پای ژن خوب در میان است

جهان صنعت نیوز|  این روزها تمامی افراد هیات دولت در حال تعریف و تمجید از استارتاپ ها هستند. پس از آنکه حسن روحانی ، رییس جمهور کشورمان از الکامپ بازدید کرد و به او گفتند که اسنپ اشتغالزایی کلانی داشته است هیات دولت جوگیر شده و دائما از استارتاپ ها تعریف می کنند. پیش از این نیز روحانی گفته بود که مشکل کاغذها و مشکلات ارزی را با استارتاپ ها رفع می کنیم.

ظاهرا به نظر روحانی استارتاپ ها می توانند تمامی مشکلات را رفع کنند. حتی حسین شریعتمداری وزیر کار و تعاون کشور نیز از استارتاپ ها تعریف کرده و اظهار کرده که باید از کسب و کارهای مجازی حمایت شود.

با این فضای ایجاد شده احتمال دارد آقازاده ها وارد اکوسیستم استارتاپی شوند، در واقع پای ژن خوب در میان است.البته آقازاده ها علاقه ای به دیده شدن ندارند، بنابراین برای مدیریت استارتاپ ها فرد دیگری را استخدام خواهند کرد. این امر مشکلات بسیاری را برای استارتاپ ها رقم می زند، احتمال شکست و از میان رفتن بسیاری از استارتاپ های کوچک وجود دارد، ممکن است آقازاده ها انحصار بازار استارتاپ ها را در دست بگیرند.

به تازگی ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار کرده است که هیات دولت تصمیم گرفته دیگر هیچ نهاد دولتی نسبت به فیلترینگ استارتاپ ها اقدام نکند، این امر اقدام بسیار مثبتی است. البته اینکه فردی که معمولا با فیلترینگ موافق است اکنون بر علیه آن صحبت می کند نشان از احتمال دستوری بودن این اظهار نظر می دهد.

به طور کلی فیلترینگ استارتاپ ها ضربات جبران ناپذیری بر استارتاپ ها وارد می کند؛ مانع رشد یک مجموعه نوپا می شود، استارتاپ ها مانند نوزادی هستند که در اثر برخورد با موانع سهمگین مرگشان حتمی است.

از سویی دیگر فیلترینگ موجب سلب اعتماد مشتریان استارتاپ ها می شود. زمانی که مشتریان وارد سایت یا نرم افزاری شده و متوجه می شوند که فیلتر شده است ممکن است تصور کنند این استارتاپ ها فساد مالی داشته یا دزدی کرده اند و هرگز متوجه مشکل اصلی نمی شوند.

بهتر است نهادهای نظارتی و دولتی به جای فیلترینگ استارتاپ ها مشکلات را پیگیری کرده و به مدیران استارتاپ ها اطلاع دهند که باید مواردی را اصلاح کرده و یا مجوزهای لازم را اخذ کنند، حتی اگر یک کامنت یا محتوای نامناسب در سایتی وجود داشت نیز نهادهای نظارتی می توانند اعلام کنند که این محتوا می بایست از سایت حذف شود نه اینکه سایت مربوطه را فیلتر کنند. استارتاپ ها با زحمت های بسیار مشتریانی را در بازار جذب می کنند و با فیلترینگ مشتریان خود را از دست می دهند.

* محمود محمدی

مشاور کسب و کارهای مجازی

یادداشت
شناسه : 37616
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا