وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

پرواز چارتری ممنوع نیست

جهان صنعت نیوز| محمد اسلامی در حاشیه افتتاح آشیانه شماره ۲ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران، با ابراز تسلیت نسبت به شهادت تعدادی از پاسداران در حادثه تروریستی اخیر سیستان و بلوچستان گفت: امروز شاهد بهره‌برداری از اولین آشیانه هما در فرودگاه امام خمینی(ره) هستیم؛ به نحوی که هدفگذاری ما برای فرودگاه امام خمینی(ره)، دستیابی به ظرفیت ۲۰ میلیون مسافر در سال است و هما علیرغم مشکلات مالی، این آشیانه را احداث و تجهیز کرده است.


وی افزود: امروز شاهد تست سرد ترمینال «سلام» در فرودگاه امام خمینی(ره)، با ظرفیت ۵ میلیون مسافر در سال هستیم که در بهار ۹۸ آماده خواهد شد. این در حالی است که در حال حاضر، به طور شبانه روزی ساخت و ساز در این زمینه برقرار است و اولویت ما این است که هیچ کاری برای افتتاح باقی نماند؛ چراکه اگر می خواستیم در دهه فجر، ترمینال سلام را افتتاح کنیم، امکان آن وجود داشت؛ اما همزمان با حضور مردم، شاهد عملیات عمرانی بودیم که نمی خواستیم این اتفاق رخ بدهد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با این حال بخشی از نیروهای انسانی در ترمینال سلام مستقر شدند و تجهیزات نیز در حال نصب است؛ البته برای عید ۹۸ این ترمینال آماده نیست و اواسط بهار سال آینده به بهره برداری می رسد.

اسلامی خاطرنشان کرد: ایران ایر زیان‌ده نیست؛ بلکه زیان انباشته دارد که متأثر از خدماتی است که بعد از سالها، از سوی حسابرس شرکت، استخراج شده است. این شرکت همزمان، به دولت بدهی داشته و مطالباتی هم دارد که به دنبال تهاتر این دو با هم هستیم. به هر حال، هما جزو افتخارات کشور است؛ اما ایران ایر راهی جز اصلاحات ساختاری و حقوقی ندارد و در غیر این صورت نمی تواند با رقبای بین المللی رقابت کند؛ از این رو ناوگان این سازمان، نوسازی و تجهیز خواهد شد.

وی درخصوص برنامه وزارت راه و شهرسازی در سفرهای نوروزی گفت: سازمان راهداری و حمل و  نقل جاده ای، آماده سازی و تعمیر جاده ها را در دست اقدام دارد. همچنین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز تا قبل از سال ۹۸ نیز، ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه را که شامل افزوده شدن باند دوم به برخی جاده های اصلی است، تکمیل خواهد کرد. در عین حال، برخی بزرگراه ها تکمیل شده و منتظر نصب تجهیزات و علائم ایمنی هستیم. همچنین ناوگان ریلی برای سفرهای نوروزی تجهیز شده و ناوگان جاده ای نیز با نظارت سازمان راهداری، استانداردها را بر روی خودروهای عمومی اعمال خواهد کرد.

اسلامی گفت: شرکت های هواپیمایی هم با نظارت سازمان هواپیمایی، در حال آماده سازی مقاصد گردشگری هستند و از مردم می خواهیم در تعطیلات نوروز به چابهار و مقاصد گردشگری جنوبی سفر کنند.

وزیر راه و شهرسازی درباره ممنوعیت پرواز چارتری گفت: آنچه اعلام کردیم این بود که پرواز چارتری برای پروازهای برنامه‌ای، ممنوع است؛ پس ما نگفتیم پروازهای چارتری به طور کامل قطع شود؛ بلکه صحبت ما این بود که پروازهای چارتری باید با بسته سفر همراه باشد؛ به نحوی که ایرلاینی که چارتر می کند، خودش هم مسافر بیاورد؛ نه اینکه ایرلاین ها، پروازها را به آژانس ها بفروشند تا آنها اقدام به چارتر کردن پرواز ها کنند؛ پس این کار خلاف است.

به گفته اسلامی، سازمان هواپیمایی کشوری دی ماه امسال به همه ایرلاین ها اعلام کرد تا یک بهمن فرصت دارند تا پروازهای چارتری را کاهش دهند. این سازمان به ۶ شرکت هواپیمایی تذکر کتبی داده است. با این حال هزینه ایرلاین متأثر از نوسانات ارزی افزایش یافته است؛ به همین دلیل قصد داریم برای شرکت های هواپیمایی، سرمایه در گردش جذب کنیم تا مسائل مالی خود را حل کنند و نخواهند بلیت ها را به آژانس ها به صورت چارتری پیش فروش نمایند.

وزیر راه و شهرسازی درباره پیام اخیر رهبر انقلاب اظهار داشت: پیام ایشان فرصت مغتنمی برای نسل جوان است که نقش آفرینی کنند. وزارت راه و شهرسازی نیز به پیام رهبر انقلاب، لبیک گفته است که در این راستا به همه معاونت ها، سازمان ها و شرکت های تابعه دستور داده ایم تا سه نفر از نخبگان علمی جوان را برای تصدی پست های مدیریتی معرفی کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 11547
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا