پایان خوش برجام

جهان صنعت نیوز:    ظریف هفته ی اینده به سه کشور اروپایی سفر می کند و این می تواند چراغ سبزی برای گشایش بحران برجام باشد.برجامی که تداومش با خروج آمریکا از این توافقنامه در اردیبهشت سال گذشته سخت و با اقدامات ایران یعنی کاهش تعهداتش در برجام  وارد مرحله‌ تازه‌ای شد.

پایان صبر و خویشتنداری مقامات تهران در برابر وعده‌های توخالی اروپا، خطر فروپاشی توافقنامه هسته‌ای و اقدام مقابله به مثل در خصوص تنش‌های اخیر دریایی همه گواه این مدعاست که ایران برای مقابله با کشورها رویکرد سیاسی خود را تغییر داده است. واقعیت آن است که جمهوری اسلامی خویشتنداری در باب اتفاقات اخیر را صلاح نمی‌بیند و حتی آن را موجب جری شدن طرف مقابل قلمداد می‌کند.

در چنین شرایطی سه کشور اروپایی طرف برجام و نیز مسوولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا درصدد برآمده‌اند جلوی تخریب بیشتر برجام را بگیرند و روند تنش را متوقف و در صورت امکان معکوس کنند.

در این حین رویکرد بریتانیا بخاطر تنش های دریایی تغییر کرد . بعد از ورود جانسون به کابینه انتظار می رفت که سیاست‌های این کشور نیز در مورد تهران به واشنگتن نزدیک‌تر شود. اما اکنون زمزمه هایی مبنی برآزادی گریس۱ توسط انگلیس شنیده می شود و این یعنی کابینه جدید بریتانیا چندان هم مطابق با سیاست ترامپ قدم برنمی دارد اکنون دولتمردان این کشور معقول تر به منافع خود فکر می کنند و تصمیم می گیرند.

دیروز رییس دفتر رییس جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت، اعلام کرد که مذاکره با اروپا جدی تری شده است. واعظی افزود: در کنار این مذاکرات صحبت هایی شده که بتوانیم به چارچوب هایی برسیم و امیدواریم به بهره مندی از منافع برجام برسیم.

این سخن نشان از آن دارد که رویه‌ای که جمهوری اسلامی در برابر آمریکا و اروپا در پیش گرفته عقب‌نشینی دشمن را به همراه خواهد هرچند در دوره ای گام رو به جلو ایران باعث شده که تنش‌ها در منطقه بیشتر شود و دامان ایران و انگلیس را هم بگیرد اما اظهارات جدید دولتی ها، امیدواری آنها رانسبت پایان خوش برجام به همراه دارد.

دراین میان کشورهای اروپایی من جمله فرانسه عزم جدی‌تر ی برای گام برداشتن بر مسیر دیپلماتیک و البته میانجیگری برداشتند. البته فرانسه ماه‌هاست فعالیت‌های فشرده‌تر و بارزتری را برای کاهش تنش بر سر بحران برجام انجام داده. مشاور ماکرون در این چند وقت اخیر دوبار به تهران سفر کرده و در هفته‌های پیش نیز عراقچی معاون وزیر خارجه نیز پیامی را از جانب روحانی به ماکرون انتقال داده. اکنون نیز صحبت از سفر رییس‌جمهور این کشور به تهران است تا شاید شرایط بحرانی برجام و تنش‌های اخیر منطقه به نقطه مطلوب برسد.

البته شرایط کنونی فرانسه برای میانجیگری بیش از سایر کشورها فراهم است چرا که هم عضو اتحادیه اروپاست و هم نگران شکست برجام مضاف بر آن موقعیتی هم برای برآمد قوی‌تر در عرصه بین‌المللی، اروپا و خاورمیانه دارد. و البته روابطش با تهران از لحاظ اقتصادی نیز قابل توجه است. از این رو دستگاه دیپلماسی تهران نیز به فرانسه امید بسته و ساعات‌ها برای حل مشکلات اخیر با رییس‌جمهور این کشور زمان صرف کرده است.

در راستای حمایت روسیه و فرانسه از برجام ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، هفته آینده به فرانسه سفر می‌کند تا در این سفر با امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو کند.طبق شنیده ها برجام و اوضاع پیرامون این توافق و اوضاع سوریه محوریت دیدار روسای جمهور فرانسه و روسیه خواهد بود.

باید منتظر ماند و دید سفر هفته آتی ظریف به کشورهای اروپایی و میانجی گری کشورها برای حل بحران برجام به کجا می رسد . اکنون ایران در استانه فاز سوم برای کاهش تعهدات هسته ای خود قرار دارد و علت اصلی گام رو به جلوی ایران نیز برای آن است که اروپا به اعتبار قوانین بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ و حیثیت بین‌المللی خودشان که امضا پای برجام گذاشتند تحرک جدی‌تری از خود نشان دهند و هزینه‌های بی‌قانونی آمریکا را تقبل کنند و بپردازند. به نظر می رسد دیپلماسی ظریف بدون دستاورد نخواهد بود و ایران با کمک اروپا با موقعیت احتمالی خروج از برجام مواجه نخواهد شد.

البته روحانی دیروز در جلسه هیات دولت تاکید کرد که اگر در پایان ۶۰ روز دوم به نتیجه نرسیدیم، حتماً مرحله سوم را آغاز خواهیم کرد و بعد از آن باز هم ۶۰ روز فرصت خواهیم داد تا به راه‌حل منطقی، درست و متوازن برسیم . این سخن رییس جمهور نیز نشان از ان دارد که ایران گام سوم را که کاهش تعهدات هسته ای است را برمی دارد و تا آن موقع منتظر اروپا می ماند . احتمالا اگر توافقی قرار است صورت بگیرد بعد از گام سوم ایران خواهد بود. با این وجود دولت به سرانجام برجام خوش بین است

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسییادداشت
شناسه : 41428
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا