پاییز بازار سرمایه در برخی از سهم‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: مهدی ساسانی امروز (دوشنبه) با اشاره به روند معاملات بورس در سه ماه فصل پاییز گفت: بازار سرمایه در شهریور ماه رشد خوبی را تجربه کرد و این روند صعودی باعث شد تا نقدینگی از سایر بازارها به سمت بورس ورود پیدا کند.


وی به روند اصلاحی شاخص بورس در ماه مهر اشاره و بیان کرد:  با توجه به رشد موجود در بازار سرمایه، شاخص بورس نتوانست خود را به تورمی که در سایر بازارها رخ داد برساند.

 ساسانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران تورم موجود در کشور را افزایشی می‌دانستند به همین دلیل فروش سهام با هر قیمتی توجیه نداشت، افزود: بعد از یک دوره اصلاح، قیمت‌ها به میزانی رسید که جذابیت پیدا کرد؛ همین امر باعث شد تا دوباره از آبان ماه شاهد ورود نقدینگی به بازار و خرید سهم‌ها در قیمتی که از نظر سرمایه‌گذاران ارزنده بود شکل بگیرد.

ساسانی اظهار داشت: در آذر ماه این موضوع شدت پیدا کرد و از ابتدای آذر یک روند صعودی بسیار خوبی را در بازار شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این روند کماکان ادامه دارد به طوری که اکنون محدوده ارزش معاملات به بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا چهار هزار میلیارد تومان در روز رسیده است و این عدد در میان اهالی بازار قابل قبول و ارزنده به نظر می‌رسد.

استراحت بازار سرمایه در برخی از نمادها

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران با دو دید نظاره گر بازار هستند، گفت: نخست اینکه زمانی سرمایه‌گذاران تصمیم به فروش سهام خود می‌گیرند این نکته را مدنظر قرار می‌دهند که کدام بازار سودی بیش از بازار سرمایه را در اختیارشان قرار می دهد، این موضوع باعث می‌شود تا در زمینه خروج از بازار تردید داشته باشند و جایی را بهتر از بازار سرمایه نشناسند.

ساسانی افزود: نکته دوم اینکه بسیاری از سهم‌هایی که رشد نکردند از نظر سرمایه‌گذاران نیاز به دست به دست شدن یا قیمت‌سازی دارند که این موضوع زمینه ایجاد برخی از دوگانگی‌ها در بازار را فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برخی از اهالی بازار معتقدند که روند صعودی بازار ادامه‌دار خواهد بود و برخی دیگر بر این باورند که  شاخص بورس نیاز به اصلاح و استراحت دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به رشد شتاب داری که در یک ماه گذشته در بازار شاهد بودیم برخی از نمادها شاید نیاز به مدتی استراحت داشته باشند اما این موضوع شامل همه بازار نمی‌شود و همچنان نمادهایی وجود دارند که رشد چندانی نکردند و از ریسک سرمایه‌گذاری پایینی برخوردارند.

ساسانی افزود: سرمایه‌گذاران بهتر است تا در نمادهایی که ریسک سرمایه‌گذاری آنها افزایش یافته و رشد قیمتی بالایی را تجربه کردند اقدام به سرمایه‌گذاری نکنند و سرمایه در اختیار خود را وارد سهم‌هایی کنند که رشد قیمتی چندانی نداشتند و از آینده خوبی برخوردارند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نمادهای موجود در حاشیه بازار که نیازمند نقدینگی کمتری بودند در فصل پاییز از اقبال بیشتری نسبت به دیگر نمادها برخوردار بودند.

پیش بینی بازار در فصل زمستان 

ساسانی روند معاملات بازار در سه ماه پایانی سال را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: گزارش سه ماه سوم شرکت‌ها در دی ماه باید منتشر شود که در این زمان راه نمادها از یکدیگر جدا می‌شود.

 این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه راه بازار در دو ماه آخر سال از یکدیگر جدا می‌شود، گفت: نمادهایی که گزارش بهتری را ارائه می‌دهند و از شرایط مطلوبی برخوردارند همچنان صعودی خواهند بود اما نمادهایی که تا اینجا رشد زیادی کردند و رشد آنها بر مبنای تحولات اقتصادی نبوده شاید مقداری اصلاح را تجربه کنند و فرصت را به بقیه نمادها خواهند داد.

وی گفت: در بین راه روزهای منفی خواهیم داشت و نمیتوان گفت که بازار همیشه در مسیر صعود است اما کماکان بورس نسبت به دیگر بازارها بهتر خواهد بود.

 ساسانی گفت: هر سهمی با هر قیمتی خریدنی نیست و سهامداران باید  تلاش کنند تا در قیمت‌های ارزنده اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.

بورس پناهگاه قانونی سرمایه های سرگردان

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص از اواخر تابستان تا اواخر پاییز وارد یک روند انگیزشی به نسبت معقول و مستحکمی شد و توانست با گذر از مرز ۳۵۰ هزار واحد خود را تثبیت کند که علت آن کوچ سرمایه‌ها به سمت سهام بنیادی بود.

وی اظهار داشت: در پاییز با اتفاقات خاص سیاسی همراه نبودیم فقط بحث انتظارات تورمی و رشد قیمت ارز مطرح بود که زمینه ورود سرمایه به بازار سرمایه که با ماهیت سپر تورمی همره است را فراهم کرد.

امیرباقری خاطرنشان کرد: سرمایه‌ها در بازار سرمایه می‌توانند خود را در برابر تورم ناشی از رشد نرخ ارز که اثر خود را به صورت اهرمی بر قیمت کالا و خدمات می‌گذارد پوشش دهند و بازدهی بیش از نرخ ارز را کسب کنند.

به گفته  این کارشناس بازار سرمایه، از جمله عواملی که باعث شد تا سرمایه‌های خارج شده از بانک‌ها وارد بازار طلا و ارز نشوند بحث موانع قانونی ورود حجم سرمایه به آن بازارها و نیز بازرگردانی بانک مرکزی بر روی ارز بود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی به لحاظ تکنیکی از توانایی کنترل بازار ارز برخوردار است، گفت: بازار ارز همخوانی عجیبی با نرخ ارز دارد و زمانی که صحبتی از طرف مسئولان بانک مرکزی مطرح شد شاهد اجرای همان صحبت‌ها در بازار بودیم، در حالی که در چند سال گذشته همچنین روالی را در بازار ارز شاهد نبودیم و خیلی از صحبت‌هایی که از طرف ریاست یا معاون بانک مرکزی مطرح می‌شد نتیجه عکس را در بازار می‌گذاشت.

امیر باقری اظهار داشت: ممانعت قانونی برای ورود حجم سرمایه به این بازار وجود دارد و اگر قرار باشد سرمایه‌ها در سپرده بانکی و بازار اوراق منجمد شود باعث عقب ماندگی از نرخ تورم و قدرت از دست دادن قدرت خرید خواهد شد.

 این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازار سرمایه به عنوان پناهگاه منطقی و قانونی برای مقصد سرمایه‌های سرگردانی شد که راهی جز ورود به بازار سرمایه ندارند.

خروج نقدینگی از سهم های بزرگ

امیرباقری گفت: در بسیاری از سهم‌های کوچک و متوسط قیمت به فاز حبابی وارد شده و خرید آنها پرریسک ارزیابی می‌شود به همین دلیل از چند روز گذشته شاهد خروج نقدینگی از سهم‌های کوچک هستیم.

 این کارشناس بازار سرمایه گفت: خوشبختانه مقصد پولی که از سهم‌های کوچک و پرریسک که قیمت آنها بیش از ده برابر رشد کرده خارج از بازار سرمایه نبود بلکه وارد سهام بزرگ و بنیادی بازار شدند.

وی به مشارکت حقوقی‌ها در عرضه سهام اشاره و بیان کرد: این موضوع از یک طرف باعث شناسایی سود برای حقوقی‌ها خواهد شد و از طرفی منجر به ترس در ورود سرمایه به سه‌های بزرگ شده است.

امیر باقری با تاکید بر اینکه اکنون بازار به این نتیجه رسیده که نقدینگی باید به سهم‌های بنیادی که تاکنون از رشد بازار عقب ماندند ورود پیدا کنند، افزود: در گروه معدنی و فلزی شاهد رشد چشمگیری نبودیم و حتی رشد آنها کمتر از تورم مرکب دو سال اخیر بود به همین دلیل این گروه‌ها مقصد کم ریسکی برای سرمایه‌های بزرگ محسوب می‌شوند.

روند صعودی شاخص بورس در فصل زمستان

 این کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی اینکه بازار سرمایه در سه ماه فصل زمستان روند صعودی را در پیش خواهد گرفت: قیمت ارز نزدیک به نقطه اشباعی است به همین دلیل شاهد استراحت و بازگشت نرخ ارز خواهیم بود و رشد چشمگیری را برای این بازار متصور نیستیم.

وی به وابستگی موجود بین بازار ارز و بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: این موضوع می‌تواند به عنوان یکی از سرعت گیرهای بازار سرمایه محسوب شود که باعث کاهش روند افزایشی این بازار خواهد شد.

امیرباقری توصیه خود به سرمایه‌گذاران را انتخاب سهم‌هایی اعلاکم کرد که از رشد چندانی برخوردار نبودند و وارد فاز حباب نشدند.

 این کارشناس بازار سرمایه با بیا اینکه سهم‌های کوچک همانطور که در صعود چابک هستند مستعد ریزش هم خواهند بود، گفت: زمانی که سهم‌های کوچک و متوسط وارد فاز اصلاحی شوند ریزش های سنگینی را تجربه خواهند کرد.

 وی در پایان گفت: سرمایه‌گذاران باید وارد سهم‌هایی شوند که از رشد چندانی برخوردار نبودند و از رشد بازار جا ماندند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 74780
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا