌های ادوار گذشته است و تا سال‌ها به عنوان مثال از آن یاد خواهد شد. موضوعی که به محل مناقشه سیاسی دولت اعتدالی و مجلس تمام اصولگرای یازدهم بدل شد و هر یک در تلاش بودند تا قدرت و ضرب شست خود را به دیگری نشان دهند. بدون توجه به اینکه چه وقت و فرصتی از کشور هزینه این جنجال‌آفرینی بی‌نتیجه شده است!

به نحوی که بدون در نظر گرفتن منافع ملی، برخی نمایندگان این جنجال را به مثابه میدان جنگی دانستند که دارای طرف برنده و بازنده است و محسن زنگنه این اتفاق را پیروزی مجلس در برابر دولت دانست!

موافقان کلیات بودجه

برخی موافقان کلیات بودجه ۱۴۰۰ از جمله محمد صفری نماینده رودسر معتقد است: «مجلس و دولت حق این را ندارند که با مساله‌ بودجه سیاسی برخورد کنند چون سیاسی برخورد کردن مشکلات خاص خود را دارد.»

سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا هم با تاکید بر اینکه نباید در چند ماه پایانی فعالیت دولت، بودجه را بلاتکلیف گذاشت، گفت که «بلاتکلیف گذاشتن بودجه به مردم آسیب می‌رساند.» همچنین سیدشمس‌الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه گفت: «دولت با این اصلاحیه لایحه یک گام به سمت جلو برداشته است.»

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه هم به عنوان موافق کلیات بودجه گفت که «دولت در لایحه اصلاحی تغییرات خوبی اعمال کرده و اولین نکته توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت است. از سوی دیگر حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌ها کاهش یافته است.»

در ادامه علی بابایی‌کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی هم به رفع شش دغدغه مخالفان لایحه بودجه اشاره کرد و گفت که دولت فروش نفت، افزایش سقف حقوق، کاهش انتشار اوراق، افزایش سهم صندوق توسعه ملی و افزایش اعتبار حقوق بازنشستگان را اصلاح کرده است.

مخالفان چه می‌گویند!

اما محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه علاوه بر اینکه مجلس را پیروز رقابت بودجه‌ای با دولت خواند، مدعی شد: «دولت در اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۳۰ تا ۴۰ درصد دغدغه‌های مجلس را مرتفع کرده است.» محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد هم «بودجه ۱۴۰۰ را دارای بی‌انضباطی بی‌سابقه‌ای دانست.»

سیدمصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران با بیان اینکه «لایحه بودجه ارائه‌شده تورم‌زاست»، این بودجه را «تبلیغاتی و سیاسی» خواند و مدعی شد که «در پایان سال آینده کشور را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌کند.»

پس از بحث موافقان و مخالفان و دفاع نوبخت از کلیات بودجه، مجلس بالاخره به کلیات بودجه ۱۴۰۰ رای داد و قالیباف هم بودجه را به کمیسیون تلفیق فرستاد و اعلام کرد که مجلس از روز یکشنبه هفته آینده بررسی جزئیات بودجه را در صحن مجلس آغاز می‌کند. بالاخره قرار است از هفته آینده تکلیف جزئیات بودجه ۱۴۰۰ روشن شود و پرونده این بودجه جنجالی برای همیشه بسته شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 172411
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا