پروتکل‌های بهداشتی جایگزین بستن مرزها شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «مهدی میراشرفی» در این نامه آورده است: سازمان جهانی گمرک به عنوان هماهنگ کننده جهانی امور گمرکی می تواند، با تنظیم پروتکل همکاری مبادله کالا و مسافر و در صورت حصول توافق های لازم و امضای سند، به ادامه مبادلات کالا در رویه های صادرات، واردات و ترانزیت بین کشورها کمک کند.

رییس کل گمرک ایران خواستار تنظیم پروتکل همکاری مبادله کالا و مسافر به هنگام شیوع بیمارهای واگیردار نظیر سارس، ابولا، کوید ۱۹ (کورنا) و ارایه آن به گمرکات کشورهای عضو  شده است.

میراشرفی یادآور شد: گمرک ایران همزمان با شیوع کرونا در جهان و تحت تاثیر قرار گرفتن مبادلات تجاری، به جای بستن مرزها به سازمان جهانی گمرک، پیشنهاد پروتکل بهداشتی را ارایه می کند.

وی ادامه می دهد؛ با توجه به شیوع این بیماری و تاثیر آن بر اقتصاد ملی و بین المللی که مختل کننده زنجیره تامین در تولید، عرضه و ارتباطات تجاری و کاهش حجم فعالیت های تجاری در سطح کشورهای جهان شده، لازم است، سیاست های کلان اقتصادی و منطقه ای نیز به طریقی پیش رود تا علاوه بر حمایت  بهداشتی از کارگران و گروه های آسیب پذیر جامعه، حامی بخش تولید و بهبود تقاضا باشد، زیرا با اینکه شیوع کرونا به سهولت انجام می شود، اما جبران ضررها و اختلالات ناشی آن، زمانبر خواهد بود.

بیش از ۱۸۰ کشور در سازمان جهانی گمرک عضویت دارند و مقر آن در بروکسل است. این سازمان بیش از این، اسناد مشابه درخصوص همکاری متقابل در امور گمرکی و فعالان اقتصادی مجاز اقتصادی را تنظیم و با فرمت یکسان در اختیار کشورهای عضو قرار داده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 97196
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا