پایان انحصار خارجی‌ها در تأمین کاتالیست‌های پتروشیمی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نقل از وزارت نفت، احمد مهدوی‌ابهری، از آمادگی و همکاری جدی شرکت‌های پتروشیمی با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به‌منظور بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز این صنعت خبر داد و گفت: به‌دنبال تولید تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت و حتی صادرات هستیم و امیدوارم با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پژوهشگران و کارشناسان این شرکت در آینده نزدیک، از واردات کاتالیست بی‌نیاز شویم.


وی افزود: کاتالیست‌ها در صنعت پتروشیمی نقش مؤثر و مهمی دارند و اگر کاتالیست‌ها نباشند در حقیقت صنعت پتروشیمی نمی‌تواند حرکت کند و اکنون در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» صنعت پتروشیمی ایران با تکیه بر توان داخلی همگام با افزایش ظرفیت تولید با شتابی مطلوب در مسیر توسعه قرار گرفته است.

دبیرکل انجمن صنفی و کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تأکید بر اینکه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و R&Dهای تمامی پتروشیمی‌ها در تلاش هستند کاتالیست‌ها را در داخل کشور بومی‌سازی کنند، ادامه داد: خوشبختانه در این زمینه به موفقیت‌هایی هم رسیده‌ایم و هر سال بسیاری از کاتالیست‌های گوناگون را در داخل کشور با کیفیت بسیار خوب بومی‌سازی و تولید می‌کنیم، همچنین باید توجه داشت که محصول کاتالیست تولیدی محصول مرغوبی است.

مهدوی با تأکید بر اینکه تا دو سال پیش محتاج شرکت‌های خارجی مانند شرکت بازل بودیم، گفت: اکنون صنایع پایین‌دستی پتروشیمی محصولات متنوعی را در بخش‌های مختلف به‌ویژه محصولات پلیمری تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند و این حاصل اعتماد شرکت‌های بالادست پتروشیمی به کاتالیست‌های ایرانی است.

وی ادامه داد: دانش فنی موجود در کشور در بهترین شرایط قرار دارد و در صنعت پتروشیمی بدون کاتالیست دچار مشکل می‌شویم، بنابراین برای تحقیق و توسعه در این زمینه باید بیش از گذشته همسو با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت‌های دیگر بخش خصوص فعال در این حوزه تلاش کنیم و این موضوع نویدبخش پیشرفت و توسعه است.

دبیرکل انجمن صنفی و کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره همکاری و استقبال شرکت‌های پتروشیمی از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، اظهار کرد: هر دو طرف از این همکاری استقبال می‌کننند و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز رابطه خوبی با واحدهای پتروشیمی دارد. شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مورد حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت‌های پتروشیمی است تا به نتایج خوبی برسند و ما از واردات بی‌نیاز شویم.

مهدوی تصریح کرد: برای فاصله گرفتن از خام‌فروشی، باید به صنعت پتروشیمی نگاهی ویژه داشت و بخش خصوصی آماده همکاری است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 186786
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا