پایه  بازی در بازار

جهان صنعت نیوز:  نخستین روز بعد از اجرای دستورالعمل جدید در بازار پایه  نرمال توصیف شد و انجام بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ معامله در این بازار  شاید خبر خوشی برای سهام‌داران در این بازار باشد .


اما باید توجه داشت که بازده یک روزه نمی تواند تاثیر تغییر در سیاست های این بازار را به خوبی ترسیم کند. قضاوت در حرکت خوب و بد معاملات این روز بسیار سخت است اما باتوحه به تعریفی که از سیاست های اتخاذ شده برای شفافیت معاملات در این بازار شده است می توان بیان داشت که حرکتی قاعده مند است که می بایست اجرای چنین اقدامی با قوانین جدید خیلی زود تر اتفاق می افتاد .

 شرکت‌ها در برابر اعلام ورشکستگی به شدت مقاومت می‌کنند و به هر شکل ممکن در هر شرایطی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. حال آنکه لازم است سهام‌داران و شرکت‌ها توجیه شوند که نیاز نیست برای اعلام ورشکستگی یا انحلال نگران باشند؛ به‌ هر صورت ممکن است شرکت با شرایط جدیدی مواجه شود که امکان حضور یا رقابت در بازار را نداشته باشد و منطقا می‌تواند با خروج از این فعالیت اقتصادی و تسویه با سهامداران، به فعالیت اقتصادی دیگری روی بیاورد.

روش تنبیه و تشویق دربازارها وجود دارد اما مدیریت شرکت ها باید پاسخگو باشند و اگر تنزل پیدا کند مدیریت شرکت باید در مقابل سهام‌داران پاسخگو باشد . انتظار می رود بااین قوانین جدید جایی برای سفته بازی افراد سود جو باقی نماند .

البته فلسفه وجود سفته بازی در همه بازارها امری اجتناب ناپذیر است اما نباید به گونه باشد که اختیار بازار در دست آنان باشد و باعث افزایش ریسک شود . امروز این دستورالعمل می تواند حضور سفته بازان را به خوبی کنترل و مدیریت کند .

هستند افرادی که با عدم آگاهی از ریسک ها وارئد این بازار می شوند و بازده های هیجانی باعث جذب این افراد می شود . تبلیغات کذب و کنترل نشده از سوی برخی شرکت ها،ریسک بیشتری را به خریداران وارد می سازد که درادامه ضررهای زیادی را متحمل می شوند .

حالا دامنه نوسانات بر این بازا رحاکم شده است و اجازه سفته بازی و سوء استفاده را با صرف تیلیغات کذب گرفته است . محدودیت دامنه نوسان یک، ۲ و ۳ درصد برای تابلوهای قرمز، نارنجی و قرمز برداشته خواهد شد به این معنی که به بازارگردان‌ اختیار عمل داده می‌شود که قیمت آغازین روز معامله را تعیین کند و دامنه نوسان را تا دو برابر افزایش دهد به شرط آنکه از دامنه نوسان در بازارهای عادی بیشتر نباشد.

حمید میر معینی- تحلیلگر بازا رسرمایه

اقتصاد کلان
شناسه : 48837
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا